2020-10-26, 05:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fenvatnet
Fysiske plager kan ha sammenheng med psykiske.
De som er utsatt for psykopater, der viser plagene seg først som psykiske.
De blir deprimert, og kan få postraumatisk utmattelselssyndrom, som igjen utvikler seg til fysiske sykdommer.
Poenget mitt var ikke å diagnostisere Havhest, eller rakke ned på hennes diagnoser, men å spørre henne hvordan hun kan støtte TH, når hun vet hva AE har vært gjennom. AE led også av depresjon.
Havhest som har vært sammen med en psykopat, kjenner gjen tegnene til psykopat.
Men jeg er ferdig med den diskusjonen.

Javisst har kropp och själ sammanhang ..även ur medicinsk synvinkel.
Men inte på det sätt du först hävdade.
Men det är inte så enkelt som att om någon är deprimerad, så får den svårt att gå (!)
och behöver främja blodcirkulationen eller testa laserbehandlingar osv.
Det handlar här om vitt skilda begrepp.

Jag tror jag förstår hur du menar, men du uttrycker dig osakligt.
Visst kan nedstämdhet, depression mm ge somatiska följder men knappast ge neuropatologiska
nervskador. Neuropatologiska nervskador är fysiska skador som efter en spark mot benet
eller så som en boxare kan få efter rejäla smällar mot sin kropp.
Naturligt om det ger dåligt humör, nedstämdhet, depression.

Men däremot kan depression inte logiskt hänföras till psykopati som är en psykisk, vidare och bredare åkomma än depression i sig.
Varken depression eller psykopati ger fel på de fysiska nerverna, så att en elak person plötsligt
får kronisk smärta i benet eller händerna etc.
Neuropatologisk åkomma kan diagnosticeras på neurologklinik, ibland med mikroröntgen-kamera.
Så behandlar man inte psykopati, som är rent psykiskt och hittills inte gått att bota helt.
Frågan är (det diskuteras i facktidskrifter mm.) om psykopati är en "riktig", dvs diagnosticerbar sjukdom ..
En kronisk ondska kan man säga.. och hur botar man det?
Psykoterapi är nog bästa vägen ...

Men detta är egentligen Off Topic här.

Kan du ge ett enda exempel på hur en psykopatisk åkomma utvecklat sig till neuropatologisk åkomma? Se fetat.
Vad du kanske menar är tillfällig huvudvärk, lätt yrsel och sådant.
Men de fysiska nerverna blir inte klämda av att någon är ondskefull!
De ändrar inte läge därför, utan då behövs en spark eller ett slag eller en annan mekanisk skada
typ på en arbetsplats (någon tappar flera kilo bly på sin fot t. ex).
Obs att neuropatisk åkomma handlar om fysiska nerver i kroppens nervbanor!

Du får inte en svullen arm av att vara elak??
Senast redigerad av Moschata 2020-10-26 kl. 05:20.
Citera
2020-10-26, 05:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moschata
Tackar! Så bra med någon som håller ordning på alla länkar!
:-) Under denne Aftenposten-artikkelen er det en link til en av Aftenpostens podcaster om saken: https://www.aftenposten.no/norge/i/lEAomG/naa-er-det-gaatt-to-aar-siden-hun-forsvant
Linken til podcasten ble plutselig borte. Men du finner den hvis du googler:
Forklart Pågripelsen av Tom Hagen: Forsvinningen som ble en drapssak
Senast redigerad av z-z-z 2020-10-26 kl. 05:18.
Citera
2020-10-26, 05:28
Bannlyst
Citat:
Javisst har kropp och själ sammanhang ..även ur medicinsk synvinkel.
Men inte på det sätt du först hävdade.
Men det är inte så enkelt som att om någon är deprimerad, så får den svårt att gå (!)
och behöver främja blodcirkulationen eller testa laserbehandlingar osv.
Det handlar här om vitt skilda begrepp.

Jag tror jag förstår hur du menar, men du uttrycker dig osakligt.
Visst kan nedstämdhet, depression mm ge somatiska följder men knappast ge neuropatologiska
nervskador. Neuropatologiska nervskador är fysiska skador som efter en spark mot benet
eller så som en boxare kan få efter rejäla smällar mot sin kropp.
Naturligt om det ger dåligt humör, nedstämdhet, depression.

Men däremot kan depression inte logiskt hänföras till psykopati som är en psykisk, vidare och bredare åkomma än depression i sig.
Varken depression eller psykopati ger fel på de fysiska nerverna, så att en elak person plötsligt
får kronisk smärta i benet eller händerna etc.
Neuropatologisk åkomma kan diagnosticeras på neurologklinik, ibland med mikroröntgen-kamera.
Så behandlar man inte psykopati, som är rent psykiskt och hittills inte gått att bota helt.
Frågan är (det diskuteras i facktidskrifter mm.) om psykopati är en "riktig", dvs diagnosticerbar sjukdom ..
En kronisk ondska kan man säga.. och hur botar man det?
Psykoterapi är nog bästa vägen ...

Men detta är egentligen Off Topic här.

Kan du ge ett enda exempel på hur en psykopatisk åkomma utvecklat sig till neuropatologisk åkomma? Se fetat.
Vad du kanske menar är tillfällig huvudvärk, lätt yrsel och sådant.
Men de fysiska nerverna blir inte klämda av att någon är ondskefull!
De ändrar inte läge därför, utan då behövs en spark eller ett slag eller en annan mekanisk skada
typ på en arbetsplats (någon tappar flera kilo bly på sin fot t. ex).
Obs att neuropatisk åkomma handlar om fysiska nerver i kroppens nervbanor!

Du får inte en svullen arm av att vara elak??

Ser ingen grunn til å bruke plass på masse omformuleringer. Du forsto mitt poeng.
Citera
2020-10-26, 05:36
Medlem
Citat:
Ser ingen grunn til å bruke plass på masse omformuleringer. Du forsto mitt poeng.

Du är tjatig!
Detta är inte alls "omformuleringar", utan vetenskap.
Det är viktigt att skilja på trolldom och vetenskap!

Vidare. Du skriver att jag förstod poängen, men hur många andra förstod vad du menar med att
en psykisk åkomma kan bli fysisk nervåkomma? Alltså att en ondskefull människa får nerverna i kläm därför?
Det är på en sådan nivå att man knappt orkar förstå eller ids svara dig!
Jag tog mig tid till detta för att passa på att reda ut begreppen.
Citera
2020-10-26, 05:54
Bannlyst
Citat:
Du är tjatig!
Detta är inte alls "omformuleringar", utan vetenskap.
Det är viktigt att skilja på trolldom och vetenskap!

Vidare. Du skriver att jag förstod poängen, men hur många andra förstod vad du menar med att
en psykisk åkomma kan bli fysisk nervåkomma? Alltså att en ondskefull människa får nerverna i kläm därför?
Det är på en sådan nivå att man knappt orkar förstå eller ids svara dig!
Jag tog mig tid till detta för att passa på att reda ut begreppen.

Det er Havhest som har sagt at hun har fått sin diagnose nevropati etter å ha vært utsatt for psykopat. Jeg tenker at hvis hun har en fysisk sykdom som følge av psykisk mishandel, så har det startet med en psykisk sykdom som har utviklet seg til en fysisk. Ha en videre fin dag, googlelommelege.
Citera
2020-10-26, 05:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Havhest
Det var visst ganske vanlig, i alle fall ikke uvanlig, at slike møter ble holdt hjemme i S4.
I slike sammenhenger, som middager, lunsj o.l. med forretningspartnere, så var det AEH som var vertinne.
Møtet med GHH var vel en lunsj, med te og snitter. Kanskje ikke så rart når han har jobbet for TH i 25 år.

Det kan høres litt rart ut, men forretningsfolk reiser mye, livet på hotell og mat i fine restauranter kan bli ganske oppskrytt og upersonlig i lengden.
Det har blitt sagt at AEH var veldig flink til å lage mat, og det kan jo være at en slik atmosfære gir et bedre rom for forhandlinger, enten der og da, eller på et senere tidspunkt.
Tyder på at de har en spesiell relasjon også etter bruddet. Var dette oppkonstruert for å gjennomføre planen. Hjemmeforretningsmøte der forretningsmannen ghh sender aeh sms om forsinkelse til møtet med th. Var aeh sekretær og vertinne under møtet siden ingeniøren th ikke kan lese sns. Hva med å ringe. Noe skurrer her. Th stoler nok mer på ghh enn ve.
Citera
2020-10-26, 06:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hellsculls
Så en mann greier ikke å ta seg av 3 barn på en hyttetur? Det er helt utrolig hva enkelte presterer å lire ut av seg!
Det fremstilles som om AEH har levd i et terrorregime i S4
Hva er da forklaringen på at hun frivillig valgte å arbeide på Futurum? Nei, vent litt! Hun har selvsagt blitt truet. TH gikk selvsagt med et våpen i lomma. Hvis hun var "vrang", var det nok å rette en diskre pekefinger mot lomma.

Og nå har han henrettet henne.
Citera
2020-10-26, 06:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ittno
Det er nok ikke så lett å jobbe fulltid med 3 barn hjemme, noen små, andre i barneskolen. De kvinnene som jobbet fulltid på 70-80 tallet hadde ting tilrettelagt hjemme på en helt annen måte.

Min mor jobbet full tid pp 70 og 80 tallet, ting var ikke tilrettelagt på noen som helst spesiell måte.
Det var barnehagetanter, sykepleiere, kontoransatte, postbud, butikkansatte etc blandt kvinnene i nabolaget.

Vi barn var alene hjemme mellom barnehage/skole og at foreldrene kom hjem. Nå vet ikke jeg om alle jobbet fullt, men alle/de fleste jobbet.

At jeg sier dette betyr ikke at jeg mener hun ikke trakk det korteste strå i familieøkonomien, men jeg korrigerer bare din påstand om at det har skjeldent, og om at det har for spesielle forhold.

Ser det er mange av oss kvinner som jobber deltid også nå, da vi prioriterer å få hverdagen til å gå opp rundt barn.
Citera
2020-10-26, 07:15
Avslutad
Citat:
Det er Havhest som har sagt at hun har fått sin diagnose nevropati etter å ha vært utsatt for psykopat. Jeg tenker at hvis hun har en fysisk sykdom som følge av psykisk mishandel, så har det startet med en psykisk sykdom som har utviklet seg til en fysisk. Ha en videre fin dag, googlelommelege.
Å nei du Felvatnet, det har Havhest aldri sagt.
Citera
2020-10-26, 07:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mattagg
Hvilket århundre er du fra. Nå fikk jeg totalt hakeslepp. Trodde aldri jeg skulle få høre en sånn kommentar igjen. Det er opplest og vedtatt forlengst at det er arbeid å være hjemmeværende. En får pensjonspoeng. Og mang en mann har fått seg en overraskelse på hvor tungt og mye jobb det er å stelle hjemme. De vil mye heller tilbake på jobben sin.

Selvfølgelig vet jeg det, jeg sier ikke at det er en latmannsjobb heller, gjør jeg vel? Jeg sier at det er en drøm, og da mener jeg at det er en drøm å kunne ha tid og overskudd til å selv oppdra sine barn og være en støttende pilar for hele familien. Mye av grunnen til at de fleste ekteskap ryker er en helt ekstrem tidsklemme.
Citera
2020-10-26, 07:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hellsculls
Så en mann greier ikke å ta seg av 3 barn på en hyttetur? Det er helt utrolig hva enkelte presterer å lire ut av seg!
Det fremstilles som om AEH har levd i et terrorregime i S4
Hva er da forklaringen på at hun frivillig valgte å arbeide på Futurum? Nei, vent litt! Hun har selvsagt blitt truet. TH gikk selvsagt med et våpen i lomma. Hvis hun var "vrang", var det nok å rette en diskre pekefinger mot lomma.
Han har kommet til dekket bord hver dag.
Senast redigerad av Ittno 2020-10-26 kl. 08:17.
Citera
2020-10-26, 07:52
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ittno
En mann kan det. TH er i en annen kategori. Har kommet til dekket bord hver dag.
Når det var forretningsmøter på hytta, måtte kona bli med for å lage maten.
Jasså, så en mann som har skapt nesten 2 milliarder fra to tomme hender, har gjort ingen ting?
Det er bare så utrolig dumt å høre på, hvordan dere tror at dere har detaljkunnskap, om hvordan livet til Hagen-familien har vært.
Hva som var på bordet, i skapet, og hvem som plasserte det der. Hvem som måtte være stille, og hvem som sa hva. Hvem som var sint, snill og glad. Jøsses, så mye innside-informasjon dere har.
Senast redigerad av Havhest 2020-10-26 kl. 08:21.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in