2020-10-24, 20:41
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Tyranitar
Jag lider med dig, hoppas verkligen du slipper få det!

Jag tror man borde ha en tråd till med rubriken "Dödligt virus från Kina orsaker panik hos folk som läser om folk som tar viruset på allvar". De som undviker viruset, vill lära sig hur man bäst kan leva med det och ha ett normalt liv, därmed få igång ekonomin och ett säkrare sätt att umgås skapar fullständig panik hos folk. Många förstår inte att virusets potential får samhällen att kollapsa i form av sjukfrånvaro, överfulla sjukhus, dödsfall bland svaga mm. Vårt samhälle är inte förberett för detta, samt att samhället inte är dimensionerat för att hantera sjukdomsfallen som blir svåra. Man kan ju faktiskt i princip leva på som innan bortsett från de aktiviteter som innebär stora folkfester, och det är ju fullt rimligt att avstå självmant också vilket fall som helst, så jag förstår inte hur så många är så panikslagna över att en mindre grupp människor vill undvika att få Corona. Det är ju knappast dom som bidrar till hårdare restriktioner, det är ju det panikslagna folket som inte bryr sig som gör det.

Ni som är rädda för att några inte vill få Corona: Lugna ner er, lägg energin på att ha kul i stället, och få inte panik, det går över förr eller senare.

Alltså nu känner jag mig inte direkt träffad men ska ändå rycka ut till försvar för de du försöker sänka.

Tycker du förenklar situationen något absurt. Ingen är rädd för människor som är rädda för covid, det dem är rädda för är människor som förespråkar lockdown och vill begränsa deras frihet och krossa ekonomin, driva upp självmord, arbetslöshet och underminera den ekonomi som utgör själva grunden till trygghet, pensioner, skola, framtid och sjukvård. Det är verkligen ingen ’liten’ sak men du får det att låta som att människor är rädda för att se någon bära munskydd.
Citera
2020-10-24, 20:55
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
45 på IVA för tillfället:

https://portal.icuregswe.org/siri/report/corona.covid-dagligen

En fördubbling jämfört med igår? Ser man hur många som vårdades under april kan det tyckas avlägset att komma upp i de siffrorna. Men då ska man komma ihåg att vid en fördubbling på 24 timmar går det väldigt fort. Det finns sjukt få IVA-platser i relation till befolkningen på 10 miljoner. Vi har väl cirka 600 platser nu.

25, 50, 100, 200, 400, 800 och redan är är det fullt och triage som gäller.
Citera
2020-10-24, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Det är väl beskrivet att det inte bara var 80-åringar som vägrades IVA utan i princip alla över 70 år med någon som helst underliggande diagnos som t.ex hemorrojder.

Till dags dato har enligt Intensivvårdsregistret 144 personer över 80 år och 678 personer i åldersspannet 70-79 fått intensivvård. Så dina insinuationer och lögner får du ta någon annanstans.
Citera
2020-10-24, 20:58
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
ja det är otroligt - för en månad sen bestämde deras premiärminister att lätta på restriktionerna den 1:a oktober. Sophie Wilkes - nu ligger hon själv på intensiven..

Bara 45 o kvinna så borde ju klara sig. Men tufft hamna på IVA...

Kommer bli jobbiga veckor där innan de får kontroll på läget igen. Väldigt konstig timing att lätta på restriktioner när hösten börjar o alla vet att smittspridningen ökar då
Citera
2020-10-24, 20:59
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Strategin från FHM har ju alltid varit att enbart reglera mot sjukvården så att den inte blir överbelastad.

Ja. Strategin med långsam smittspridning, är densamma som strategin med flockimmunitet.

Jag vet att Folkhälsomyndigheten förnekar att deras strategi är flockimmunitet. Men jag tror inte att Folkhälsomyndigheten är ärlig i förnekandet.

Citat:
Så egentligen helt meningslöst följa FHMs rekommendationer. Vi kommer hamna på samma nivå i vinter oberoende av vad vi gör som individer.

Dvs om alla skiter i FHM så får vi åtgärder som begränsar medan om alla följer rekommendationerna så blir det färre åtgärder men samma smittspridning.

Jag har kommit till samma slutsats.

Folkhälsomyndigheten är emot munskydd, med motiveringen att munskydden kan få folk kan tappa motivationen att hålla avstånd. Jag tror att munskydd har minimal påverkan på folks motivation. Jag tror att Folkhälsomyndighetens ovilja att bekämpa smittspridningen är det som verkligen urholkar folkets motivation att anstränga sig.

Citat:
Skiter numera i allt vad FHM säger av den anledningen o rekommenderar alla andra att göra likadant.

Ja. Men se till att värna om dina anhörigas hälsa, Folkhälsomyndigheten gör det icke.

Citat:
Den dagen regeringen säger att de tänker jobba för att bli av med smittan helt så ställer jag upp igen.

Jag förstår ifall ungdomarna tänker på samma sätt. Enligt min uppfattning, så ska man kunna begära att ungdomarna ska anstränga sig för att stoppa smittspridningen, och rädda livet på farmor och farfar.

Men: Det är under förutsättning att ansträngningarna verkligen hjälper till att rädda livet på farmor och farfar. Ifall farmor och farfar ändå blir sjuka, så kommer ungdomarna naturligtvis att anse att det är meningslöst att göra uppoffringar. Skulden till det ligger inte hos ungdomarna. Skulden ligger hos Folkhälsomyndigheten.

"qwerty-66", jag instämmer med ditt inlägg.
Citera
2020-10-24, 21:00
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
En fördubbling jämfört med igår? Ser man hur många som vårdades under april kan det tyckas avlägset att komma upp i de siffrorna. Men då ska man komma ihåg att vid en fördubbling på 24 timmar går det väldigt fort. Det finns sjukt få IVA-platser i relation till befolkningen på 10 miljoner. Vi har väl cirka 600 platser nu.

25, 50, 100, 200, 400, 800 och redan är är det fullt och triage som gäller.

Fördubbling? Tänk att du får ihop ett helt inlägg baserat på en vanföreställning.

(Igår var det 41 på IVA)
Citera
2020-10-24, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av text-tv-202
Alltså nu känner jag mig inte direkt träffad men ska ändå rycka ut till försvar för de du försöker sänka.

Tycker du förenklar situationen något absurt. Ingen är rädd för människor som är rädda för covid, det dem är rädda för är människor som förespråkar lockdown och vill begränsa deras frihet och krossa ekonomin, driva upp självmord, arbetslöshet och underminera den ekonomi som utgör själva grunden till trygghet, pensioner, skola, framtid och sjukvård. Det är verkligen ingen ’liten’ sak men du får det att låta som att människor är rädda för att se någon bära munskydd.

Jo det är fullständig panik, folk är så rädda så det är sjukt. Så fort man hamnar i en situation där man ska diskutera med någon som inte är rädd för Corona så är det så känsligt att prata om så det är mindre känsliga ämnen att prata om rasism och politik. Säger man att man undviker det i största möjliga mån så blir det extremt obehaglig situation, och personen mittemot känner sig mycket provocerad. Men absolut så har jag fel och du rätt, inte menar jag att man inte får diskutera mottycke till lockdown (det är ju liksom ett forum), jag förespråkar det snarare, debatten är ju jätteviktigt. Jag riktade mig främst till de personer som hugger på en för att man skyddar sig själv, inte sjutton ska det provocera andra till den nivå det gör idag. Jag förespråkar inte heller lockdown för den delen, jag tycker bara att man skall tänka sig för lite mer i allmänhet, det handlar mer om respekt än inskränkande av personers rörelsefrihet. Mig stör det inte att folk står packade på Stureplan, det stör mig nog bara när jag blir hatad för att jag inte följer med dit.
Citera
2020-10-24, 21:05
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Fördubbling? Tänk att du får ihop ett helt inlägg baserat på en vanföreställning.

(Igår var det 41 på IVA)

25 från igår ligger kvar idag och 20 nyinskrivna senaste dygnet. Det summerar till 45.
16 stycken har alltså skrivits ut eller avlidit senaste dygnet.
Citera
2020-10-24, 21:05
Medlem
AndersTengells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
När tror du deras första våg intäffat då..under sommaren?
Känns inte helt osannolikt ärligt.

ja typ, nått halvår innan det blev kaos

var det i januari det peakade i wuhan?

så deras första våg var nog nån gång sommaren 2019
Citera
2020-10-24, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Många kommer få men för livet och kommer inte klara en återinfektion. Känns inte bra att det är så unga människor som nu kommer få sina liv förstörda. Det är fullständigt förskräckligt att inte fler tar denna sjukdom på mer allvar.

Det fanns en tid då jag hade viss respekt för dig, även om jag inte alltid höll med. Den tiden är nu definitivt förbi. Att många av de smittade under 30 kommer att återinfekteras, och till råge på allt dö av återinfektionen är så totalt verklighetsfrånvänt att man saknar ord.
Citera
2020-10-24, 21:08
Medlem
Richard-IIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Det är väl beskrivet att det inte bara var 80-åringar som vägrades IVA utan i princip alla över 70 år med någon som helst underliggande diagnos som t.ex hemorrojder.

Jag förstår faktiskt inte om du är oinformerad, försöker skämta eller kanske bara är dum. Hur vill du definiera dig själv bland de tre alternativen? För nå’t av de tre är det, om du inte är ett troll förstås.
Senast redigerad av Richard-III 2020-10-24 kl. 21:18. Anledning: Stavn
Citera
2020-10-24, 21:09
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Ska man skratta eller gråta åt personerna som beklagar sig i Aftonbladet över trängsel, samtidigt som dom uppehåller sig på gågatan i city och i Gränby Centrum på en lördag eftermiddag en lönehelg.
Du ska varken skratta eller gråta utan istället tänka längre än näsan räcker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in