Citat:
Ursprungligen postat av
Ittno
Han har kommet til dekket bord hver dag.
Ja, det kan du si. Men vi må også være åpne for at AEH ønsket å ha det slik. Hans inntekter åpnet for de kunne velge dette alternativet. Etterhvert som barna blir større, velger mange å gå ut i lønnet arbeid, og ofte har man ikke noe valg.
Men det finnes kvinner som ønsker å arbeide i hjemmet, og det må respekteres. Noen velger å ta en deltidsstilling. Ikke ut fra økonomiske motiver, men for å ha et liv utenfor hjemmet. Jeg forestiller meg at eventuelle konflikter kan ha oppstått pga AEH har "turt" å hevde sine meninger. Det kan også være slik at TH har vært oppslukt av jobben 24/7 i alle år. Hun har kanskje hatt et et ønske om de kunne tilbringe en uke på Kvitfjell, men det passet "aldri", TH hadde alltid full avtalebok. TH kunne forlengst ha trappet ned jobben, men ut fra det som har blir påstått, TH greide aldri å slippe taket. Og slik har det sannsynligsigvis vært, også i de siste 10 årene. Dette har ført til at AEH har følt seg kronisk nedprioritert. Men, hvis det var slik, hvordan kunne hun i så fall tro at hun kunne endre TH? Dette har hun forsøkt å endre på, kanskje i flere tiår år, uten å lykkes. Og mange menn er slik. De kan være snille og gode mennesker, men det er for eksempel helt uaktuelt å nedprioritere jakt og fiske. Går elgjakta fløyten, blir Koronaen en mild bris i forhold. Dette kroniske fokuset på arbeid, kan ha ført henne til tanker om samlivsbrudd. Jeg mener uansett ikke at dette utgjør et sannsynlig drapsmotiv.
Og denne (feil)prioriteringen fra THs side, underbygger heller ikke påstandene om at AEH har levd i et terror-regime. Ifg notatbøker mente TH at et sammenbrudd på 90-tallet kunne ha fått katastrofale økonomiske følger. I dag er jo den økonomiske situasjonen helt endret. TH nevnte også den sosiale konsekvensen av et samlivsbrudd. Han kan fx ha vært bekymret for steile fronter, og at AEH, eller han selv, ville få et dårligere forhold til barna og øvrig familie.