Lite om
Rolf ”Dallas” Dahlgren och han yrkeskarriär . Snodde värvning redan som 16 åring. Åren 1951-1966 vid I14(Brynäsare

Placerad vid FJS från 610315. Rätt vanligt med sådana kommenderingar, både till FJS och JS. Fanns en lista med lediga tjänster som man kunde söka, sedan kunde man kommenderas till tjänst. I14 hade en hel del FJS:are de åren.
Överfurir från 610610 - Ingen blixtrande befodringsgång. Betygen talade sitt tydliga språk. För att befordras snabbare behövdes väldigt goda betyg samt en ledig tjänst. Underbefälen som inte valde eller gick vidare till AUS(Arméns Underofficersskola) fick ta skeden i vacker hand och söka sig från försvarsmakten. Att få tjänst som Rustmästare var få förunnat. Dallas var Instruktör i skyttetjänst, slätstrukna betyg.
Dallas söker sig till Skövdepolisen. Antagligen har han utbildat och supit med en och annan förste polis som fixat in honom. Fanns överhuvudtaget inte något särskilt. Slätstruken militär bana, slätstruken poliskarriär. Hörde mig för lite och Texastrippen ska visst stämma. Skvallret säger att Han var en "profil" på FJS. Med profil menas att dallas redan där ska ha varit lite törstig mellan varven.
Citat:
Ursprungligen postat av
FurirRevaer
Såvitt jag förstått använde knarkspaningen tidigare lokaler i polishusets garage, lokaler som egentligen disponerades av Säpo. Om det fortfarande var så 1986 vet jag inte.
Vem den äldre mannen, chefspersonen, var? Jag ger mig fasicken på att det var Åke J Ek. Han verkar finnas överallt och säkerligen här också.
Åke J Ek , jodå det skulle det visst kunna vara. Åldern stämmer bra och auktoritet kunde han helt klart visa. Han kom också till polisskolan efter att Dallas genomgått ev utbildning. Ek stod nära SÄPO decenniet före MOP och därför långtifrån säkert att hans vägar och Dallas korsats innan det eventuella mötet vid centralstationen MOP-dagen.
Som du vet är Åke J Ek alltid högt på min lista över misstänkta MOP-konspiratörer. Här har vi en person som bevisligen sysslat med övervakning av
Olof Palme och andra sossar. Han har kontakter med både SÄPO och andra hemliga svenska tjänster ända sedan 1945. Kontakter med utländska dito som KCIA. Lätt att få tillgång till vapen och till gång till likasinnade i Klara Lidingö FBU. Ointresset för honom bland både officiella och privata spanare upphör aldrig att förvåna mig.