2020-10-24, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avalancheking
Hejsan! Jag hade bara en fråga kring dina tankar ovan. Du skriver:
"Jag anser också att Hovrätten dragit felaktiga slutsatser i frågan om att det inte är styrkt att Wilma haft dödsångest och lidande!"

Hur menar du att det är styrkt att hon har lidit? Tänker du på den spridda blodbilden?

Citerar mig själv från ett tidigare inlägg:
Hovrätten skriver: "Osäkerheten om händelseförloppet och dödsorsaken medför i sin tur svårigheter att uttala sig om graden av Wilma Anderssons dödsångest och lidande, även om gärningen uppenbarligen måste ha medfört stor rädsla". Här tycker jag att det blir en lek med ord! Säger man att Wilma måste haft en "stor rädsla" så känns det ofrånkomligt att hon inte skulle haft dödsångest. Grannarna har ju hört skrik och har beskrivit tydligt hur högt och illa det sista skriket lät innan det blev tyst. Här tycker jag man kan utgå från att dödsångest förelegat!
Citera
2020-10-24, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stallbackshjonet
Tog åt mig å andras vägnar också.

(det fetade) Du förstår att hovrätten inte dömde till livstid på likgiltigheten från mördaren eftersom man sällan gör det men anser att man borde gjort det i detta fall.

Då är vi överens om hur domen skulle bli men inte i att du förstår att hovrätten inte dömde till livstid eftersom man aldrig dömer så på enbart likgiltighet från mördaren fast man kan enligt lagboken.

Nej det är svårt att förstå hur du tänker. Det är inte rakt i detta fall. Det är tvärtom motsägelsefullt i den meningen att du kritiserar något du själv ansluter till, till slut.

Till slut???? Jag har förespråkat livstidsstraff sedan tingsrättsförhandlingarna startade!???

Jag tror att du glömt att vår diskussion började med frågan Avsiktsuppsåt kontra Likgiltighetsuppsåt.
Påföljden i sig har vi inte varit oense om, utan vilket uppsåt det handlat om. Jag säger då att i och med att likgiltighetsuppsåt fastslagits så förstår jag att svårigheter finns att döma till livstid, men man kan ju fortfarande döma till livstid.
Citera
2020-10-24, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avalancheking
Nej. Det finns ingenting prejudicerande i detta fallet så det kommer inte att tas upp av HD.

Nej, någonting prejudicerande finns inte. Men detta var utifall man t ex skulle hitta kroppen innan överklagandetiden gått ut. Då kan man överklaga till HD och hoppas på att dom tar upp fallet utifrån kriteriet "synnerliga skäl". Då finns det också möjlighet för HD att begära att förhandlingarna i Hovrätten tas om. Men som sagt detta är bara spekulativt och kommer aldrig hända :-)
Citera
2020-10-24, 17:03
Medlem
Han hette väl Kaj Linna, inte Kaj Linda!

Citat:
Ursprungligen postat av Sandared
Fast det är ju inte så enkelt.

Exempel.
Kaj Linda blev dömd för mord.
Tänk om rätten dömt honom till döden och avrättat honom. Då hade han ju varit död idag.

Det inner att det finns en risk att oskyldiga människor döms till döden.

Grabbarna som blev "dömda" för att ha mördat Kevin, skulle dom också ha avrättas?
Eller skall det inte gälla barn som mördar.

Hur tänker du här? Lite spill får man ta, eller?
Citera
2020-10-24, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlaxelsost
Det juridiskt intressanta här är vem som började vara otrogen, varför och om Tishko pga. av WA sexuella hot, alt. psykologiska misshandel, kan anses ha handlat i förmildrat hastigt tillfogat mod.
Och frågeställningen om det fattas något i lagstiftningen när människor behöver döda varandra pga sexuella konflikter.
Förstår inte vad du skriver. Vem har hotat vem eventuellt? Det man har hört om den saken är att T sade när han blev förhörd att W hade anklagat honom för att vara otrogen.
Citera
2020-10-24, 17:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av agakhan
Han hette väl Kaj Linna, inte Kaj Linda!

Ha ha ha ha.
Självklart heter han Kaj Linna.
Förbannade autokorr funktionen.
Citera
2020-10-24, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Jag skäms verkligen över denna tråden!

Här har vi ett av 2000-talets mest uppmärksammade mordfall.
Vi har en dom som ändrats från livstids fängelse till 18 års fängelse, som är väl värt att diskutera!

....också diskuteras det invandring, utvisning av svenska medborgare, dödsstraff, 2/3dels frigivning. Men värst är fan dom som kritiserar domen och utgången, utan att överhuvudtaget läst en rad av hovrättens dom. En av tjommarna som skriver/tycker mest erkände här i tråden igår att han bara läst på löpsedlar liksom?

Vi kan nog tillsammans hitta både rimligheter och orimligheter i denna dom. Jag själv tycker absolut det borde räckt till ett livstidsstraff med alla dom försvårande omständigheter som fanns, men är också införstådd med svårigheterna att göra detta då det handlar om likgiltighetsuppsåt och att man helt enkelt vet för lite när inte kroppen hittats.

/Nu rycker vi upp oss i denna tråden!

Tack till dig och några fler i den här tråden som försöker vara tydliga med att förklara, inte ursäkta, hovrättens dom. Visst önskar man rent känslomässigt att han skulle dömas till livstid eller ännu värre, men konkret är det inte bevisat vad som var dödsorsaken. Håller med om att det kunde vara möjligt att döma till livstid som skedde i tingsrätten, MEN risken var även stor att de kommit fram till att han inte skulle kunna dömas för mord pga avsaknad av dödsorsak. Att, som någon skrev, påstå att han halshuggits henne stämmer väl inte med kända fakta, tycker mig minnas att det var fastslaget att huvudet avlägsnats efter döden. Att brott mot griftefriden har så låga straff borde helt klart förändras. Tycker ändå det är viktigt att skilja på mordet och griftefridsbrottet. Han blev ju ändå faktiskt dömd för båda och fick högre straff än normalstraffet för mord. Vilket visar att hans idiotiska fasthållande vid att han är oskyldig lämnats utan tilltro av rätten. Jag har följt tråden sedan start, men inte skrivit förut, hoppas jag var tillräckligt tydlig med vad jag ville ha sagt.
Citera
2020-10-24, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pogbasshoes
Som jag förstod det så gillar Tishan män också så han kommer nog ha så han klarar sig i finkan!
Hur vet du det?
Citera
2020-10-24, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iknowafewthings
Vi har ju en straffskala för att kunna döma olika handlingar med proportionalitet till varandra.

Har man bara livstid för uppsåtligt dödande kan man inte göra skillnad på en person som hjälper sin svårt sjuka hustru att få avsluta sitt liv enligt hennes önskemål och en massmördare som dödar 50 spädbarn på ett sjukhus.

Jag är av åsikten att det bör finnas möjlighet att bedöma de två extrema ytterligheterna olika när det kommer till straffet.

Citat:
Ursprungligen postat av Gary-loomis
Du famlar något enormt, utan minsta kontenta till dådet ifråga.

Ett mycket bra inlägg som besvaras med en oneliner från en som inte känner till innebörden av ordet kontenta. I dagens lördagsintervju i P1 är det Mogge (s) som frågas ut. Den biten kan man hoppa över om man vill, men sist kommer en kommer det en liten fördjupning om hur brott och straff utvecklats sedan brottsbalken 1965. Avviker lite från trådens ämne, men det gör säkert 99% av inläggen sedan Ts straff blev tidsbesämt.
Hovrätten har tolkat lagen och delat ut det korrekta straffet. Några förfasas över att det lönar sig att tiga. Det gör det inte! Straffet hade blivit detsamma, eller möjligen lite lägre om T erkänt mordet direkt, och även talat om vad han gjort med Ws kvarlevor.
Citera
2020-10-24, 18:19
Medlem
Charlemanges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osakazuki
Ett mycket bra inlägg som besvaras med en oneliner från en som inte känner till innebörden av ordet kontenta. I dagens lördagsintervju i P1 är det Mogge (s) som frågas ut. Den biten kan man hoppa över om man vill, men sist kommer en kommer det en liten fördjupning om hur brott och straff utvecklats sedan brottsbalken 1965. Avviker lite från trådens ämne, men det gör säkert 99% av inläggen sedan Ts straff blev tidsbesämt.
Hovrätten har tolkat lagen och delat ut det korrekta straffet. Några förfasas över att det lönar sig att tiga. Det gör det inte! Straffet hade blivit detsamma, eller möjligen lite lägre om T erkänt mordet direkt, och även talat om vad han gjort med Ws kvarlevor.

Vi berömmer en inläggare som är som sig själv. Säger självklarheter som alla vet.
Vi kan tydligen inte se skogen bakom alla träd.
Tråden är ju knappast för sådant som är solkart.
Själv är jag av den åsikten att T fick ett extremt lindrigt straff. Som ej står i proportion till hans avskyvärda handlingar.
Hovrätten var feg. De strömningar som finns i landet med och och viktigast rekvisiten finns och fanns.
Gömma sig bakom slika justiicia documenta.
Då dådet var i princip in corpus et dlicticus.
Så enfaldigt av hovrätten . Trodde det skulle vara tvärtom att tingsrätten var pjoskiga med alla dårar som är politiskt tillsatta, men där gick jag bet.
Hovrätten utmärkte sig och konspiratoriskt gjorde att SD förmodligen kommer att bli största parti och regeringsbildare om två år.
Det sitter ju en massa gamla halvnassar där sådana som är med i Götiska förbundet och frimuraloger Odd fellows mm de är extremt höger reaktionära fast de röstar oftast på M men i smyg SD.
Mitt tips är att fallet Wilma blir en pusselbit i näst nästa års val.
Citera
2020-10-24, 18:27
Medlem
seriouslyfuckedups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osakazuki

Fast i inlägget framförs att detta fall hade maxstraffet varit fel eftersom det kan finnas värre mord. Det är ett dåligt argument för att inre ge ett straff som passar brottet.
Citera
2020-10-24, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zloth
Du är medveten om vad han har gjort med huvudet va?

En oskyldig person skulle inte agera så.

Om det var han ja, det kan vara nån annan också
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in