2020-10-24, 20:04
Medlem
Lördagen 24 oktober klockan 15:10. Skånes kamp mot Coronan. Etapp 3.

Normalt uppdaterar jag numera inte mer än på fredagar men då det är en mycket oroande situation nu så kommer jag att uppdatera när jag har relevant information som är viktig för alla att känna till. Formen måste ändras utifrån hur allvarlig situationen är.

Dessvärre har jag precis fått rapport om ytterligare försämrad situation i Skåne.
Antal patienter som är inlagda med bekräftad Covid-19 är idag, lördag 24 oktober, 37 stycken. Igår var det 30 stycken. Av de 37 inlagda ligger 7 stycken på iva vilket är en förändring sedan igår med +2.

Har även fått en rapport om att en man som varit bekräftad med Covid-19 avlidit idag i Malmö.

Om vi jämför med för 8 dagar sedan så låg det 15 personer på sjukhus och nu ligger det alltså 37. Trenden är mycket oroande.
Ta hand om er och hjälp gärna era äldre vänner och släktingar med ärenden av olika slag.

Önskar fortsatt god helg!
Citera
2020-10-24, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Strategin från FHM har ju alltid varit att enbart reglera mot sjukvården så att den inte blir överbelastad.

Så egentligen helt meningslöst följa FHMs rekommendationer. Vi kommer hamna på samma nivå i vinter oberoende av vad vi gör som individer.

Dvs om alla skiter i FHM så får vi åtgärder som begränsar medan om alla följer rekommendationerna så blir det färre åtgärder men samma smittspridning.

Skiter numera i allt vad FHM säger av den anledningen o rekommenderar alla andra att göra likadant.

Den dagen regeringen säger att de tänker jobba för att bli av med smittan helt så ställer jag upp igen.

Det är ändå helt rimligt för din egen skull att hålla avstånd och tvätta händerna. Håller du inte avstånd utan utsätter dig för stora virusdoser så blir du mycket, mycket sjukare.

Men i övrigt har du rätt, målet är att vi ska kunna ha så mycket normalitet som är möjligt utan att överbelasta vården. Smittspridningen i sig är inget problem så länge riskgrupper klarar sig och övriga sköter sig skapligt.
Citera
2020-10-24, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Märkligt det här med nattliga utegångsförbud. Då smittrisken ökar vid trängsel, vore det väl mer naturligt att införa utegångsförbud på dagen? Nattetid ligger ju ändå minst 95% av befolkningen och sover.

Jag kan se två alternativa förklaringar;
-Panikåtgärder av korkade politiker. Antingen pga okunskap eller att de har lyssnat på vaccin-lobbyister vilket är en grupp som har ALLT att tjäna på att det inte blåser över. Råkapitalismen har inga etiska gränser. Alls.

-Helt medvetet för att få ner kriminalitet vars bästa tid på dygnet väl är just på natten. Svårt att införa något sådant utan något att skylla på. Nu har man det, det heter Covid. Och ju längre mn kan hålla detta vid liv ju längre kan man begränsa folks frihet (drabbar ju även laglydigt folk)..
Citera
2020-10-24, 20:14
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreatVoid
Det är ändå helt rimligt för din egen skull att hålla avstånd och tvätta händerna. Håller du inte avstånd utan utsätter dig för stora virusdoser så blir du mycket, mycket sjukare.

Men i övrigt har du rätt, målet är att vi ska kunna ha så mycket normalitet som är möjligt utan att överbelasta vården. Smittspridningen i sig är inget problem så länge riskgrupper klarar sig och övriga sköter sig skapligt.

Finns inte ett land i hela världen som har kunnat differentiera vilka som ska bli smittade.
Det alltid 80% gamlingar som dör, oavsett om man har 10% smittspridning eller 0,000001% samhällsspridning. De som dör kommer alltid att tillhöra riksgrupper.

Skillnaden är bara att om man har 1 miljon smittade kommer betydligt färre dö än om vi har 100 smittade.
Citera
2020-10-24, 20:14
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Medelåldern på de smittade i Italien är 53 år.

Reaktioner i Neapel mot nedstängningen. Igår kväll skulle en ”fredligt” demonstration mot det hållas. Det visade sig dock att den organiserade brottsligheten och politiska extremistgrupper (vad det verkar från olika håll) hade ett finger med i spelet, och det urartade rejält mer eller mindre till kravaller.

Källa: TG1 (RAI).
Citera
2020-10-24, 20:18
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreatVoid

Ja, är medveten om att stora virusdoser bör undvikas men tack ändå för tipset.

I övrigt kör jag d-vitamin, zink, Quercetin, niacin o melatonin som profylax. NAC o Famotidin om jag skulle bli sjuk.
Citera
2020-10-24, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Läste om Belgien på Omni. Låter verkligen som de är tillbaka i liknande läge som i våras.

Läkarbrist på Belgiens sjukhus: ”Katastrofalt läge”
Belgien har brist på poliser, lärare och vårdpersonal eftersom stora delar av befolkningen är sjuka i covid-19, skriver The Washington Post.

På vissa sjukhus har läkare och sjuksköterskor som testats positivt men som inte uppvisat några symptom ombetts att jobba eftersom personalen inte räcker till.

– Läget är katastrofalt, säger Philippe Devos,

ja det är otroligt - för en månad sen bestämde deras premiärminister att lätta på restriktionerna den 1:a oktober. Sophie Wilkes - nu ligger hon själv på intensiven..
Citera
2020-10-24, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Det stämmer. Jag är livrädd för att drabbas av Corona. Jag kan mycket väl dö.

Jag lider med dig, hoppas verkligen du slipper få det!

Jag tror man borde ha en tråd till med rubriken "Dödligt virus från Kina orsaker panik hos folk som läser om folk som tar viruset på allvar". De som undviker viruset, vill lära sig hur man bäst kan leva med det och ha ett normalt liv, därmed få igång ekonomin och ett säkrare sätt att umgås skapar fullständig panik hos folk. Många förstår inte att virusets potential får samhällen att kollapsa i form av sjukfrånvaro, överfulla sjukhus, dödsfall bland svaga mm. Vårt samhälle är inte förberett för detta, samt att samhället inte är dimensionerat för att hantera sjukdomsfallen som blir svåra. Man kan ju faktiskt i princip leva på som innan bortsett från de aktiviteter som innebär stora folkfester, och det är ju fullt rimligt att avstå självmant också vilket fall som helst, så jag förstår inte hur så många är så panikslagna över att en mindre grupp människor vill undvika att få Corona. Det är ju knappast dom som bidrar till hårdare restriktioner, det är ju det panikslagna folket som inte bryr sig som gör det.

Ni som är rädda för att några inte vill få Corona: Lugna ner er, lägg energin på att ha kul i stället, och få inte panik, det går över förr eller senare.
Citera
2020-10-24, 20:35
Medlem
Ska man skratta eller gråta åt personerna som beklagar sig i Aftonbladet över trängsel, samtidigt som dom uppehåller sig på gågatan i city och i Gränby Centrum på en lördag eftermiddag en lönehelg.
Citera
2020-10-24, 20:38
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pethuglin
Man fick inte ens gå ut och promenera utom vissa bestämda tider. Olika grupper/ aktiviteter hade bestämda tider på dygnet när man fick vistas utomhus. Och till exempel bara en förälder fick gå ut med barnen dom timmarna när barnen fick gå utomhus.
Man fick gå endast en kilometer från hemmet. Polisen gav höga böter när man bröt mot reglerna. Man fick inte vara på stranden och inte bada i havet.

Fortfarande inte något som förhindrar folk från att åka till jobbet. Ordet "restriktion" har olika innebörd i varje mening här, det är automatiskt negativt för alla, krashar ekonomin och fan och hans moster oavsett vilken typ av restriktion det handlar om eller hur? Ekonomin krashar för att du inte får gå till stranden, för stranden är sååååååå viktig för ekonomin. Att sen Spanien är det land som misslyckats mest i väst av alla länder är också något som glassas över i diskussionen. Restriktioner är dåliga för att Spanien var sämst i världen på att genomföra dem. Vi kan på samma sätt extrapolera att samtliga svenskar är dumma i huvudet för Tegnell och Stevan Löfven är dumma i huvudet och de är svenskar.
Citera
2020-10-24, 20:40
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tyranitar
Jag lider med dig, hoppas verkligen du slipper få det!

Jag tror man borde ha en tråd till med rubriken "Dödligt virus från Kina orsaker panik hos folk som läser om folk som tar viruset på allvar". De som undviker viruset, vill lära sig hur man bäst kan leva med det och ha ett normalt liv, därmed få igång ekonomin och ett säkrare sätt att umgås skapar fullständig panik hos folk. Många förstår inte att virusets potential får samhällen att kollapsa i form av sjukfrånvaro, överfulla sjukhus, dödsfall bland svaga mm. Vårt samhälle är inte förberett för detta, samt att samhället inte är dimensionerat för att hantera sjukdomsfallen som blir svåra. Man kan ju faktiskt i princip leva på som innan bortsett från de aktiviteter som innebär stora folkfester, och det är ju fullt rimligt att avstå självmant också vilket fall som helst, så jag förstår inte hur så många är så panikslagna över att en mindre grupp människor vill undvika att få Corona. Det är ju knappast dom som bidrar till hårdare restriktioner, det är ju det panikslagna folket som inte bryr sig som gör det.

Ni som är rädda för att några inte vill få Corona: Lugna ner er, lägg energin på att ha kul i stället, och få inte panik, det går över förr eller senare.

Ja, förr eller senare går det över. Antingen när vi alla har dött, eller när det finns verksamt vaccin. Jag förstår inte heller hur så många tycks få panik över att vi är en minoritet som inte vill bli smittade och kan tänka oss att ta ett vaccin. Folk är så jävla rädd för att förlora pengar på en börsnedgång om tillväxten mattas av med några procent. Vem fan bryr sig liksom? Centralbankerna kan lätt skapa några nya triljoners miljarder av nya funny money bestående av digitala ettor och nollor. Vi klarar oss nog bra med dem. För ganska precis 300 år sedan tog pesten kål på 50% av Stockholms befolkning. Vem fan orkade klaga på att medborgarnas frihet skulle inskränkas på den tiden? Sicket trams säger jag bara!
Citera
2020-10-24, 20:40
Medlem
arbetets avatar
45 på IVA för tillfället:

https://portal.icuregswe.org/siri/report/corona.covid-dagligen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem