2020-10-26, 13:52
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
”Fler vårdas på IVA: Just nu vårdas 56 svenskar på en intensivvårdsavdelning för covid-19. Det är 11 fler än för ett dygn sedan och 32 fler jämfört med samma dag för en vecka sedan. Mer om IVA-siffrorna kan ni läsa här.”

svt.se
Ojdå! Mer än en fördubbling på en vecka av patienter på IVA.

Dags att agera!?

Eller när kommer FHM agera och vad kommer de då göra? Höja evenemangsgränsen till 1000!?
Senast redigerad av Madagascar 2020-10-26 kl. 13:56.
Citera
2020-10-26, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Här är en bra sida för den belgiska statistiken. Antal sjukhusvårdade är på samma nivå som i våras.
https://epistat.wiv-isp.be/covid/covid-19.html

Edit: glömde länken

Intressant.

Den första gången Belgien nådde 500 nyinlagda var den 25 mars. Tre dagar innan dog 47 personer. 14 dagar senare nåddes toppen med 321 döda på en dag (8 april)

23 oktober nådde Belgien igen över 500 nyinlagda. Tre dagar innan dog 47 personer. Hur många dör 14 dagar senare (6 november)?

Men den här gången är tillväxten i både inlagda och IVA betydligt långsammare än i våras (vid samma antal inlagda), men de senaste dagarna har det börjat dra iväg.
Citera
2020-10-26, 13:54
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Nya direktiv för Värmland.

Stanna hemma om någon i hushållet testats positivt.

Detta tycker jag är lite konstigt:

”De nya förhållningsreglerna gäller vuxna och gymnasieungdomar, yngre symptomfira barn i skola och förskola kan fortfarande gå dit, men bör undvika att delta i fritidsaktiviteter och andra sociala aktiviteter. Reglerna gäller i minst en vecka från att hushållsmedlemmen testats positivt, under tiden personen väntar på svar behöver de andra personerna i hushållet inte stanna hemma.”

Ibland tar det ju lång tid innan man får svar, då ska alltså de symptomfria jobba och gå i skola som vanligt under tiden den sjuke väntar på provsvar? Det har ju hänt att svaret dröjt en vecka och då kan i värsta fall de symptomfria redan ha hunnit smitta en massa människor?

svt.se
Senast redigerad av KnackeredVonAnka 2020-10-26 kl. 13:58.
Citera
2020-10-26, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Har en minnesbild att socialstyrelsen eller om det var någon annan instans sa att döden inte bara drabbade de äldre. Det vore bra att vi fick svart på vitt och slapp gissa. Där borde det i alla fall finnas siffror, men våra slappa journalister orkar inte fråga.

Läs graf 5. Där framgår med all tydlighet vilka åldersgrupper som strukit med.
Citera
2020-10-26, 13:57
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Nu har jag inte lagt på minnet vad just DU sagt.

Men ett av de främsta argumenten som drevs för lockdown i våras var att man inte bedömde att det medförde någon ökad risk för en svår andra våg till hösten. Om man ska vara lite diplomatisk så är det delvis ett frågetecken hur svårt Sverige kommer att drabbas.

Men den här idén om "hammaren och dansen", att det skulle räcka med en kort lockdown i början, den är nog överspelad nu.

Naturligtvis begriper jag att du inte minns vad just jag har sagt.🤷🏼‍♀️ Jag menade generellt och eftersom du påstod att”alarmisterna” inte trott på en andra våg tills för nyligen tänkte jag att det är intressant så olika man ser.

Min uppfattning av hammaren och dansen har aldrig varit att efter en gång så var det klart, det är ju naivt att tänka så.
Citera
2020-10-26, 13:58
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Ja, och det framstår som ännu mer osannolikt när nyheterna kommer från Ryssland eller deras allierade..
Men som sagt, hoppas kan vi ju alltid göra.
Intressant att det förintar 100% av viruset. Det kanske är en tablett som man sväljer, för att sedan helt förintas av eld.
Då försvinner ju faktiskt viruset helt också.. och man lär ju inte smitta något vidare heller..

Det finns ju länkar i artikeln till originaltexterna. Jag vet inte hur det skulle fungera, men eld nä.
Citera
2020-10-26, 14:00
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pethuglin
Man har ju rätt så bra nivåer av D-vitamin om man har varit tillräckligt mycket utomhus på sommaren.

Jag brukar börja ta D-vitamin på slutet av augusti så nivåerna hinner aldrig gå ner till "noll".
Jag tar det året om. För ca en månad sedan tog jag olika blodprov på VC och mitt D-vitamin värde låg på 139, gränsen är runt 75.

Sedan i våras har jag ätit två tabletter D3, en kalcium-D-vitamin kombo samt berocca eller en multivitamin, jag tar även B12,, magnesium och en beviplex.

Jag känner mig ändå koko🤪
Senast redigerad av KnackeredVonAnka 2020-10-26 kl. 14:04.
Citera
2020-10-26, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det finns ju länkar i artikeln till originaltexterna. Jag vet inte hur det skulle fungera, men eld nä.

Jag skojade bara. Jag såg bara framför mig ett piller där den som äter upp det försvinner upp i rök..
Skulle ju vara grymt effektivt
Citera
2020-10-26, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Ja, när du säger det så kommer jag ihåg det. Jag tror att det fanns nägon som testat sig 100 ggr som de rapporterade om på danska nyheter?

Det er stadig fuldt muligt for alle at blive testet.

"Det er muligt for alle voksne og børn over 2 år at bestille en tid til en COVID-19-virustest uden en forudgående henvisning fra læge eller Styrelsen for Patientsikkerhed. Læs her, hvornår du selv kan bestille tid, og hvornår du skal ringe til din læge."

https://www.sundhed.dk/borger/corona/information-om-corona/nu-kan-alle-blive-testet-for-covid19/
Citera
2020-10-26, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Döden drabba absolut inte BARA de äldre. Men faktum kvarstår att 99% av dödsfallen sker hos individer över 50.
Förmodligen ännu fler då det knappast lär finnas något mörkertal bland yngre..

Ja, risken ökar markant vid 50. Alltså vore det bra om vi fick svart på vitt vilka som har dött och dör efter den stora massdöden i våras. Jag tror att de mörkar.
Citera
2020-10-26, 14:04
Medlem
sannes avatar
Fy fan va dåligt att världens bästa land som rapportör rapporterar 4 av veckans 7 dagar.

Att få en inblick i smittspridningen är ju speciellt viktigt nu när smittspridningen ökar. Så oansvarigt av FoHM.
Citera
2020-10-26, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Nu har jag inte lagt på minnet vad just DU sagt.

Men ett av de främsta argumenten som drevs för lockdown i våras var att man inte bedömde att det medförde någon ökad risk för en svår andra våg till hösten. Om man ska vara lite diplomatisk så är det delvis ett frågetecken hur svårt Sverige kommer att drabbas.

Men den här idén om "hammaren och dansen", att det skulle räcka med en kort lockdown i början, den är nog överspelad nu.

Argumentet for lockdown var dels hvor hurtigt smitten spredte sig, men også at der manglede test (og derfor overblik), udstyr og viden.
Det har hele tiden været forventet at man ville blive ramt igen, dog startede det noget tidligere end forventet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in