2020-10-26, 14:50
Medlem
Basfaktas avatar
13 mars får PU från en kvinna (från maskat) veta att hon "prejats av en vit eller ljusgul Mercedes". Många vita/ljusa Mercedes som rullade i Sthlm vid tiden för mordet tydligen. PU fick registreringsnumret.
Citera
2020-10-26, 14:59
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Lange berättar 2/3 i Palmegruppen att kulan som "kan vara den som sköts mot Lisbeth Palme" är relativt oskadad.

Ändå kunde inte NFC 2020 säga om ett vapen är mordvapnet. PU har provskjutit cirka 800 vapen i tron att det går att hitta mordvapnet. Och av Langes utsaga att döma borde det vara möjligt.
Krister Peterssons besked 200610 är obegripligt. Man vet inte vad man ska tro.
Citera
2020-10-26, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
Ja det menar jag eller så hade han inte tillstånd att säga vem det var. Precis som när han pressas om var han hämtar HH och svarar Martinger att han inte har befogenhet att säga var men kanske kan återkomma.

Dock så utesluter det ju inte att det är nån helt annan person. Facit sitter jag inte med.

Jag har uppfattat Åke J Ek mer som den besynnerlige ledaren för den s k Palmegruppen som var ute och spanade på bus i Stockholms city i samband med operation Cobra några år innan MOP.

Edit: Eller var det en bortförklaring för något annat? Mycket att fundera på här.
Senast redigerad av Utredaren 2020-10-26 kl. 15:12.
Citera
2020-10-26, 15:02
Medlem
Basfaktas avatar
En liten notering:

PU 2017 hävdade att tipset om att 4 WT-män mördat Palme inte finns dokumenterat. Tipset ska endast ha omnämnts på en ljudupptagning från det aktuella mötet i ledningsgruppen.

Det är fel. 860307 protokollförs tipset.
Citera
2020-10-26, 15:04
Medlem
H24s avatar
Citat:
Lange berättar 2/3 i Palmegruppen att kulan som "kan vara den som sköts mot Lisbeth Palme" är relativt oskadad.

Ändå kunde inte NFC 2020 säga om ett vapen är mordvapnet. PU har provskjutit cirka 800 vapen i tron att det går att hitta mordvapnet. Och av Langes utsaga att döma borde det vara möjligt.

Efter att ha läst in mig rent översiktligt på det tekniska verkar det som att de upphittade kulorna måste vara de riktiga. En förfalskning fyller heller ingen direkt funktion, förutom risken att åka fast när man genomför den då det kräver laborerande runt mordplatsen. Dock är jag ändå mystifierad av Langes agerande. Han ger upp sökandet efter kulorna och åker hem efter drygt en timme med motivationen att det är för mörkt (!). Visst har poliser tillgång till ficklampor?
Citera
2020-10-26, 15:10
Medlem
Citat:
13 mars får PU från en kvinna (från maskat) veta att hon "prejats av en vit eller ljusgul Mercedes". Många vita/ljusa Mercedes som rullade i Sthlm vid tiden för mordet tydligen. PU fick registreringsnumret.

Har du det uppslagets nr typ E-xxxxx?
Citera
2020-10-26, 15:11
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Krister Peterssons besked 200610 är obegripligt. Man vet inte vad man ska tro.

Jag tror uttalandet om NFC ingick i paketet att för alltid avsluta Palmeutredningen. Uttalandet är absurt med tanke på de 800 provskjutningarna och Langes besked om kulan.
Citera
2020-10-26, 15:18
Medlem
Basfaktas avatar
HH berättar i ledningsgruppen 860311 att Mårten P hade en kort jacka på sig på mordkvällen. Det gör väl att vittnen som såg en man i längre rock prata med Palme vid bokhandeln blir intressanta? Vem var i så fall den mannen?
Citera
2020-10-26, 15:31
Medlem
Citat:
HH berättar i ledningsgruppen 860311 att Mårten P hade en kort jacka på sig på mordkvällen. Det gör väl att vittnen som såg en man i längre rock prata med Palme vid bokhandeln blir intressanta? Vem var i så fall den mannen?

Emma Rotschild berättar att i början av 80-talet så hade en amerikan kommit fram och diskuterat med OP om ett vårdnadsärende. Det var fortfarande aktuellt i februari 1986 eftersom Lisbeth Palme tog upp det i ett polisförhör och underströk att det var ett regeringsärende.

Det kan ha varit samme man.
Citera
2020-10-26, 15:52
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Emma Rotschild berättar att i början av 80-talet så hade en amerikan kommit fram och diskuterat med OP om ett vårdnadsärende. Det var fortfarande aktuellt i februari 1986 eftersom Lisbeth Palme tog upp det i ett polisförhör och underströk att det var ett regeringsärende.

Det kan ha varit samme man.

Det måste vara Rees med anknytning till Uppsala som nämns i aktivitetslistan.
Citera
2020-10-26, 15:54
Medlem
H24s avatar
Citat:

Framhåller ett tidigare inlägg om detta. Ett av vittnena svänger efter att ha sett Mårtens signalement, specifikt hans jacka.

Citat:
Ursprungligen postat av H24
Märklig och undanskymd uppgift. Två vittnen tror sig se det. Båda kontaktar utredningen första veckorna.

Först en Gun T som menar att Palme växlade ett par ord med en lång, äldre man, iklädd beige rock, vid gaveln på Grand. Hon uppger specifikt att det inte var sonen.

Därefter en Katrin E. Hon uppfattar att mannen som lång och iförd en beige rock. Han pratade med Palme och hon upplevde situationen som hotfull, att Palme såg rädd ut. Hon tolkar dock mannen som sonen och det är hennes första tanke när OP blir mördad. Sorgligt att det sista han gjorde var att bråka med sin son. Efter att ha sett Mårtens signalement svänger hon dock snabbt, det var definitivt inte han. En väninna på platsen noterade inte själva händelsen, men kan bekräfta att de var på platsen.

Katrin E upplever sig sedemera hotad av Solveigh Ribberdahl! Ribberdahl ringer upp henne personligen och argumenterar för att hon bör släppa det här. SG menar att det kan skada Lisbeth i onödan. SG formulerar sig välavvägt, men Katrin tolkar det hotfullt. Andemeningen att hon ska glömma det hon sett.

Så var leder detta? Har två av varandra oberoende vittnen drömt ihop samma långa man i beige rock på samma plats? Behöver dock inte Ingrid, Mårten och Lisbeth alla delta i mörkläggningen för att det ska fungera? Eller räcker det med bara Lisbeth? Konspirationen växer exponentiellt oavsett - om det har skett.

En underlig händelse värd att diskutera. MOP-mystik på topp.
Citera
2020-10-26, 16:07
Medlem
mvagrippas avatar
Lite om Rolf ”Dallas” Dahlgren och han yrkeskarriär . Snodde värvning redan som 16 åring. Åren 1951-1966 vid I14(Brynäsare Placerad vid FJS från 610315. Rätt vanligt med sådana kommenderingar, både till FJS och JS. Fanns en lista med lediga tjänster som man kunde söka, sedan kunde man kommenderas till tjänst. I14 hade en hel del FJS:are de åren.

Överfurir från 610610 - Ingen blixtrande befodringsgång. Betygen talade sitt tydliga språk. För att befordras snabbare behövdes väldigt goda betyg samt en ledig tjänst. Underbefälen som inte valde eller gick vidare till AUS(Arméns Underofficersskola) fick ta skeden i vacker hand och söka sig från försvarsmakten. Att få tjänst som Rustmästare var få förunnat. Dallas var Instruktör i skyttetjänst, slätstrukna betyg.

Dallas söker sig till Skövdepolisen. Antagligen har han utbildat och supit med en och annan förste polis som fixat in honom. Fanns överhuvudtaget inte något särskilt. Slätstruken militär bana, slätstruken poliskarriär. Hörde mig för lite och Texastrippen ska visst stämma. Skvallret säger att Han var en "profil" på FJS. Med profil menas att dallas redan där ska ha varit lite törstig mellan varven.

Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
Såvitt jag förstått använde knarkspaningen tidigare lokaler i polishusets garage, lokaler som egentligen disponerades av Säpo. Om det fortfarande var så 1986 vet jag inte.

Vem den äldre mannen, chefspersonen, var? Jag ger mig fasicken på att det var Åke J Ek. Han verkar finnas överallt och säkerligen här också.

Åke J Ek , jodå det skulle det visst kunna vara. Åldern stämmer bra och auktoritet kunde han helt klart visa. Han kom också till polisskolan efter att Dallas genomgått ev utbildning. Ek stod nära SÄPO decenniet före MOP och därför långtifrån säkert att hans vägar och Dallas korsats innan det eventuella mötet vid centralstationen MOP-dagen.

Som du vet är Åke J Ek alltid högt på min lista över misstänkta MOP-konspiratörer. Här har vi en person som bevisligen sysslat med övervakning av Olof Palme och andra sossar. Han har kontakter med både SÄPO och andra hemliga svenska tjänster ända sedan 1945. Kontakter med utländska dito som KCIA. Lätt att få tillgång till vapen och till gång till likasinnade i Klara Lidingö FBU. Ointresset för honom bland både officiella och privata spanare upphör aldrig att förvåna mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in