Citat:
Som jag skrivit om i ett inlägg tidigare i den här tråden så finns det verkligen mycket forskning som visar att barn inte är lika smittspridande som vuxna i covid-19. Exakt vad det beror på verkar inte helt klarlagt än, men att de är mindre smittspridande tror jag man får betrakta som säkerställt.
Däremot är de förstås inte helt immuna, barn både blir sjuka och kan sprida sjukdomen vidare. Bara inte i samma omfattning som vuxna. Den praktiska effekten av det tror jag kommer att bli att både Sverige och andra länder kommer att vara betydligt mer återhållsamma med att stänga ned skolorna än de var i våras. För Sveriges del, som ju redan är ökänt återhållsamma med smittskyddsåtgärder, betyder det antagligen att vi aldrig kommer att stänga skolorna, oavsett hur sjukt samhället blir.
Däremot är de förstås inte helt immuna, barn både blir sjuka och kan sprida sjukdomen vidare. Bara inte i samma omfattning som vuxna. Den praktiska effekten av det tror jag kommer att bli att både Sverige och andra länder kommer att vara betydligt mer återhållsamma med att stänga ned skolorna än de var i våras. För Sveriges del, som ju redan är ökänt återhållsamma med smittskyddsåtgärder, betyder det antagligen att vi aldrig kommer att stänga skolorna, oavsett hur sjukt samhället blir.
Jag skulle snarare vilja säga att det är klarlagt att barn (åtminstone) från 10 år och uppåt är precis lika smittsamma som vuxna.
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/vandningen-barn-lika-smittsamma-som-vuxna/
Jag tror inte heller att Sverige kommer stänga några skolor, men det beror inte på hur hög smittsamheten på skolorna är. Det beror på att man inte anser att Sverige har råd att stänga några skolor. Vare sig ekonomiskt eller socialt. Eftersom Sverige gör det valet, så kommer man heller aldrig att stoppa någon smitta. Den kommer härja fritt till vi får ett vaccin om i bästa fall ett halvår. Det enda Sverige gör är små symboliska åtgärder, såsom tjatar på restaurangägare hur tätt deras gäster sitter. I kollektivtrafiken däremot (som sker i offentlig regi), finns inga som helst restriktioner kring hur många passagerare som släpps på en buss, spårvagn eller en tunnelbanevagn. Perronger kan vara knökfulla och allt är i sin ordning. Vi kan inte ens besluta om att folk ska bära munskydd i offentliga miljöer. Inte ens på sjukhus bär personal ordentlig skyddsutrustning på rätt sätt. Vi kan egentligen ge upp smittskyddsarbetet helt och hållet. Det är bara symbolik och inget reellt.
Sverige har accepterat att 10 tusentals människor kommer att dö. Nu i denna stund ökar smittan precis överallt och vad gör regeringen? Jo, man tar bort de särskilda råd som funnits för 70+ och övriga riskgrupper. Säger väl allt egentligen.