Citat:
Ursprungligen postat av
Lars48.
Du kan inte jämföra äpplen med päron på det viset. De är helt olika fall.
Tingsrätten fann tydligen juridisk belägg för att döma Tishko till livstids.
De har uppenbarligen högre juridisk kunskap än dig och mig.
Om Hovrätten ogillar det behöver inte nödvändigtvis betyda att domen varit felaktig.
Det är en tolkningsfråga.
Om det var en annan Hovrätt eller vid en annan tidpunkt då skulle kanske utfallet ändå blivit livstid.
Det är ingen ide att du försöker visa att du har bättre förståelse av lagen än experter som dömde till livstid.
Eftersom det är inte sant !
Men vart vill du komma? Vad är skillnaden?
Wilmas huvud hittades 1,5 vecka efter "försvinnandet" och Idas kropp hittades 1,5 månad efter "försvinnandet". Du nämnde själv förut de anhörigas lidande. Visst är det ett jävla lidande för Wilmas familj att än idag inte hittat hennes kroppsdelar. Men jämför man dessa fall fick ju Wilmas familj efter 1,5 VECKA reda på att hon var död och aldrig mer skulle komma tillbaks. Medans Idas familj fick vänta 1,5 MÅNAD på att få reda på att hon var död och aldrig mer skulle komma tillbaks.
Så var så vänlig att förklara varför det blev och skulle vara fängelse 16 år, medans Wilmas fall så solklart skulle vara livstids fängelse? Du säger ju emot dig själv på denna punkten!!
Jag har aldrig sagt att tingsrättens dom var felaktig. Jag tycker ju detta skall vara livstid, men till skillnad från dig köper jag även hovrättens dom och argument och har förståelse för den. Att både tingsrätten och hovrätten har större kunskap än både dig och mig (och alla andra här) är väl självklart???