2020-10-26, 08:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
Du tror tydligen på Sveriges siffror.

Du menar att alla andra länder har rätt siffror, men inte Sverige?
Citera
2020-10-26, 09:01
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moentos
Videnskabelig dokumentation der bekræfter din antagelse?
Association of Vitamin D Status and Other Clinical Characteristics With COVID-19 Test Results

“Effect of calcifediol treatment and best available therapy versus best available therapy on intensive care unit admission and mortality among patients hospitalized for COVID-19: A pilot randomized clinical study”

https://www.youtube.com/watch?v=V8Ks9fUh2k8

Det finns hur mycket som helst, bara googla. Sen är det ju inte rocket science att goda vitamin/mineral nivåer är vitalt för ett starkt och balanserat immuförsvar. Kost och motion bör vara prio nr1 innan man lägger alla resurser på masker, distansiering och vaccin.
Citera
2020-10-26, 09:06
Medlem
vinlands avatar
Har man mörkat ett fungerande test mot cykotin-stormar i över 1 års tid ?

I Expressen artikel idag ska norska läkare ha kommit på att man med enkelt blodprov tidigt kan få varning om allvarlig Covid-19 infektion genom att mäta på en markör i blodet kallad GDF-15.
https://www.expressen.se/nyheter/genombrottet-kan-forvarna-om-allvarlig-coronasjukdom/

Men GDF15-test är känt sen 5 mars 2019 som sen då använts under våren 2020 när det var som värst med dödsfall, så varför har man "suttit" på detta då, det gagnar ju knappast sjukvården och oss om man redan har en tillförlitlig markör för testning. Första spåret av GDF15 går tillbaka till 2017...

Artikel från 2019: GDF15 / https://www.hindawi.com/journals/cdtp/2019/9820210/
Norges utspel den 15/10-2020: https://www.ahajournals.org/doi/10.1161/CIRCULATIONAHA.120.050360#.X4ldDrGs9Ks.twitter
Wikipedia: https://en.wikipedia.org/wiki/GDF15
Senast redigerad av vinland 2020-10-26 kl. 09:13.
Citera
2020-10-26, 09:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Norrut, absolut.

Jag pratar om kustbandet runt Svealand och Götaland.

Sverige minus Norrrland minus Dalarna minus Värmland är ett sammanhängande område med samma befolkningstäthet som Irland. Trots att inlandet är till stor del skog.

Om man inte tittar enbart på ett sammanhängande område, så bor nio miljoner svenskar på 13,5 km2. Belgien har totalt sett 11 miljoner invånare på 30,5 km2 yta.

Södermalms stadsdelsförvaltning har högre befolkningstäthet än något sammanhängande område i London.

Det här är inte så enkelt som att titta på ett lands ytstorlek och befolkning. Länder är uppdelade i mindre enheter, och 87% av svenskarna bor i enheter med hög befolkningstäthet. Sverige är ett av världens mest urbaniserade länder. Att vi skulle ha någon nämnvärd fördel vid ett virusangrepp är helt enkelt inte sant.

Tycker din jämförelse är bra. Geografiskt är redan Götaland ganska likt Irland, fast just Dublin är nog närmare Stockholm än Göteborg? (Sedan kanske Nordirland är lite av en trojansk häst?)

Poängen är ju hur pass intimt sammankopplade städerna är. Ju närmre varandra desto mer likt storstadsområden blir människornas resemönster.
Senast redigerad av Stockholmslivet 2020-10-26 kl. 09:18.
Citera
2020-10-26, 09:19
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Nu får du vara vänlig och förklara dig. Varför tycker du att min inställning är trist? Jag redogjorde för dig vad jag menade och varför jag motsätter mig ditt påhopp.

Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Så trist inställning.
Din enda åsikt är att allt FHM gjort är fel.
Det är det enda du tycker. Om dom så hittade ett botemedel för cancer så skulle du ändå tycka att det var fel av dom.

Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Så du tycker inte att det är illa nog som det är? Varför är det en trist inställning, det är ju verkligheten? Jag sa bara att man inte behöver överdriva det negativa eftersom det är illa nog som det är. Det är väl bra att jag tycker att det är onödigt att överdriva saker som redan är dåliga? Jag fattar inte riktigt varför du tycker att det är fel inställning? Du får gärna förklara.
Citera
2020-10-26, 09:21
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Vaccin på G?

Vaccin: Personal på ett av de större sjukhusen i London ska ha fått information om att de första leveranserna av Astra Zenecas vaccin mot covid-19 kommer att levereras i början av november. Det rapporterar den brittiska tidningen The Sun.”

”Vaccinet utvecklas av Astra Zeneca i samarbete med forskare
i Oxford och testas fortfarande i flera länder runt om i världen. Men enligt The Sun har de kliniska testerna på det icke namngivna sjukhuset nu pausats och istället förbereds vaccination av tusentals läkare, sjuksköterskor och annan personal som finns i frontlinjen för kampen mot covid-19.”

svt.se
Senast redigerad av KnackeredVonAnka 2020-10-26 kl. 09:23.
Citera
2020-10-26, 09:26
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
"Sverige minus Norrrland minus Dalarna minus Värmland" är inte Sverige!

När det gäller Belgien vilka områden räknas bort för dem?

Snacka om att fuska med siffror!

Edit: Se min edit från min tidigare post där jag presenterar OECD siffror för de båda länderna komperativt.

Vad spelar våra enorma ytor med enbart skog och inga invånare för roll för smittspridningen?
Det intressenta är väl att titta på de ytor där folk faktiskt bor.
Citera
2020-10-26, 09:27
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Vaccin på G?

Vaccin: Personal på ett av de större sjukhusen i London ska ha fått information om att de första leveranserna av Astra Zenecas vaccin mot covid-19 kommer att levereras i början av november. Det rapporterar den brittiska tidningen The Sun.”

i Oxford och testas fortfarande i flera länder runt om i världen. Men enligt The Sun har de kliniska testerna på det icke namngivna sjukhuset nu pausats och istället förbereds vaccination av tusentals läkare, sjuksköterskor och annan personal som finns i frontlinjen för kampen mot covid-19.”

svt.se
Läskigt. Inte för att jag är en antivaxxer i alla lägen men att ta ett vaccin som framställts så extremt snabbt känns ju inte direkt optimalt. Jag kan tänka mig att en del vårdpersonal kommer ha en del reservationer.
Citera
2020-10-26, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Du menar att alla andra länder har rätt siffror, men inte Sverige?

Ja, Sverige sticker ut alltför mycket. I andra länder stiger dödstalen i takt med antalet fall. Också i länder som tidigare haft många sjuka och döda, som Italien, Spanien och Belgien. Men inte här. Någon fifflar med siffrorna.
Citera
2020-10-26, 09:33
Medlem
Sweden's No-Lockdown Strategy: Did it Work to Defeat COVID? Is This the Way Forward?
https://www.youtube.com/watch?v=Q0nZVAkappg
Citera
2020-10-26, 09:35
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Vaccin på G?

svt.se

Så är ungefär den svenska vaccinplanen med för 2021. Att vaccinera vårdpersonal primärt och riskgrupp. Men då dessa ”snabbvaccin” inte verkar ha effektivitet högre än runt 50%. Och troligt ännu lägre immunsvar på riskgrupper så måste man vaccinera de runt om riskgrupper. Steg två blir vuxna befolkningen. Barn under är inte aktuella om de inte tillhör riskgrupper.
Citera
2020-10-26, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
Ja, Sverige sticker ut alltför mycket. I andra länder stiger dödstalen i takt med antalet fall. Också i länder som tidigare haft många sjuka och döda, som Italien, Spanien och Belgien. Men inte här. Någon fifflar med siffrorna.

Finland, Norge och Sverige måste vara fifflande länder. Not.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in