2020-10-24, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Överkapaciteten var högst teoretisk. Det fanns sängar men ingen personal. Hade man tagit in flera hade kvalitén blivit lidande, vilket blir rätt meningslöst på IVA. Därav prioriteringarna.

Personal hade omplacerats om behov uppstått. Det skrevs en del om detta då vissa avdelningar på rätt många sjukhus hade det väldigt lugnt i våras.

Prioriteringar och bedömningar görs ständigt i sjukvården, ibland blir det fel, förmodligen oftare fel i en ny och speciell situation med detta virus då man från början inte riktigt visste hur man kunde behandla.
Citera
2020-10-24, 21:57
Medlem
Ursprungligen postat av Urbizzo
ja det är otroligt - för en månad sen bestämde deras premiärminister att lätta på restriktionerna den 1:a oktober. Sophie Wilkes - nu ligger hon själv på intensiven..
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Bara 45 o kvinna så borde ju klara sig. Men tufft hamna på IVA...

Kommer bli jobbiga veckor där innan de får kontroll på läget igen. Väldigt konstig timing att lätta på restriktioner när hösten börjar o alla vet att smittspridningen ökar då

Ja det är jättekonstig timing. Och hon själv skulle inte vara kvar på posten längre än till sista september.
Belgiens enda kvinnliga statsminister. Satt väl inte ens ett år.
Jag vet inte vad som hänt men kungen av Belgien hade gett i uppdrag till en man att bilda en ny regering.
Så det låter som dom haft en regeringskris.
Konstigare att hon också varit den speciella "generalen" som lett kampen mot coronan.
Ser också hon är judinna och den enda europeiska judiska ledaren.

Han som efterträtt henne sa vid sitt tillträde att: "Belgien har inte råd med en lockdown"
Här är en bild av henne med mask. (måste väl varit tagen innan hon bestämde ta bort masktvånget.

Jag förmodar hon varit kritiserad för sitt arbete mot coronan. Och att det blev hennes fall. Undrar om hon egentligen var för lockdown? Men att hennes koalitionspartners inte gick med på det.
Jag har en känsla Belgien är konstigt korrupt på något gammalt sätt.

När man ser hur stor skillnad det är i smitta mellan Flandern och Vallonien blir man misstänksam om det kan ha något med saken. Alltså den nye premiärministern heter de Croo och flamländare och pratar holländska. Men Sophie är fransktalande. Och smittan är nästan bara i Vallonien.

https://static.independent.co.uk/2020/10/22/10/Virus_Outbreak_Belgium_Wilmes_79097.jpg?width=990
Senast redigerad av Urbizzo 2020-10-24 kl. 22:00.
Citera
2020-10-24, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Tyvärr verkar det som de flesta kommer bli ännu dummare: https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.10.20.20215863v1

"Previous studies in hospitalised patients with respiratory disease not only demonstrate cognitive deficits, but suggest these remain for some at a 5 year follow-up 19."

Mycket oklart om det är covid eller IVA-vård som är huvudorsaken.
Citera
2020-10-24, 22:01
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Porky123
Jag vill inte ha skiten och gör allt jag kan för att skydda mig... jag har sett vad detta kan göra med människor och har en helt annan syn på detta. Ja pengar kommer alltid döda fler än detta virus det håller jag med om..

Men nu handlar det om att vi har inte en aning om vad detta igentligen är eller hur det kommer att gå om 1 2 3 år. Så jag är helt inne på att vi måste ta det lugnt med detta tills vi vet mer. Och släppa allt fritt just nu är ju idioti

Det är fritt runt hela världen och det är för fan inte ebola vi snackar om. Denna förbannade hysteri är så upphaussad att man blir slut. Håll avstånd å skit i fester duger bra som restriktioner
Citera
2020-10-24, 22:02
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Tyranitar
Jo det är fullständig panik, folk är så rädda så det är sjukt. Så fort man hamnar i en situation där man ska diskutera med någon som inte är rädd för Corona så är det så känsligt att prata om så det är mindre känsliga ämnen att prata om rasism och politik. Säger man att man undviker det i största möjliga mån så blir det extremt obehaglig situation, och personen mittemot känner sig mycket provocerad. Men absolut så har jag fel och du rätt, inte menar jag att man inte får diskutera mottycke till lockdown (det är ju liksom ett forum), jag förespråkar det snarare, debatten är ju jätteviktigt. Jag riktade mig främst till de personer som hugger på en för att man skyddar sig själv, inte sjutton ska det provocera andra till den nivå det gör idag. Jag förespråkar inte heller lockdown för den delen, jag tycker bara att man skall tänka sig för lite mer i allmänhet, det handlar mer om respekt än inskränkande av personers rörelsefrihet. Mig stör det inte att folk står packade på Stureplan, det stör mig nog bara när jag blir hatad för att jag inte följer med dit.

Okej, nu förstår jag var dina synpunkter kommer ifrån. Trist och upprörande att höra att en del ser det på det viset. Du gör rätt som är försiktig!
Citera
2020-10-24, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rezpekt1057
Det enda jag menar är att varför har dom inte förberett vården på detta ? Länder kan kan lägga miljarder på att förbereda för krig som aldrig sker och vapen som enda inte användas! Men ett riktigt hot lägger dom inte ner miljoner på för att förbereda fler rum fler sjukhus fler Iva platser. Bättre att spendera pengar på det och bara förberedd även om det inte sker! Än som det kommer bli nu stå med byxorna nerdragna och peka på vilka som kommer
Få vård och vilka som inte kommer få vård för det inte kommer räcka till alla

Men det kan man isåfall göra alltid...

Ha stora fältsjukhus som står beredda om det skulle komma ett virus...

Men då blir det lite som med krig likförbannat...

Ska vi ha extra sjuksystrar o läkare som utbildas o bara väntar eller ska man göra snabbutbildningar när ett virus kommer ?

Lämna utförliga svar på hur allt ska fixas så ska jag skicka vidare till politiker sen ..
Citera
2020-10-24, 22:07
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
"Previous studies in hospitalised patients with respiratory disease not only demonstrate cognitive deficits, but suggest these remain for some at a 5 year follow-up 19."

Mycket oklart om det är covid eller IVA-vård som är huvudorsaken.
Det stod ju att det även drabbade dem med milda symptom? Det är inte bara ett IVA fenomen. Du kan bli CovidKorkad även utanför IVA.
Citera
2020-10-24, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Bara 45 o kvinna så borde ju klara sig. Men tufft hamna på IVA...
Jag förstod det som att hon inte ligger i respirator.
Citera
2020-10-24, 22:14
Medlem
Presidenten vill undvika nya nedstängningar för att rädda ekonomin
Italiens premiärminister, Giuseppe Conte, har sagt att han vill undvika att än en gång stänga ned landet för att inte äventyra den redan bräckliga italienska ekonomin, men italiensk lag ger regionella ledare möjligheten att införa egna nedstängningar och flera regioner tar nu saken i egna händer.

– Nuvarande uppgifter om smittan gör att alla partiella åtgärder är ineffektiva. Vi behöver stänga allt, förutom de som producerar och transporterar nödvändiga varor, sade Kampaniens regionspresident Vincenzo De Luca i ett inlägg på Facebook

– Vi behöver göra en sista ansträngning för att få saker och ting under kontroll. Vi behöver stänga allt för en månad, 40 dagar, fortsatte han.

Även Lombardiet, vilket bland annat innefattar Italiens finansiella centrum Milano, har infört egna restriktioner i form av ett nattligt utegångsförbud.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/protester-i-neapel-mot-nya-restriktioner
Citera
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
/.../
4), Men för helvete. Vi måste ju visa valboskapen att gör någonting nu när så många dör? Mummel, mummel, mummel. Ja, okej då. Vi sätter lite blåslampa på de lokala pizza-gubbarna att folk inte sitter för tätt och så. Vi gör ett stort nummer av att folk sitter för tätt på nattklubbar och så. Sen svingar vi yxan lite grann, så folk tror att vi gör något och att vi bryr oss om smittspridningen.

5) Sedan trycker vi 111 gånger på vikten att tvätta händerna och stanna hemma när folk känner sig sjuka. Då kan vi visa på handlingskraft och det kostar ju inte så mycket pengar med tvål.

Det blir ju skitbra det här.

Exakt så är det, men tyvärr är det bara ett fåtal som genomskådar spektaklet. 😂
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Det stod ju att det även drabbade dem med milda symptom? Det är inte bara ett IVA fenomen. Du kan bli CovidKorkad även utanför IVA.

Väldigt liten skillnad som de också säger där. Det behövs en kontrollgrupp, eller att det mäts före och efter och följs upp efter en tid.
Citera
2020-10-24, 22:16
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Intressant undersökning från UK.

Vi vet att SVT försökt hjärntvätta svenska folket under augusti, september och oktober med ensidig rapportering från Europa. En fullständigt bisarr anti-restriktionsvinkel utan någon som helst förankring med verkligheten i UK, Frankrike, Spanien och Italien. Vi vet att SVT:s nyheter är politiskt styrda och att deras coronarapportering är partisk och ett beställningsjobb. Denna fullständiga journalistiska kollaps blir smått underhållande när UK presenterar opinionsundersökning vad britterna tycker om regeringens hantering, restriktioner, smittbekämpning osv. 70% av britterna tycker att regeringen inte infört restriktioner och smittbekämning tillräckligt snabbt! 45% av britterna anser att regeringen inte agerar tillräckligt med sina restriktioner medan 28% anser regeringen agerar proportionellt!

https://twitter.com/OpiniumResearch/status/1320080116446355457/photo/1
Senast redigerad av GaretheGOLFERbale 2020-10-24 kl. 22:18.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in