2020-10-25, 18:46
Medlem
Bakteriens avatar
Duolingo eller andra appar? Har ni någon särskild studieteknik ni använder?

Skulle vara intressant att veta allting gällande hur ni studerar olika språk! Och även varför ni valt att just studera dom språk ni studerar
Citera
2020-10-25, 18:50
Medlem
Inga appar alls. Bok och undervisning
Citera
2020-10-25, 19:31
Medlem
Frawjons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bakterien

Skulle vara intressant att veta allting gällande hur ni studerar olika språk! Och även varför ni valt att just studera dom språk ni studerar

Jag lär mig latin genom Lingua Latina per se illustrata. Inga appar alls. Gammaldags pappersbok och en och annan video. Samma med spanskan, som jag dock inte har kommit igång riktigt med.
Citera
2020-10-25, 20:07
Medlem
kalkryggars avatar
Jag har kollat lite olika appar genom åren och det har bara varit skit. Jag använder bok och läser samt lyssnar på ljudfiler. Mycket av tiden går till att lyssna på ljudfiler.

Har några språkkurser som är nästan helt på ljudfiler. Det är bra när man snabbt vill komma in i ett språk.

Appar = Trams. När det gäller språkundervisning.
Citera
2020-10-25, 20:10
Medlem
Ymer2ks avatar
Anki och andra spaced repetition appar är väldigt användbara!
Citera
2020-10-25, 21:40
Moderator
Hamilkars avatar
Ledsen att göra TS besviken, men jag håller på att sparka liv i min tyska just nu, och det är gloslappar och paradigminlärning som gäller, plus kunskapstest i form av översättningar till tyska. Inte en app så långt ögat ser.
Citera
2020-10-26, 08:02
Medlem
Man-o-Hasts avatar
Jag använder Duolingo för att få grunderna i språket eftersom tekniken den appen använder verkar vara lik den barn har med upprepning av samma eller liknande ord och meningar.

Även om Duolingo upprepar ord och fraser lite väl ofta så hjälper det så att du kommer ihåg det. Jag lyckades med att beställa mat och dryck och annat i Spanien efter att ha använt appen under en tid.

Sedan kan man alltid låna hem eller köpa språkböcker.

På nätet hittas gratis språkkurser från FSI vilka vad det verkar har använts av diplomater och soldater från USA.
Citera
2020-10-26, 08:05
Medlem
Frawjons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Man-o-Hast
Jag använder Duolingo för att få grunderna i språket eftersom tekniken den appen använder verkar vara lik den barn har med upprepning av samma eller liknande ord och meningar.

Även om Duolingo upprepar ord och fraser lite väl ofta så hjälper det så att du kommer ihåg det. Jag lyckades med att beställa mat och dryck och annat i Spanien efter att ha använt appen under en tid.

Sedan kan man alltid låna hem eller köpa språkböcker.

På nätet hittas gratis språkkurser från FSI vilka vad det verkar har använts av diplomater och soldater från USA.

Finns det någon som inte känner till frasen Una cervezas, por favor?
Citera
2020-10-26, 08:19
Medlem
Man-o-Hasts avatar
Man kan använda mer än det på en restaurang eller kafé.
Citera
2020-10-26, 08:41
Medlem
Frawjons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Man-o-Hast
Man kan använda mer än det på en restaurang eller kafé.

Det bör i princip gå att läsa från matsedeln vad man ska säga.
Citera
2020-10-27, 21:39
Medlem
NoggerChocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bakterien

Du behöver hitta ett eller flera riktigt bra lexikon, vare sig de är konstruerade som mobilappar, webbplatser, e-böcker, SQL-databaser eller i något annat digitalt format. Du behöver också lägga lite tid på att lära dig hur de är ordnade och se till så att du kan söka i dem utan ansträngning. Det får inte finnas några ursäkter för att låta bli att slå upp ett ord när du behöver. Själv har jag bokmärken med nyckelord i min webbläsare (jag använder Firefox men det går säkert på något sätt i de andra också), t.ex.:

Bokmärke: https://www.cnrtl.fr/definition/%s
Nyckelord: tr

Jag skriver tr entrecôte direkt i sökfältet och trycker på enter, så har jag omedelbart sökt upp entrecôte i franska Trésor.

Jag skulle aldrig drista mig att studera ett språk som inte har några bra lexikon.
Citera
2020-10-31, 12:39
Medlem
Demetrioss avatar
Studerar svenska fortfarande, använder mestadels Flashback som läromedel Ingen annan app kan lyfta er till de svindlande höjderna av levande svenska språket.

Annars duger Dualingo också men blott i första början.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in