2020-10-25, 21:59
Medlem
Charlemanges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Horrorgram
18 år var det men fortfarande löjligt att ens kallas straff sett till va han har gjort.
Då är det samma dåliga skit dom som med Wilma.
Bedrövligt att någon ärthjärna skall kunna göra så här och komma ut.
Det tragiska är att ingen av flickorna har hade någon som fanns för dom, då hade inte det här kunnat ske.
Citera
2020-10-25, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Horrorgram
18 år var det men fortfarande löjligt att ens kallas straff sett till va han har gjort.
Det är VÅRD - glöm inte det. Det är kriminalvård minsann De skall frihetsberövas, inte straffas. Och ändå heter det "straffpåföljd".
Citera
2020-10-25, 23:11
Medlem
tomyhockeys avatar
jag kollade på ahmeds facebook för 1 månad sedan han hade fortfarande samma tjej kompisar kvar ? seriöst hur tänker tjejer med röven . nu ser jag att hans facebook är borttagen.
Citera
2020-10-26, 00:13
Medlem
Har för mig att man sökte i brunnar/avlopp?
Då idioten är fullblodspsykopat är han kapabel till värre saker än folk fattar, tror jag. Tror bland annat att han har skurit hennes delar i väldigt små/fina bitar. Så små att det gick att spola ner. Han kan till och med ha malt ner henens delar om han hade tillgång till någon bra mixer eller köttkvarn. Dom borde kolla rören i hans avlopp efter spår/rester av kött från hennes kroppsdelar om det går. Huvudet tror jag att han sparade till sist för att till och med en psykopat har sina gränser för vad man klarar av att göra och för att han helt enkelt inte hade kommit på hur han skulle göra sig av med det. Hennes skelett kan han ju däremot inte malt sönder utan måste ha grävt ner någonstans och möjligtvis vissa kroppsdelar. Men jag tror ändå att det är mer hennes skelett folk ska ut och leta efter eller gräva efter. Kan också säga att jag mådde illa av att skriva detta, men det är vad jag tror har hänt. Gör rättssystemet misstaget att släppa ut idioten kommer mordet på Wilma inte vara det enda vidriga mordet idioten begår.
Citera
2020-10-26, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tomyhockey
jag kollade på ahmeds facebook för 1 månad sedan han hade fortfarande samma tjej kompisar kvar ? seriöst hur tänker tjejer med röven . nu ser jag att hans facebook är borttagen.

Om de tar bort honom och han blir frikänd så kommer han känna sig kränkt och sätta efter dem.
Citera
2020-10-26, 00:20
Medlem
Scamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Charlemange
Har för mig 16 år sjukt lågt. Kommer ju ut snart redan om ett par år kan vara 2024 redan.

T lär ju komma ut 2032 senast med avdrag för häktningen med som närmar sig ett års avdrag.
Sinnessjukt lågt vare sig om det är 16 eller 18 år med tanke på gärningen.
Citera
2020-10-26, 04:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Charlemange
Har för mig 16 år sjukt lågt. Kommer ju ut snart redan om ett par år kan vara 2024 redan.

T lär ju komma ut 2032 senast med avdrag för häktningen med som närmar sig ett års avdrag.

Om dessa sköter sig hyfsat är idas mördare släppt början på december 2023 men lär väl vara ute med boja iaf 6 månader innan dess, Wilmas är ute december 2031 men ute med boja tidigare. Helt sjukt korta straff och som för T är han 34 då han är ute med ny identitet och förmodligen flyttar till större stad, familjen kanske fixat en fru innan så han har en egen familj att flytta in hos?

Sen att det är villkorligt sista 1/3 betyder inte att dom behöver sköta sig utan bara se till att inte åka fast för brott igen.
Citera
2020-10-26, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Du kan inte jämföra äpplen med päron på det viset. De är helt olika fall.
Tingsrätten fann tydligen juridisk belägg för att döma Tishko till livstids.
De har uppenbarligen högre juridisk kunskap än dig och mig.
Om Hovrätten ogillar det behöver inte nödvändigtvis betyda att domen varit felaktig.
Det är en tolkningsfråga.
Om det var en annan Hovrätt eller vid en annan tidpunkt då skulle kanske utfallet ändå blivit livstid.
Det är ingen ide att du försöker visa att du har bättre förståelse av lagen än experter som dömde till livstid.
Eftersom det är inte sant !

Men vart vill du komma? Vad är skillnaden?
Wilmas huvud hittades 1,5 vecka efter "försvinnandet" och Idas kropp hittades 1,5 månad efter "försvinnandet". Du nämnde själv förut de anhörigas lidande. Visst är det ett jävla lidande för Wilmas familj att än idag inte hittat hennes kroppsdelar. Men jämför man dessa fall fick ju Wilmas familj efter 1,5 VECKA reda på att hon var död och aldrig mer skulle komma tillbaks. Medans Idas familj fick vänta 1,5 MÅNAD på att få reda på att hon var död och aldrig mer skulle komma tillbaks.
Så var så vänlig att förklara varför det blev och skulle vara fängelse 16 år, medans Wilmas fall så solklart skulle vara livstids fängelse? Du säger ju emot dig själv på denna punkten!!

Jag har aldrig sagt att tingsrättens dom var felaktig. Jag tycker ju detta skall vara livstid, men till skillnad från dig köper jag även hovrättens dom och argument och har förståelse för den. Att både tingsrätten och hovrätten har större kunskap än både dig och mig (och alla andra här) är väl självklart???
Citera
2020-10-26, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av videopac
Som det är nu uppmuntrar man mördaren att skaffa undan kroppen och chansa på att om man åker dit så är det för brottet griftefrid. Varför vill man ge en sådan möjlighet att komma undan sitt straff? I det här fallet blev han ändå dömd för mord men hade han varit lite "smartare" så kunde det hamnat på griftefrid istället och då pratar vi nästan straffrihet i jämförelse.

Vad är det som är så bra med att ha ett lågt straffvärde för griftefrid? Vad är det för (legitima?) anledningar att ge sig på kvarlevorna efter en människa? Ser inte någon anleding att sätta något lågt straffvärde på det brottet.

Skall försöka svara så bra jag kan på dina frågor :-)

Skall man vara oerhört krass (och nu refererar jag bara till lagen) så har ju en tilltalad ingen som helst skyldighet att bidraga till sin utredning. Den tilltalade har ju rätt gömma undan bevis, fly, hålla sig undan, tiga, ljuga osv. Så oaktat vilka "signaler" domstolarna sänder ut och vilka "möjligheter man ger", så är det ju så det faktiskt är. Dock är det ju aldrig okej att obehörigen flytta, skada eller skymfligen behandla ett lik, för då gör man ju sig skyldig till Brott mot griftefrid, vilket Tishko också blev fälld för.

Anledningen till att straffskalan för detta brott är så skev tror jag är att lagstiftaren inte trodde att folk skulle vara så jävla dumma att dom styckar döda människor. Utan denna lagen har nog mer riktat sig mot gravskändning och liknande. Just därför vore det så bra att ha ett Grovt brott mot griftefriden för att göra skillnad på sådana här fall. Hoppas du fått svar på dina frågor :-)
Citera
2020-10-26, 10:53
Medlem
Hamsterbolls avatar
En kropp är hittad i vattnet i Alingsås! Den har legat en längre tid. Kan det vara Wilma??

https://www.expressen.se/gt/just-nu-dod-person-hittad-/
Citera
2020-10-26, 10:53
Medlem
Nightcr4wlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saycheeses
Har inte varit väldigt aktivt de senaste veckorna så ursäkta mig om jagupprepar en fråga. Har dock snabbt läst genom de senaste kommentarerna men hittar ej svaret.

Det är många som skriver nu att han kan släppas efter 11-12 år. Men finns det inte som vilkor att man måste erkänna brotter och visa ånger eller sörja brottet som begåts innan gärningsmannen ens få ansöka om att bli släppt i förtid?

Sedan såg jag i efterlysningen att wilmas mamma fortfarande letar och bilderna som de visade var från hovhults skogar, där idiotens familjen bor. Är det för långt sökt att mamman fortfarande misstänker att de har något med fallet att göra? Någon som vet om missing people och fikk har sökt ordentligt i detta område? De gångerna som jag va med letade vi inte åt detta håll i alla fall.

Tack på förhand!!
Nej. Det fungerar inte så i Sverige, till skillnad från t.ex. USA där det gäller att sliska så mycket som möjligt, visa ånger och gärna påpeka att man numera är fanatiskt kristen. Här är man mer inriktad på t.ex. huruvida personen i fråga kommer att återfalla i brottslighet osv.
Citera
2020-10-26, 10:57
Medlem
seriouslyfuckedups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Det är VÅRD - glöm inte det. Det är kriminalvård minsann De skall frihetsberövas, inte straffas. Och ändå heter det "straffpåföljd".

Det där med vård är så jävla tramsigt.

Varför ska ekobrott straffas så hårt i så fall? De brottslingarna borde ju vara lätta att rehabilitera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in