2020-10-25, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Bra jämförelser. Det sätter saker i perspektiv. De flesta av oss skulle vara ganska utmattade om vi vandrade i 1,2 mil. Det krävs bara för att gå förbi alla kistor på de som dog under våren.
Blir du utmattad av att gå 12 km är det nog dags att ta tag i träningen.
Annars dör du nog definitivt om du kommer i närheten av ett litet virus.
Citera
2020-10-25, 16:13
Medlem
Citat:
Bra jämförelser. Det sätter saker i perspektiv. De flesta av oss skulle vara ganska utmattade om vi vandrade i 1,2 mil. Det krävs bara för att gå förbi alla kistor på de som dog under våren.
Kanske motionscykel eller löparband hade varit bra i din coronasäkrade bunker?
Citera
2020-10-25, 16:16
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Den första vågen hade en death-rate på 0,5%. Den andra vågen däremot tog död på mellan 2-2,5% av befolkningen. När man ser hur smittan sprider sig nu runt om hela världen inklusive Sverige befarar i alla fall jag att historien håller på att upprepa sig.

” Världshälsoorganisationen WHO uppger att inget av de vaccin som är i kliniska försök, över 30 stycken, har klarat mer än 50 procents effektivitet.”
Citera
2020-10-25, 16:17
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
Kanske motionscykel eller löparband hade varit bra i din coronasäkrade bunker?

Finns redan, plus ytterligare en del gymutrustning, multi, bänk osv.. 1,2 mil är ändå en bit att vandra.
Citera
2020-10-25, 16:18
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
” Världshälsoorganisationen WHO uppger att inget av de vaccin som är i kliniska försök, över 30 stycken, har klarat mer än 50 procents effektivitet.”

Känns ju som något märkligt uttalande, då inget av vaccinen ännu har utvärderats vad jag känner till.
Citera
2020-10-25, 16:19
Medlem
Det jag nästan har svårast att förstå är de som är ute på krogen och sedan klagar på att det är mycket folk på krogen, kärringarna som ska ta bussen till apoteket inne i centrum i rusningstid och gnäller på att alla andra som också åker buss till centrum, de som springer i köpcenter och klagar på att det är så mycket folk där, åker till Ullared och gråter i media för hur mycket folk det är på just Ullared etc.

Är folk för korkade för att fatta att de är en del av problemet själva?

Vad som skulle behövas är att Löfven går ut och håller ett tal där han säger att det är direkt oansvarigt och opatriotiskt av arbetsgivare som kan ha sina arbetare jobbandes hemmifrån att kräva att de kommer in och att sådana arbetsgivare bidrar till död och ökande IVA tal. Känner flera som jobbade hemifrån i våras utan problem men vars arbetsgivare nu inte tillåter hemjobb längre. Tror mycket av problemet ligger där faktiskt. Även att det fortfarande verkar acceptabelt att gå till jobbet halvsjuk är illa. Borde vara socialt oacceptabelt att sitta i kassan på ICA och hosta ihållande.

Jag är helt säker på att varken ökade restriktioner eller masker behövs om alla faktiskt bara inser allvaret och verkligen följer rekommendationerna. Då kan vi fortsätta gå ut i små sällskap och käka eller ta en öl, gymma, hälsa på mormor på ålderdomshemmet, ta flyget till hemorten för att fira jul etc.
Citera
2020-10-25, 16:20
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Region Halland envisas med att det bara dör folk i riskgruppen där. Läser man i tråden så dör ju fullt friska unga människor stup i kvarten.

Avlidna totalt, Halland (uppdateras onsdagar) 89
varav medicinsk riskgrupp 88 av 89
Medelålder 83,7 år

https://www.regionhalland.se/om-region-halland/smittskydd/information-om-det-nya-coronaviruset/laget-i-halland-covid-19/
Absolut dör nästan alla här på FB, men i verkligheten är det ju inte så.

Hur kul är det att skriva om att nästan inga dör?
Citera
2020-10-25, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pethuglin
Alla som dog var inte skröpliga och 6000 döda är en oerhört hög siffra om vi jämför med våra grannländer. Jag tycker att det är taskigt att enbart prata om siffror när man pratar om dom som har dött i Corona.

Säg att en bok har 300 sidor.
På varje sida finns det en bild och information på en person som dött i Covid-19.
Det blir 20 böcker att gå igenom.
Du ägnar dig en minut på varje sida.
Det tar dig drygt 4 dygn att gå igenom alla döda om du läser dygnet runt.

Eller om vi ställer alla kistorna i rad och varje kista är två meter lång blir det en 12 km lång rad med kistor.

Att jämföra Sverige med Norge och Finland exempelvis som har 5 miljoner färre invånare än Sverige går väldigt bra. Att däremot jämföra Sverige med länder som har fler invånare än Sverige går verkligen inte enligt de mest aktiva här i tråden.
Citera
2020-10-25, 16:27
Medlem
Nordea verkar inte ha mycket till övers för europeiska politiker och myndigheter vad gäller coronabekämpning. Ingen fantasi, eller talang, för att hitta nya sätt att angripa problemet.

That said, it's probably best to keep the analysis overly simplistic since that is what our politicians are doing, and it's mostly their decisions which matter. Even with months of alleged intensive administerial virus response planning, the strategy seems to be almost the exact the same as in the spring. Case count up = restrictions up. One could have hoped for much more effective and targeted track, trace and test strategies being in place by the time of the second wave in Europe, but those hopes have vanished like a fart in the wind during the early Autumn.

https://corporate.nordea.com/article/60793/fx-weeky-lockdowners-on-parade
Citera
2020-10-25, 16:27
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
När man ser hur smittan beter sig både ute i Europa, men även här i Sverige är ju den andra vågen nu ett faktum. Det kan man inte ens diskutera längre. Spanien inför nu mycket omfattande smittskyddsåtgärder som de vill behålla minst ett halvår framåt.

De som inte trodde på en andra våg, utan enbart små klusterutbrott som med lätthet skulle kunna isoleras och hållas tillbaks har ju fått helt fel. Johan Giesecke, Anders Tegnell, Björn Olsen m.fl.
Jag är inte direkt förvånad. Även om inte smittan rent DNA-mässigt har något gemensamt med influensa, spanska sjukan osv, så finns det ändå likheter. Exempelvis på det sätt den smittar och sprids.

Studera denna graf rörande spanska sjukan. Vad säger att inte Coronan kommer bete sig likadant?

https://sv.wikipedia.org/wiki/Spanska_sjukan#/media/Fil:1918_spanish_flu_waves.gif

I sådana fall kan vi förvänta oss att denna andra våg som vi är precis i början på kan bli fyra gånger värre än den våg vi upplevde i mars/april. Hur tror ni vården klarar av det? Går det att få fram vaccin kanske vi slipper den tredje vågen, som möjligen ligger 1 år bort, men det är ju inget som är säkert. Tyvärr är det fruktansvärt många spånhuvuden som tror att denna pandemi är över, trots att den troligen bara precis börjat. Det om något tycker jag är beklämmande.

Jag är klart orolig för att du har rätt. Kanske inte lika många som avlider men kommer nog sprida sig rejält nu i vinter. Det finns ju ett fenomen som vanligen gör att säsongsinfluensan kulminerar under vintern här. Oftast med start runt V45 för att nå sitt max runt V4-V10.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/folkhalsorapportering-statistik/statistik-a-o/sjukdomsstatistik/influensa-veckorapporter/aktuell-influensarapport/
Citera
2020-10-25, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Sjukt att ironi inte funkar på en del...

Haha jag hoppades att du var ironisk - men efter att ha sett en mängd inlägg här som inte varit ironiska så börjar min förmåga att försvagas.
Citera
2020-10-25, 16:31
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Känns ju som något märkligt uttalande, då inget av vaccinen ännu har utvärderats vad jag känner till.

Visst men de har ju insikt och kompetens inom detta vad än du eller jag tycker och tänker. Sedan blir man såklart lite nedstämd att det inte är bättre läge. Så vi får nog hitta ett hållbart sätt fram till 2022 alla fall att leva med restriktioner. En läkare jag frågade trodde det skulle lugna sig efter nästa sommar . Det är mitt hopp .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in