Citat:
Fysiske plager kan ha sammenheng med psykiske.
De som er utsatt for psykopater, der viser plagene seg først som psykiske.
De blir deprimert, og kan få postraumatisk utmattelselssyndrom, som igjen utvikler seg til fysiske sykdommer.
Poenget mitt var ikke å diagnostisere Havhest, eller rakke ned på hennes diagnoser, men å spørre henne hvordan hun kan støtte TH, når hun vet hva AE har vært gjennom. AE led også av depresjon.
Havhest som har vært sammen med en psykopat, kjenner gjen tegnene til psykopat.
Men jeg er ferdig med den diskusjonen.
De som er utsatt for psykopater, der viser plagene seg først som psykiske.
De blir deprimert, og kan få postraumatisk utmattelselssyndrom, som igjen utvikler seg til fysiske sykdommer.
Poenget mitt var ikke å diagnostisere Havhest, eller rakke ned på hennes diagnoser, men å spørre henne hvordan hun kan støtte TH, når hun vet hva AE har vært gjennom. AE led også av depresjon.
Havhest som har vært sammen med en psykopat, kjenner gjen tegnene til psykopat.
Men jeg er ferdig med den diskusjonen.
Javisst har kropp och själ sammanhang ..även ur medicinsk synvinkel.
Men inte på det sätt du först hävdade.
Men det är inte så enkelt som att om någon är deprimerad, så får den svårt att gå (!)
och behöver främja blodcirkulationen eller testa laserbehandlingar osv.
Det handlar här om vitt skilda begrepp.
Jag tror jag förstår hur du menar, men du uttrycker dig osakligt.
Visst kan nedstämdhet, depression mm ge somatiska följder men knappast ge neuropatologiska
nervskador. Neuropatologiska nervskador är fysiska skador som efter en spark mot benet
eller så som en boxare kan få efter rejäla smällar mot sin kropp.
Naturligt om det ger dåligt humör, nedstämdhet, depression.
Men däremot kan depression inte logiskt hänföras till psykopati som är en psykisk, vidare och bredare åkomma än depression i sig.
Varken depression eller psykopati ger fel på de fysiska nerverna, så att en elak person plötsligt
får kronisk smärta i benet eller händerna etc.
Neuropatologisk åkomma kan diagnosticeras på neurologklinik, ibland med mikroröntgen-kamera.
Så behandlar man inte psykopati, som är rent psykiskt och hittills inte gått att bota helt.
Frågan är (det diskuteras i facktidskrifter mm.) om psykopati är en "riktig", dvs diagnosticerbar sjukdom ..
En kronisk ondska kan man säga.. och hur botar man det?
Psykoterapi är nog bästa vägen ...
Men detta är egentligen Off Topic här.
Kan du ge ett enda exempel på hur en psykopatisk åkomma utvecklat sig till neuropatologisk åkomma? Se fetat.
Vad du kanske menar är tillfällig huvudvärk, lätt yrsel och sådant.
Men de fysiska nerverna blir inte klämda av att någon är ondskefull!
De ändrar inte läge därför, utan då behövs en spark eller ett slag eller en annan mekanisk skada
typ på en arbetsplats (någon tappar flera kilo bly på sin fot t. ex).
Obs att neuropatisk åkomma handlar om fysiska nerver i kroppens nervbanor!
Du får inte en svullen arm av att vara elak??
Senast redigerad av Moschata 2020-10-26 kl. 05:20.
Senast redigerad av Moschata 2020-10-26 kl. 05:20.