2020-10-25, 08:27
Medlem
kungen101s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redrum.187
Min kollega är snuvig/hosta och idag hade han feber. Påpekar det att han egentligen ska stanna hemma vid symptom. Men hans svar var " vem ska annars jobba?" Nej det finns ju faktiskt ingen annan som kan ta hans position. Cheferna räknar pengar och skiter tydligen helt i om han är sjuk. Nu börjar jag själv känna mig krasslig eftersom vi har haft nära kontakt..

Vad tycker ni man ska göra åt det? Prata med mina chefer?

Jag brukar alltid säga vad jag tycker och tänker är dock inte omtyckt heller för arbetsgivare så brukar ha olika jobb. Är så trött på det där fega svenska beteende " så får man ju inte göra"

Om du drabbas hårt av det kan du faktiskt anmäla han då han gjort sig skyldig till brott då han inte följt rekommendationerna. Klarar du dig vilket jag tror så är det som vanligt le och låtsas som allting är bra.
Citera
2020-10-25, 08:33
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Studie efter studie visar att munskydd räddar liv.
Här är den senaste:

https://www.ft.com/content/2514b89a-0f75-42d2-9d7f-6d04bc08e6ed
För oss som inte abonnerar på Financial Times, vad säger undersökningen? Kan du sammanfatta lite och berätta på vilket sätt den är validerad av andra forskare?
Citera
Medlem
Sperssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Intressant att titta mer detaljerat på statistiken i Belgien.
Om man tittar på sjukhusinläggningar o jämför med i våras så är man i princip i samma läge nu som då.

Skillnaden är att i våras så brydde sig människor om att försöka stoppa viruset.
Idag är det bara media och vissa politiker som bryr sig.

Och de som av ekonomiska skäl vill att pandemin ska fortsätta.
Citera
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Många har ju bokat semesterresa under lovet hur det nu kommer påverka. Men resande o umgänge med nya kan ju resultera i ny smitta.
Vad är det som är svårt med att hålla sig hemma på höstlovet en gång i livet?
Det är nästan så att man hoppas de som reser får problem på ett eller annat vis.
Citera
2020-10-25, 08:35
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
1 man planerar inte ens vaccinera barn under 18 för de ha så liten påverkan på pandemin.

2 ok jag kanske inte skall nämna procent men då de aktuella vaccinet inte är ett helvaccin så är det troliga immunsvaret betydlig sämre än vid traditionella helvaccin. Dessutom är det det problematisk med upprepade doser vid den typen av vaccin.

Varifrån har du läst att man inte planerar att vaccinera barn? Det som är sagt från regering och vaccinsamordnare Bergström är ju att man i FÖRSTA vändan tänker sig prioritera 70+, övriga riskgrupper och vårdpersonal. Detta för att dessa grupper är de som antingen riskerar att bli mest sjuka, eller är mest utsatta för smitta. När det sedan finns vaccin som räcker till alla, troligen runt sommaren eller därefter. Ja, då tänker man sig nog att alla som vill kommer erbjudas vaccin.
Citera
2020-10-25, 08:40
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa
Fast nu kommer ju inte "corona" ta död på 50% av Stockholms befolkning eller hur?

Det vet ju vare sig du eller jag. Vad händer vid återinfektion 2,3, 10, 25 eller 50? Hur många gånger kommer en normal kropp av att nedkämpa ett virus av den här typen, som hela tiden äter en bit av våra hjärtan och lungor? Även om man inte dör första gången, utan "bara" är en av dem som drabbas av långtidscovid (har sett siffror på mellan 25-150 tusen redan ska vara drabbade i Sverige), så är det rätt illa. Håller du inte med?
Citera
2020-10-25, 08:40
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spersson
Skillnaden är att i våras så brydde sig människor om att försöka stoppa viruset.
Idag är det bara media och vissa politiker som bryr sig.

Och de som av ekonomiska skäl vill att pandemin ska fortsätta.

Ja, puckeln kommer troligen bli mer utsträckt med längre period av överdödlighet. Sveriges puckel var mycket mer utsträckt i tid i våras så tror det blir liknande effekt i Belgien om man inte stänger ner ordentligt.

Skillnaden är dock att Belgien använder masker så kan finnas hopp om snabbare nedgång ändå.

Komplicerat då det är mycket psykologi inblandat. Mycket elaka sjukhusbilder på tv så kanske folk skärper sig
Citera
2020-10-25, 08:45
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa
Varför då? Är du kraftigt överviktig? Är du över 85 år gammal? Har du obotlig cancer?

Om inte så är risken att dö i princip obefintlig. Det är troligare att du halkar och dör när du ska gå på toaletten än att du dör av "corona".

Svarar nej på dina ovanstående frågor. Men det finns andra riskfaktorer. Jag har en, men jag vet att den kommer relativt långt ned på listan hos Socialstyrelsen, men det får mig ändå inte att känna mig speciellt trygg. Jag vill inte åka på skiten. Tror ärligt talat att det finns minst 100 andra sätt jag skulle föredra att dö på än att långsamt kvävas och hosta mig själv till döds, eller få mitt liv avslutat med en morfinspruta, i händelse att jag skulle triageras bort då en nötfrisk 25-åring utan riskfaktorer behöver min vårdplats bättre. Med några hundra IVA-platser i Stockholm med en befolkning på 2,2 miljoner behöver en sådan framtid inte vara speciellt avlägsen. Framtiden får utvisa, men jag hoppas stenhårt på vaccin. Kommer inget sådant skulle det innebära totalt antiklimax för mig. Säkerligen för någon miljon andra svenskar också. För att inte tala om världssiffrorna. Det skulle nog innebära den största tragiken sedan andra världskriget.
Citera
2020-10-25, 09:00
Medlem
Citat:
Ja, puckeln kommer troligen bli mer utsträckt med längre period av överdödlighet. Sveriges puckel var mycket mer utsträckt i tid i våras så tror det blir liknande effekt i Belgien om man inte stänger ner ordentligt.

Skillnaden är dock att Belgien använder masker så kan finnas hopp om snabbare nedgång ändå.

Komplicerat då det är mycket psykologi inblandat. Mycket elaka sjukhusbilder på tv så kanske folk skärper sig

Förstår inte riktigt heller varför man inte använder den typen av bilder i avskräckande syfte.
Det är ju den billigaste vägen att få folk att ändra beteende, oavsett om det är så illa på riktigt eller inte..

Jag tror inte på någon total lockdown, utan att social distansering fungerar på riktigt.
Man måste bara få folk att följa det.
Citera
2020-10-25, 09:00
Medlem
IMBILDENs avatar
WHO varnar nu för att smittan ökar exponentiellt över hela världen. Känns klart oroande tycker jag.

Tycker ändå att det är bra att vi en sådan resolut statsminister "busa inte runt"
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/yRR1LA/lofven-busa-inte-runt-pa-halloween

Detta samtidigt som samma ungar busar runt hela dagarna på våra skolor och färdas runt i kollektivtrafiken. Det här är alltså ungar som inte anses vara särskilt smittsamma av FHM. Inte när det kommer till att smitta lärare och föräldrar. Men, nu ska de tydligen inte "busa runt" på Halloween, då de kan smitta....

Sedan har vi väl hundratusentals resenärer i kollektivtrafiken som inte är barn, men det går tydligen bra. Det är mer eller mindre fullsatt på barer och restauranger och det går tydligen också bra. Men, att barn ska få gå runt utomhus och knacka på dörren hos folk och säga "bus eller godis", det är tydligen så illa att självaste statsministern anser sig tvingad att gå ut i media och avråda. Är det bara jag som tycker att detta är LITE märkligt? Jag tycker i och för sig också att barn bör avhålla sig från att göra detta i år, men jag kan räkna upp minst 10 andra situationer där smittspridningen är mångdubbelt värre, men det går tydligen bra. Sådant jävla hyckleri.
Citera
2020-10-25, 09:04
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Det vet ju vare sig du eller jag. Vad händer vid återinfektion 2,3, 10, 25 eller 50? Hur många gånger kommer en normal kropp av att nedkämpa ett virus av den här typen, som hela tiden äter en bit av våra hjärtan och lungor? Även om man inte dör första gången, utan "bara" är en av dem som drabbas av långtidscovid (har sett siffror på mellan 25-150 tusen redan ska vara drabbade i Sverige), så är det rätt illa. Håller du inte med?

Kontakta vården. Din ångest är inte att leka med.
Citera
2020-10-25, 09:05
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Kontakta vården. Din ångest är inte att leka med.

Tyvärr kommer de inte att ge mig något vaccin, även om jag så kontaktar dem så jag tror inte jag får någon hjälp av vården i det här skedet. Men jag tackar ändå för din omtanke.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in