2020-10-24, 09:45
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KIBy
Sabbatsår? De har ju konkat, många av dom..Vill du hellre lyssna till arabpop? Kanske det våra politiker tänkt sig i framtiden, om nu pandemin "lägger sig", en stor ödeläggelse av vår svenska kultur håller på just nu!

Lyssnar mest på EBM så drabbas inte... Mest skönt om mängden dansband avtar tycker jag.

I PK Sverige existerar inte svensk kultur. Köttbullar kommer från Turkiet o dansbandsmusik från Tyskland tex.

Så fullt logiskt att PK pandemihantering inte lägger större vikt på detta.
Citera
2020-10-24, 09:48
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Dessutom borde ju Belgien nu visa vilken situation vi kommer att befinna oss i inom en snar framtid? Om vi nu ska jämföra oss med Belgien som Tegnell menar.

Jag tror att Belgien kommer drabbas mycket hårt framöver. Sverige kommer klara sig lindrigare än dem tack vare att vi har bättre förutsättningar med befolkningstäthet och geografisk placering. Kan bli tufft i vissa regioner/lokalt i Sverige dock.
Citera
2020-10-24, 09:50
Medlem
Som jag spådde 10 april:

(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)
Citera
2020-10-24, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KIBy
Sabbatsår? De har ju konkat, många av dom..Vill du hellre lyssna till arabpop? Kanske det våra politiker tänkt sig i framtiden, om nu pandemin "lägger sig", en stor ödeläggelse av vår svenska kultur håller på just nu!
Vår kultur håller ändå på att suddas ut mer eller mindre..har vart så i X antal år nu. Vi får väl slå på en LP och lyssna på " du gamla du fria".
Citera
2020-10-24, 09:53
Medlem
qwerty-66s avatar
Ännu en ledare smittad. Denna gång Polen

"Polens president Andrzej Duda har testat positivt för coronaviruset, skriver Reuters och AFP. Duda testades i går och mår bra, skriver hans medarbetare Blazej Spychalski på Twitter."
Citera
2020-10-24, 09:54
Medlem
Ola Schuberts avatar
SARS-COV2 upphör aldrig att förvåna. När jag i augusti/september förstod att det hela var säsongsvarierat, till max, så tyckte jag att jag drog till ganska kraftigt då jag drog till med 5000 fall om dagen i Sverige och 100+ döda om dagen samt en sjukvård som gick på knäna i januari som ett mardrömsenario för oss.

"Lol", vi kommer att nå 5000 rapporterade covid-19 fall redan i november , dvs. när vi fortfarande befinner oss i försäsongen för SARS-COV2. Nu räknar jag med 40 000 fall om dagen i januari och 60 000 fall om dagen under mars och april när skiten kulminerar. Låt oss verkligen hoppas på att vi kan hålla nere IVA-fallen och dödstalen.

Om man bara ser på R0-talet för SARS-COV2 så borde vi ligga nära flockimmunitet när hälften av befolkningen är smittad. Men lilla Andorra är redan 5 procent av befolkningen rapporterade covid-19 fall. Där testar man iof fruktansvärt mycket också, så 10 ej rapporterade covid-19 fall per rapporterat kan vi glömma där.

Men nu är SARS-COV2 en klustersmitta, som enligt min åsikt, och privata erfarenhet, dessutom, delvis, drivs av superspridare. Därför tror jag att minst 60 procent av befolkningen måste ha erhållit naturlig förvärvad immunitet innan ens skiten börjar bromsa in. Det kan krävas så mycket som en 85 procentig immuniseringsgrad hos befolkningen för att flockimmunitet skall uppnås.

Men eftersom SARS-COV2 är en så sju i helvete knepig smitta så skulle jag inte bli ett dugg förvånad om vi uppnår just en 85 procentig immunitet hos befolkningen innan stora delar av det svenska folket hinner bli vaccinerat. För superspridare tar sig in överallt och smittan sprids i kluster på ett ytterst slumpmässigt sätt.

Låt oss bara hoppas, än en gång, på att vi kan hålla dödstalet nere och lyckas med att hålla sjukvården ovanför vattenytan. För nu är det hög tid att sätta på sig störtkrukan, spänna fast säkerhetsbältet och stålsätta oss inför den värsta berg och dalbana/skräcktunnel som vi någonsin upplevt.
Citera
2020-10-24, 09:55
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Intressant om Tjeckien. Först gjorde de allt rätt sen kastade de maskerna o skippade alla restriktioner.

Nu stiger smittan snabbast i världen där.

https://www.cnn.com/2020/10/19/europe/czech-republic-coronavirus-intl/index.html
Ja, en konstig utveckling.

Det är som att först tillämpar de en norsk respons och sedan byter de till Trumps respons!?

Eller vad är det som hänt på vägen? Det har inte skett ett politiskt regimskifte under tiden, det har jag kollat.
Citera
2020-10-24, 09:55
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Reaktionerna i den här tråden över beslutet att inte ha några särskilda restriktioner för 70-plussare var färre än väntat. Jag trodde att alarmisterna skulle gå bananas över hur 70-plussarna nu helt plötsligt släpps fria i samhället och kan leva som alla andra. Kanske beror det på att 70-plussarna ändå varit ute i samhället, mot gällande rekommendationer. Det kan i och för sig bero på att ingen erbjuder sig längre att handla till dem eller uträtta ärenden, som mot i våras, när det fanns facebookgrupper och frivilliga som hjälpte äldre att handla. Det ser man inte idag, så 70-plussarna måste ut.

Många 70-plussare har alltså varit ute och handlat etc. sedan början av sommaren. I våras svämmades Facebookflödet över av upprörda inlägg där man sett 70-plussare i affären, om hur hänsynslösa och egoistiska de är för att de gått till affären för att handla. Sådana inlägg ser man inte längre, vilket tyder på att det var rätt att lätta på rekommendationerna och behandla dem som alla andra, dvs. håll avstånd till andra och undvika trängsel samt uppmana dem att vara försiktiga.

Eftersom smittan sprids mer bland yngre nu och den inte hunnit till de äldre än så går det inte att dra en sådan slutsats än. Men att låsa in 70-plussarna är såklart inte rätt väg att gå i långa loppet. Finns andra restriktioner som skulle kunna hålla nere spridningen så att den inte ökar snabbt vilket vi ser en början till nu.
Citera
2020-10-24, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det fanns gott om data på var dödligheten skulle landa, för den som såg på det objektivt. Det var till och med skribenter här i tråden (inkl. jag själv) som var ute och sa att det skulle landa på 600 döda/miljon, redan i månadsskiftet mars/april. Om vi kan göra den beräkningen, så kan Folkhälsomyndigheten det också.

Sen så har Sverige en plan. Den kallas typ "Pandemiberedskap blabla från 2015", är författad av Folkhälsomyndigheten, och jag länkade den nyligen. Det är visserligen ett väldigt tråkigt dokument att ta sig igenom, men där står klart och tydligt att bland det viktigaste i en pandemi är att ha en ärlig, öppen och inkluderande dialog med befolkningen, att man har folkets stöd och förståelse för alla restriktioner som införs, och att det huvudsakligen måste vila på personligt ansvar.

UK:s pandemistrategi är otroligt lik Sveriges, och när man läser den så är det till punkt och pricka som Sverige har gjort.

UK går ännu längre och skriver typ "Vi ska aldrig, under några pandemiomständigheter, begränsa kollektivtrafiken. Vi kommer inte att stänga gränser eller screena människor på flygplatser, eftersom det är en dyr och ineffektiv åtgärd som i bästa fall försenar peaken några veckor. Allmänna ansiktsmasker har dålig eller ingen effekt, därför lagrar vi inte masker för allmänheten. Man ska inte införa varken mer eller mindre restriktioner än vad som är nödvändigt."

Även Norge är väldigt tydliga i sin plan med att man aldrig ska stänga gränser, eller screena på flygplatser. Nu verkar gränskontroll vara deras huvudstrategi, alltså raka motsatsen till Norges "plan".

Man kan ha synpunkter på Sveriges strategi, men det är vi som följer planen, och andra länder som fick stora skälvan och ballade ur när trycket blev för stort. Och man började göra allt det här som man sagt långt tidigare att man absolut inte skulle göra, eftersom det var bevisat dåliga åtgärder som i bästa fall fördröjer pandemin lite.

Om hela EU hade gjort som vi, då hade visserligen alla länder haft dödstal i nivå med Sverige nu. Men den samhällsekonomiska effekten hade blivit väsentligt mindre för oss alla. En stor del av nedgången för Sveriges del är ju resultatet av utebliven handel mot länder som stängt ner allt, och de stängda gränserna.

Om våra grannländer landar över 500 döda/M efter den här vintern, vilket jag tror, så är det här inget annat än en gigantisk flopp. Där miljontals människor fått sina liv förstörda för att andra länder inte hade nerver nog att hålla kursen genom stormen.

Om våra grannländer faktiskt klarar av att få väsentligt färre döda i slutändan, med samma eller mindre samhällskonsekvenser, då måste vi kanske se över pandemiplanen inför nästa gång. Men som det ser ut nu faller Europas mindre drabbade länder, ett efter ett. Snart är det bara de nordiska länderna kvar, och vi har ett halvår med minusgrader framför oss. Om inte ett vaccinmirakel inträffar, så är utsikterna dåliga.

Verkar som om pandemiplanen är utformad för att tackla ett influensavirus med reproduktionstal på 2. När det kommer ett virus med ett bas R-tal på 3,3 så fallerar planen.
Citera
2020-10-24, 10:01
Medlem
’Efter regeringens besked om nattklubbar har SvD kontaktat flera klubbägare, men få vill svara på frågor. Michael Azimnia, vd för Collage Sthlm Restaurang, som bland annat driver Bergmans, tycker att regeringen istället borde införa ett näringsförbud mot klubbarna.
– Varför, Stefan Löfven, kan du inte lagstadga en stängning av nattklubbarna så att vi kan nyttja den epidemiförsäkring som vi alla besitter. Här stryps vi till döds, säger Michael Azimnia till SvD.’

https://www.svd.se/nattklubbschef-ge-oss-naringsforbud-istallet

Jo Michael, det kan jag förklara. Det skulle nämligen i praktiken innebära en lockdown, om än delvis, och det pysslar vi inte med i Sverige. Tvärtom har regering och allehanda ledande *expertis* investerat en oerhörd prestige i att vi inte kör det spåret i Sverige.

Sverigebilden inåt och utåt, som någon sa.
Citera
2020-10-24, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Ja och när det sen nådde oss sa han att det skulle bli några få enstaka fall.

Och så sa hans motsvarigheter i princip alla andra länder också, eftersom det är så det brukar vara. De stora bovarna i detta är skitlandet Kina som mörkade detta i ett antal kritiska veckor, samt WHO som satt i knäet på Kina.
Citera
2020-10-24, 10:07
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert

Låt oss bara hoppas, än en gång, på att vi kan hålla dödstalet nere och lyckas med att hålla sjukvården ovanför vattenytan. För nu är det hög tid att sätta på sig störtkrukan, spänna fast säkerhetsbältet och stålsätta oss inför den värsta berg och dalbana/skräcktunnel som vi någonsin upplevt.
Host...

Du menar att vi har lyckats en gång!? I våras!? I jämförelse med extremt tättbefolkade Belgien eller vadå?

Eller menar du att vi återigen ska hoppas - samt ej ta in ny kunskap samt vägra agera proaktivt !? Precis som i våras!?

Och fortfarande snack om det dödliga illusionstricket "flockimmunitet"...

Ola, du är en av de skribenter jag uppskattar och respekterar här på FB, men ibland tycker jag du agerar lika regimtroget som en nordkoreansk fotsoldat.
Senast redigerad av Madagascar 2020-10-24 kl. 10:09.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in