2020-10-25, 09:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Svarar nej på dina ovanstående frågor. Men det finns andra riskfaktorer. Jag har en, men jag vet att den kommer relativt långt ned på listan hos Socialstyrelsen, men det får mig ändå inte att känna mig speciellt trygg. Jag vill inte åka på skiten. Tror ärligt talat att det finns minst 100 andra sätt jag skulle föredra att dö på än att långsamt kvävas och hosta mig själv till döds, eller få mitt liv avslutat med en morfinspruta, i händelse att jag skulle triageras bort då en nötfrisk 25-åring utan riskfaktorer behöver min vårdplats bättre. Med några hundra IVA-platser i Stockholm med en befolkning på 2,2 miljoner behöver en sådan framtid inte vara speciellt avlägsen. Framtiden får utvisa, men jag hoppas stenhårt på vaccin. Kommer inget sådant skulle det innebära totalt antiklimax för mig. Säkerligen för någon miljon andra svenskar också. För att inte tala om världssiffrorna. Det skulle nog innebära den största tragiken sedan andra världskriget.
Ja det är ingen rolig väg att gå till mötes om man blir allvarligt sjuk av covid 19, att kvävas eller drunkna inifrån är nog ingen härlig väg att gå.
Citera
2020-10-25, 09:08
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Förstår inte riktigt heller varför man inte använder den typen av bilder i avskräckande syfte.
Det är ju den billigaste vägen att få folk att ändra beteende, oavsett om det är så illa på riktigt eller inte..

Jag tror inte på någon total lockdown, utan att social distansering fungerar på riktigt.
Man måste bara få folk att följa det.

Att påstå det är farligare att gå över ett övergångsställe som Tengele säger ökar troligen spridningen. FHM strategi med bagatellisering var ju viktigt för deras flockimmunitsstrategi. Största problemet är ju att få folk att villigt låta sig smittas. Ungefär som "Jim Jones"

Allt Tengele kommunicerat måste ju ses i den kontexten.
Citera
2020-10-25, 09:11
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Det vet ju vare sig du eller jag. Vad händer vid återinfektion 2,3, 10, 25 eller 50? Hur många gånger kommer en normal kropp av att nedkämpa ett virus av den här typen, som hela tiden äter en bit av våra hjärtan och lungor? Även om man inte dör första gången, utan "bara" är en av dem som drabbas av långtidscovid (har sett siffror på mellan 25-150 tusen redan ska vara drabbade i Sverige), så är det rätt illa. Håller du inte med?
Vad händer vid återinfektion av förkylning och influensa? Kroppen hanterar viruset och återställer sig, som du säkert vet av egen erfarenhet. Om man nu inte har den monumentala oturen att bli allvarligt sjuk. Covid-19 är väldigt likt andra coronavirus, inte mycket skiljer, så kroppen hanterar covid på samma sätt. Viruset äter inte en bit av våra hjärtan och lungor. Du hör väl själv hur barnsligt det låter?

Om något så blir ditt immunförsvar starkare efter en infektion och kroppen minns viruset och har lättare att hantera det nästa gång. Angående långtidssjukdom så är det ganska vanligt även vid influensa. Jag själv har vid flera tillfällen varit påverkad i över en månad efter influensa och jag känner flera som fått lunginflammation och långtidsvärk efter infektion av influensa.
Citera
2020-10-25, 09:12
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Tyvärr kommer de inte att ge mig något vaccin, även om jag så kontaktar dem så jag tror inte jag får någon hjälp av vården i det här skedet. Men jag tackar ändå för din omtanke.
Har du några riskfaktorer då? Du vet väl att du kan göra en massa saker själv för att bli motståndskraftig mot covid och andra virus.
Citera
2020-10-25, 09:13
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Varifrån har du läst att man inte planerar att vaccinera barn? Det som är sagt från regering och vaccinsamordnare Bergström är ju att man i FÖRSTA vändan tänker sig prioritera 70+, övriga riskgrupper och vårdpersonal. Detta för att dessa grupper är de som antingen riskerar att bli mest sjuka, eller är mest utsatta för smitta. När det sedan finns vaccin som räcker till alla, troligen runt sommaren eller därefter. Ja, då tänker man sig nog att alla som vill kommer erbjudas vaccin.

Man kommer prioritera de som arbetar runt våra riskgrupper dvs vård och omsorgspersonal. Även personer som arbetar i olika samhällsviktiga tjänster. Detta beror på att man är osäker på om personer som är i riskgrupp och äldre få ett fungerande skydd/immunitet av detta vaccin som inte är ett sk helvaccin. De prioriterade är cirka 600 000 individer.

Barn under 18 där läkare inte förordar annat kommer inte prioriteras.
Summan av det jag vill säga är att vi inte kan förvänta oss ett vaccin som är säkert och vi kan vaccinera befolkningen likt tex barnprogrammet. Det är därför vetenskapen och läkare säger att vi kommer få leva med restriktioner minst ett par år till .

Detta står i FHM vaccinrapport samt det gällande att vaccinen som testas idag troligtvis har lägre immunitetsvar sades av läkare och forskare vid Sahlgrenska akademin i veckan vid ett seminarium.
Citera
2020-10-25, 09:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Tordagens siffror..
De har inte uppdaterat.
SIR däremot är hyfsat uppdaterat,
Hur vet man om Uppsala har flyttat på iva-patienter till andra vårdgivare (regioner) för att friställa platser för akut behov?

Torsdagens siffra var enligt Uppsala 10 intensivvårdade, se länk - sid 2.
https://regionuppsala.se/contentassets/bba2a35f5e6842c68b8cc39040e43714/201022-nulagesbild-covid-19-region-uppsala.pdf
Senast redigerad av Hanna-Wigh 2020-10-25 kl. 09:45.
Citera
2020-10-25, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Februari? Sverige skulle naturligtvis stängt samtidigt som Kastrup stängde ner för inkommande flyg från vissa länder.🤦🏼‍♀️🤦🏼‍♀️

Dessutom skulle Tegnell avrått alpresenärerna från att resa till Italien, vi visste ju redan då att smittan fanns där.

Smittan konstaterades i Italien den 20 Februari (om man bortser från de 3 importfallen i januari som isolerats och inte smittat någon). Det var dessutom i Codogno som ligger mer än en timmas körning söder om alperna. Många av importfallen till Sverige från Italien smittades den veckan då det just då spreds snabbt i alpområdena utan att någon testats positivt.

Danmarks lockdown infördes den 14 mars. Då hade Sverige redan 994 konstaterade fall, så lite sent att försöka stoppa det då.
Citera
2020-10-25, 09:22
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Vad händer vid återinfektion av förkylning och influensa? Kroppen hanterar viruset och återställer sig, som du säkert vet av egen erfarenhet. Om man nu inte har den monumentala oturen att bli allvarligt sjuk. Covid-19 är väldigt likt andra coronavirus, inte mycket skiljer, så kroppen hanterar covid på samma sätt. Viruset äter inte en bit av våra hjärtan och lungor. Du hör väl själv hur barnsligt det låter?

Om något så blir ditt immunförsvar starkare efter en infektion och kroppen minns viruset och har lättare att hantera det nästa gång. Angående långtidssjukdom så är det ganska vanligt även vid influensa. Jag själv har vid flera tillfällen varit påverkad i över en månad efter influensa och jag känner flera som fått lunginflammation och långtidsvärk efter infektion av influensa.

Nu tror inte jag att Covid19 är riktigt som alla andra virus. Dessa lungförändringar får man inte av normala förkylnings, eller influensavirus. De har inte sådan dödlighet.
Citera
2020-10-25, 09:24
Medlem
Nya fall ökar snabbt nu, det var nyss jag skrev (några dar sedan) få se om det kommer upp i 42 miljoner?..nu är det över 43 miljoner!
Citera
2020-10-25, 09:26
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Man kommer prioritera de som arbetar runt våra riskgrupper dvs vård och omsorgspersonal. Även personer som arbetar i olika samhällsviktiga tjänster. Detta beror på att man är osäker på om personer som är i riskgrupp och äldre få ett fungerande skydd/immunitet av detta vaccin som inte är ett sk helvaccin. De prioriterade är cirka 600 000 individer.

Barn under 18 där läkare inte förordar annat kommer inte prioriteras.
Summan av det jag vill säga är att vi inte kan förvänta oss ett vaccin som är säkert och vi kan vaccinera befolkningen likt tex barnprogrammet. Det är därför vetenskapen och läkare säger att vi kommer få leva med restriktioner minst ett par år till .

Detta står i FHM vaccinrapport samt det gällande att vaccinen som testas idag troligtvis har lägre immunitetsvar sades av läkare och forskare vid Sahlgrenska akademin i veckan vid ett seminarium.

Vi får väl se. Känner dock inte igen din siffra på 600 tusen.
Jag har läst flera gånger att det ska handla om över 2 miljoner.
Här exempelvis.
https://www.svd.se/lena-hallengren-om-sveriges-vaccinstrategi
Citera
2020-10-25, 09:31
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pontec
Smittan konstaterades i Italien den 20 Februari (om man bortser från de 3 importfallen i januari som isolerats och inte smittat någon). Det var dessutom i Codogno som ligger mer än en timmas körning söder om alperna. Många av importfallen till Sverige från Italien smittades den veckan då det just då spreds snabbt i alpområdena utan att någon testats positivt.

Danmarks lockdown infördes den 14 mars. Då hade Sverige redan 994 konstaterade fall, så lite sent att försöka stoppa det då.

Jag känner till minst en familj som hade resa planerad till Italien just under sportlovsveckan i Stockholm, men som valde att inte resa pga smittan, så helt okänt kan det inte ha varit.

Är det egentligen inte lite anmärkningsvärt att omvärldsorienterade människor har bättre koll på världsläget och smittsituationen i andra länder än den myndighet som har till uppgift att ha det?

Det är ju bara att kolla den här trådstartens datum och gå tillbaks och läsa om man är intresserad. Vill förresten minnas att FHM sent i februari hävdade att det var mycket osannolikt att vi skulle få en allmän smittspridning i Sverige. Jag undrar om de själva trodde på det, eller om uttalandet bara var ämnat för att lugna en orolig allmänhet.
Citera
2020-10-25, 09:31
Medlem
Antal avlidna i/med Covid-19 per miljon invånare vecka 43

61,2 Tjeckien
25,6 Ungern
23,2 Rumänien
22,9 Belgien
21,3 Spanien
18,7 Polen
18,0 Frankrike
16,2 UK