Citat:
Ursprungligen postat av
IMBILDEN
Finns ingenting som pekar att på att immuniteten varar så länge som 10 år. Det mesta tyder på att den varar max 1 år, men i många fall kortare. Tycker inte jag sprider någon panik. Jag känner mig själv ganska så balanserad och det upplever jag att många andra också är.
Immunitet är inget som är på eller av. Det är en balans mellan hur starkt immunsvaret var från början, hur länge antikroppar cirkulerar, minnesceller, och vilka infektionsdoser du får i nästa exponering.
Alltså finns ingen "max 1 år", men möjligen att cirkulerande antikroppar kan detekteras max 1 år. Det du kan säga att skyddet kan verka så du viruset inte replikerar, viruset replikerar lite och du bara blir asymptomatisk, eller mildare sjuk. Ju längre tiden går ju högre blir risken att infektionen blir mer och mer symptomatisk. Även om du inte har cirkulerade antikroppar kommer du ha minnesceller som aktiverar immunsystemet snabbare nästa gång du exponeras.
Generellt gäller att vaccin brukar ha en sämre verkan än en genomgången infektion, så skyddet kommer knappast vara bättre än det beskrivet ovan.