2020-10-24, 21:33
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Vad har det med krävande IVA-vård att göra?

Hur många över 70 år har dött i år?
Frågan var ju hur många som hade dött utanför IVA? Då måste man ju ha antalet som dog utan att få sjukhusvård?
Citera
2020-10-24, 21:35
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Ja, det blir ungefär 10% av de som avlidit (majoriteten är ju över 70). Att äldre prioriterats bort råder det knappast något tvivel om när bara 10% fått vård.
Exakt, därav min fråga till neverever.
Citera
2020-10-24, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Ja, det blir ungefär 10% av de som avlidit (majoriteten är ju över 70). Att äldre prioriterats bort råder det knappast något tvivel om när bara 10% fått vård.

Det fanns en IVA-överkapacitet på ca 30-40 % när det var som värst i våras, så de som har bedömts klara av den rätt tuffa vården har fått den.
Den stora andelen som dött har varit multisjuka, svaga och rätt gamla.
Säkert har felbedömningar gjorts, vilket tyvärr sker i vården .
Citera
2020-10-24, 21:38
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Porky123
Jag brukar inte vara direkt otrevlig men vad är det för fel på dig? Häv ut dig och bli smittad!!! Igen och igen ... har du haft sjukdomen ? Om inte se för fan till att bli sjuk då! Det är ju så jävla idiotiskt resonemang du har där pucko!

Jag har antikroppar ja (praktiskt iom mitt yrke) hade lite ledvärk i våras men inget värre. Har ett dussin kompisar som gått igenom corona i princip utan symptom. Men ska tilläggas jag hade nyss en farbror som blev riktigt dålig men efter plasma ifrån antikropp-patient så tillfrisknade han snabbt. Nu hemma å symptomfri efter en vecka på IVA. Tilläggas även att han är överviktig och har diabetes. Hursom nu finns alla vapen för att framgångsrikt rädda även de med sämst förutsättningar, således är lockdowns osv fullständigt horribla alternativ. Hur kan inte folk inse hur många som dör om pengarna till sjukvård, utbildning osv tynar?
Citera
2020-10-24, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Finns ingenting som pekar att på att immuniteten varar så länge som 10 år. Det mesta tyder på att den varar max 1 år, men i många fall kortare. Tycker inte jag sprider någon panik. Jag känner mig själv ganska så balanserad och det upplever jag att många andra också är.

Immunitet är inget som är på eller av. Det är en balans mellan hur starkt immunsvaret var från början, hur länge antikroppar cirkulerar, minnesceller, och vilka infektionsdoser du får i nästa exponering.

Alltså finns ingen "max 1 år", men möjligen att cirkulerande antikroppar kan detekteras max 1 år. Det du kan säga att skyddet kan verka så du viruset inte replikerar, viruset replikerar lite och du bara blir asymptomatisk, eller mildare sjuk. Ju längre tiden går ju högre blir risken att infektionen blir mer och mer symptomatisk. Även om du inte har cirkulerade antikroppar kommer du ha minnesceller som aktiverar immunsystemet snabbare nästa gång du exponeras.

Generellt gäller att vaccin brukar ha en sämre verkan än en genomgången infektion, så skyddet kommer knappast vara bättre än det beskrivet ovan.
Citera
2020-10-24, 21:42
Medlem
Citat:
En fördubbling jämfört med igår? Ser man hur många som vårdades under april kan det tyckas avlägset att komma upp i de siffrorna. Men då ska man komma ihåg att vid en fördubbling på 24 timmar går det väldigt fort. Det finns sjukt få IVA-platser i relation till befolkningen på 10 miljoner. Vi har väl cirka 600 platser nu.

25, 50, 100, 200, 400, 800 och redan är är det fullt och triage som gäller.
Tips: Tryck på "Detaljer" så blir det enklare för dig att se. fördubblingen

https://portal.icuregswe.org/siri/report/corona.covid-dagligen
Citera
2020-10-24, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Det fanns en IVA-överkapacitet på ca 30-40 % när det var som värst i våras, så de som har bedömts klara av den rätt tuffa vården har fått den.
Den stora andelen som dött har varit multisjuka, svaga och rätt gamla.
Säkert har felbedömningar gjorts, vilket tyvärr sker i vården .

Överkapaciteten var högst teoretisk. Det fanns sängar men ingen personal. Hade man tagit in flera hade kvalitén blivit lidande, vilket blir rätt meningslöst på IVA. Därav prioriteringarna.
Citera
2020-10-24, 21:45
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Porky123
Jag brukar inte vara direkt otrevlig men vad är det för fel på dig? Häv ut dig och bli smittad!!! Igen och igen ... har du haft sjukdomen ? Om inte se för fan till att bli sjuk då! Det är ju så jävla idiotiskt resonemang du har där pucko!

Tyvärr verkar det som de flesta kommer bli ännu dummare: https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.10.20.20215863v1

Citat:
People who had recovered, including those no longer reporting symptoms, exhibited significant cognitive deficits when controlling for age, gender, education level, income, racial-ethnic group and pre-existing medical disorders. They were of substantial effect size for people who had been hospitalised, but also for mild but biologically confirmed cases who reported no breathing difficulty.
Citera
2020-10-24, 21:46
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Där omkring ja. Om 8 månader tror jag i princip att det är över. Tror inte vi har de här restriktionerna över nästa sommar.
Så varför tjatar du då om ett vaccin som enda räddningen? Eller tror du ett vaccin är orsaken till att det är över om 8 månader? För jag kan garantera att ett vaccin har en mycket mild effekt. Inget vaccin mot respiratoriska säsongsvirus har speciellt stor verkan.

Du behöver släppa din ångest. Det är inte sunt. Covid kommer aldrig försvinna, det är en del av människans virusflora nu. Du kommer antagligen bli smittad, och det kommer kännas som en förkylning/influensa.

Varva ner. Träffa folk. Lev!
Citera
2020-10-24, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Jag har antikroppar ja (praktiskt iom mitt yrke) hade lite ledvärk i våras men inget värre. Har ett dussin kompisar som gått igenom corona i princip utan symptom. Men ska tilläggas jag hade nyss en farbror som blev riktigt dålig men efter plasma ifrån antikropp-patient så tillfrisknade han snabbt. Nu hemma å symptomfri efter en vecka på IVA. Tilläggas även att han är överviktig och har diabetes. Hursom nu finns alla vapen för att framgångsrikt rädda även de med sämst förutsättningar, således är lockdowns osv fullständigt horribla alternativ. Hur kan inte folk inse hur många som dör om pengarna till sjukvård, utbildning osv tynar?

Jag vill inte ha skiten och gör allt jag kan för att skydda mig... jag har sett vad detta kan göra med människor och har en helt annan syn på detta. Ja pengar kommer alltid döda fler än detta virus det håller jag med om..

Men nu handlar det om att vi har inte en aning om vad detta igentligen är eller hur det kommer att gå om 1 2 3 år. Så jag är helt inne på att vi måste ta det lugnt med detta tills vi vet mer. Och släppa allt fritt just nu är ju idioti
Citera
2020-10-24, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Tyvärr verkar det som de flesta kommer bli ännu dummare: https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.10.20.20215863v1

Suck! Ja det blir bara mer skit hela tiden av detta..
Citera
2020-10-24, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Frågan var ju hur många som hade dött utanför IVA? Då måste man ju ha antalet som dog utan att få sjukhusvård?

En hel del. Men man ska komma ihåg att 25% av dem som dött är 90+ och drygt 40% mellan 80 och 90. Många av dem multisjuka och dessa har ofta inte tagits in på IVA eftersom de inte hade överlevt behandlingen. Typ "Operationen var en succé, patienten dog".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in