2020-10-23, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fenvatnet
Seperasjonspapirer, samt at hun satt på Finn.no og i en Facebookgruppe og leitet etter et sted å bo i Gjøvik. Det er klart han må ha kjent til det for at det skal være et drapsmotiv. Skal vel godt gjøres å ta med seg alle tingene sine og klare å flytte ut, uten at TH visste om dette i forkant. I de fleste skilsmisser, så vet vel ektemannen om hva som skjer på forhånd.

Separasjonspapirene var ifølge VG daterte flere år før den 31.okt. 2019. Det er merkelig om hun blir drept på grunn av disse papirene, flere år senere. Hadde AE konkrete skilsmisse og flytteplaner sommeren/høsten 2018, og TH har fått høre om dette, så begynner det derimot å ligne på et mulig motiv.
Citera
2020-10-23, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Havhest
Ja, i alle fall minst like mye som venninner m.fl. uttaler seg om saken.

Vi kan jo undersøke om noen av håndverkerne er uenig...

Nå når vi er kommet til oktober 2020, så får vi håpe, at også de håndverkerne som var på befaring på sensommeren 2018, endelig er avhørt. Det var de ikke sist media undersøkte.
det tidspunktet (i sitatene nedenfor), var det bare håndverkerne som fikkjobben, som hadde blitt avhørt.
Jeg husker ikke når brevet til datteren ble skrevet, men ifølge henne hadde disse fremdeles ikke blitt avhørt.

Nedenfor er det dokumentert informasjon om håndverkerne som var på befaring i S4 på sensommeren 2018.
I tillegg til informasjonen om håndverkerne som fikk jobben (og andre håndverkere fra nærområdet, f.eks. elektrikeren).
Noen har heldigvis tatt seg bryet med å sitere artiklene her i tråden, som har blitt publisert om saken, før VG la disse bak betalingsmur. Disse bekrefter bl.a. det som er sitert ifra "brevet fra datteren".
Artiklene fra NRK og Aftenposten er fremdeles åpne.

"VG møter mannen i Lørenskog vel to uker etter at forsvinningssaken ble offentlig kjent. Han har vært i kontakt med politiet om opplysningene som han nå forteller om til VG, men hverken han eller kollegene som var på befaringen har vært i avhør"

"en skjermdump av forespørselen som håndverkerne sitter på, viser at Anne-Elisabeth Hagen ville ha en utvendig vask av huset, maling av muren i første etasje og beising av andre etasje."

"– Det var snakk om en malerjobb, men etter hvert ble det snakk om å utbedre taket og male et næringsbygg som familien eide i Lørenskog. Det var også andre håndverkerbedrifter på befaring, sier en av de ansatte i firmaet."

"Ifølge NRK, var det et innleid renholds- og vedlikeholdsselskap på taket og i oppkjørselen hos ekteparet frem til 25. oktober i fjor, seks dager før 68-åringen forsvant."

"– Vi kjente ikke Anne-Elisabeth eller familien på forhånd, men vi satt igjen med mye informasjon om dem etter befaringen, blant annet at Hagen er en holden mann, sier han, som på generelt grunnlag advarer folk mot hvem de tar inn på befaring."

"Jeg kan si at vi har avhørt en rekke personer i denne saken i nærområdet – folk som har hatt tilknytning til eiendommen på en eller annen måte. Hvem vi har avhørt går vi ikke inn på, svarer Berge"

"– Det er mye rart der ute, og man kjenner ikke motivet til alle som kommer på befaring. Det var flere firmaer som var og rekognoserte, og det kan ha gitt tilgang til å inspisere huset og eiendommen."

"Hun var alene hjemme da vi var der, en hyggelig, jordnær og snakkesalig dame, sier en ansatt i firmaet til VG."

*https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/1kawwG/haandverkere-paa-befaring-tok-bilder-av-hagens-hus

« Men det største sjokket var når en entreprenør stod frem i VG og sa at han hadde vært på befaring gjennom «Mitt anbud» og Finn.no og han hadde IKKE vært i avhør eller blitt kontaktet av politiet! Kunne politiet være så på viddene etter flere måneders arbeid? Har de ikke sjekket ut entreprenørene og de min mor hadde vært i kontakt med? Dette var jo det første min far sa i møtene med politiet. Det var jo dette min mann også hadde sagt at var det eneste vi visste om som var annerledes i 2018 enn de 10 årene han hadde kjent oss. At mamma i månedsvis hadde vært på utkikk etter malere og arbeidere til prosjekter i huset.»

Kilde: datterens brev

"I dagene før Anne-Elisabeth Hagen ble bortført, arbeidet det et innleid renhold- og vedlikeholdsselskap på taket og i oppkjørselen til ekteparets hus på Fjellhamar i Lørenskog kommune."

"NRK får bekreftet at selskapet arbeidet på stedet frem til 25. oktober. Dette er i den samme perioden som politiet mistenker at Anne-Elisabeth, boligen og arbeidsstedet til Tom Hagen kan ha blitt holdt under oppsyn."

https://www.nrk.no/norge/vedlikeholdsarbeidere-kalt-inn-til-avhor-1.14376407

"Aftenposten besøkte fredag firmaet som drev vedlikeholdsarbeid på huset i fjor høst, men hverken daglig leder eller ansatte ville kommentere saken. De avviste også å svare på spørsmål om hvorvidt de hadde vært til avhør. Heller ikke Brøske ønsker å svare på spørsmål om dette."

"Flere kilder fra nærmiljøet opplyser at det foregikk omfattende vedlikeholdsarbeider både på fasaden og inni boligen til Hagen-ekteparet i tiden forut for forsvinningen."

"19. november i fjor var det satt opp stillaser rundt bygget, og det sto en lang stige fra bakken og opp til en balkong i 2. etasje på den siden som vender ut mot det lille vannet like nedenfor. Naboer opplyser at disse er blitt brukt av et vedlikeholdsfirma som blant annet renset taket og fasaden på bygget."

https://www.aftenposten.no/norge/i/L0zW09/nrk-takarbeidere-kalt-inn-til-avhoer-i-forsvinningssak

TH Eiendom har en forholdvis stor eiendomsmasse. Dette tilsier at firmaet har kontakter i håndverksbransjen, noe annet vil fremstå som merkelig. Trengs håndverkere til oppdrag på Futurum, eller på Lillehammer, har de selvfølgelig kontakter. Oppstår problemer, har de kontakter, de begynner ikke å lette etter håndverkere på Gule sider.
Til tross for at noen forsøker å fremstille AEH som umyndigjort og at TH hadde stålkontroll helt ned til den minste detalj, tror jeg dette var hennes prosjekt. De har i felleskap funnet ut hva som skal gjøres, og så har AEH tatt kontakt med håndverkere for å få prisoverslag.
Det er noe merkelig ved at AEH tyr til "Mitt anbud". Dette nettstedet fremstår tidvis som en sentral for lugubre firma og svart arbeid. Vi vet at håndverkere har vært i hjemmet, etter avtale, men det er jo også "håndverkere" som driver oppsøkende virksomhet. Kan hun hatt besøk av denne kategorien, uten at TH har vært kjent med dette? Tjenesten kan ha blitt avvist, men det har likevel vært tid til en kopp kaffe?
Dette med at vitner ikke blir avhørt, eller at vitner blir av hørt lenge etter en observasjon, er snarere regelen enn unntaket. Slik er det nesten i alle kriminalsaker. Og det gjøres feil. Gang på gang. Noen ganger kan det være katastrofalt. Alle husker vel den gule post-it lappen som ble lagt til side før massakren på Utøya?

https://www.dagbladet.no/nyheter/lappen-med-tipset-om-breivik-ble-liggende-urort-i-20-minutter/63290188
Citera
2020-10-23, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hellsculls
"For at hun ville skilles, er jo ganske godt dokumentert". Nei dette er ikke godt dokumentert. Men dette er en av flere antakelser som til slutt blir til en hypotese. "Retinitis Pigmentosa. Man avviser konsekvent alle alternative forklaringer på det som fremstår som "mistenkelig". Jeg har skjønt at mye dreier seg om følelser. Veldig sterke følelser. Sinne. Hat. Det er høyst forståelig, men neppe rasjonelt.
Vær selektiv med hvem du går i diskusjon med. Nei, du finner veldig lite som som taler til THs fordel.
Vær forberedt på at du snart blir beskyldt for å tilhøre Team Tom. Det er en av flere hersketeknikker.

Takk for informasjonen!
Citera
2020-10-23, 23:50
Medlem
Farkostens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Havhest
Jøss! Har ingen blødd i huset ditt?

Politiet finner blodspor, selv om du har vasket det bort, slik at det ikke synes. Det forsvinner aldri!

For noen unnskyldninger!
Det skal faktisk litt mer enn neseblod til for at det skal sprute blod oppetter veggene.
Kanskje det også var nymalt på den veggen AEH sitt blod sprutet? Da er det jo ikke så umulig å tidfeste det..
Citera
2020-10-23, 23:54
Medlem
Jeg vil påstå at det er holdepunkter for å si at skilsmisse har vært et tilbakevendende tema i flere tiår.
Dette snakket om utroskap må ha ført til samtaler om skilsmisse.
Ideen om skilsmisse må ha lagt i luften ved begge ektepaktene.
Sa ikke TH selv noe om skilsmisse i en tid med psykdom?
Hun hadde hentet inn skjema for skilsmisse som lå i huset, signert for flere år siden.
Hun har snakket med venninner om skilsmisse.
Kanskje har hun snakket med advokat om skilsmisse? Bekreftet?
Hun har leter etter boliger til leie, som kan tyde på hun lekte med tanken om å flytte ut.

Tanken om skilsmisse har nok til tider preget ekteskapet. Hvor dypt det stakk vet vi ikke. Om det var aktuelt på det tidspunktet vet vi heller ikke, men det er jo ikke usannsynlig.

Tenker på det er holdepunkter som tilsier skilsmisse var et tema.
Citera
2020-10-23, 23:57
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Rips
Den første ektepakten var vel tinglyst?

Akkurat hva tinglysningen har å si for gyldigheten vet ikke jeg.

Det eneste jeg påpeker er at hun har søksmålsbyrden, og at utfallet ut fra den informasjon som foreligger ikke er klokkeklar.

Så vidt meg bekjent er Larsen strafferettsadvokat, ikke nødvendigvis svært dreven i skilsmisser.

https://advokatwulff.no/ektepakten-mellom-tom-hagen-og-anne-elisabeth-hagen/

Her er noen betraktninger fra en annen advokat.

Liker bare ikke for bastante påstander, de treffer skjelden 🤔
Det var ikke meg du siterte, men takk for den lenken. Her har altså noen som er kompetent sett på saken (utifra opplysningene som er gitt) ift lovverket, og presentert det på en ryddig og forståelig måte.

Jeg gjorde selv et forsøk med å sammenligne ektepakten med andre dommer i lignende saker, og fikk samme inntrykk.
Det var en hel del å sette seg inn, og jeg klarte langtifra å presentere det på en forståelig måte.
Om det ville blitt slik ved dom, er en annen ting, men det var fint å se at jeg tenkte rett
Citera
2020-10-24, 00:04
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Farkosten
For noen unnskyldninger!
Det skal faktisk litt mer enn neseblod til for at det skal sprute blod oppetter veggene.
Kanskje det også var nymalt på den veggen AEH sitt blod sprutet? Da er det jo ikke så umulig å tidfeste det..
Citat:
sprute blod oppetter veggene
Det har ikke blitt sagt hvordan blodet har blitt avsatt. Små mengder blod har blitt sagt. Ingenting om "sprut".
Citera
2020-10-24, 00:40
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Hellsculls
TH Eiendom har en forholdvis stor eiendomsmasse. Dette tilsier at firmaet har kontakter i håndverksbransjen, noe annet vil fremstå som merkelig. Trengs håndverkere til oppdrag på Futurum, eller på Lillehammer, har de selvfølgelig kontakter. Oppstår problemer, har de kontakter, de begynner ikke å lette etter håndverkere på Gule sider.
Til tross for at noen forsøker å fremstille AEH som umyndigjort og at TH hadde stålkontroll helt ned til den minste detalj, tror jeg dette var hennes prosjekt. De har i felleskap funnet ut hva som skal gjøres, og så har AEH tatt kontakt med håndverkere for å få prisoverslag.
Det er noe merkelig ved at AEH tyr til "Mitt anbud". Dette nettstedet fremstår tidvis som en sentral for lugubre firma og svart arbeid. Vi vet at håndverkere har vært i hjemmet, etter avtale, men det er jo også "håndverkere" som driver oppsøkende virksomhet. Kan hun hatt besøk av denne kategorien, uten at TH har vært kjent med dette? Tjenesten kan ha blitt avvist, men det har likevel vært tid til en kopp kaffe?
Dette med at vitner ikke blir avhørt, eller at vitner blir av hørt lenge etter en observasjon, er snarere regelen enn unntaket. Slik er det nesten i alle kriminalsaker. Og det gjøres feil. Gang på gang. Noen ganger kan det være katastrofalt. Alle husker vel den gule post-it lappen som ble lagt til side før massakren på Utøya?

https://www.dagbladet.no/nyheter/lappen-med-tipset-om-breivik-ble-liggende-urort-i-20-minutter/63290188
Citat:
Ja, jeg tror mange undervurderer AEHs rolle i familien.
Jeg tror det kan være slik du skriver. Muligens har AEH blitt litt utålmodig, fordi hun mente dette var nødvendig å få gjort dette arbeidet før vinteren, og derfor har hun kontaktet mitt anbud, kanskje bare for å få en pris (?), eller noe å presse frem litt handlig fra THs side. Jeg tror kanskje det var TH som til syvende og sist kontaktet håndverkerne - mener å ha lest at de til slutt bestemte å bruke et firma de hadde brukt før.
Citat:
Noen ganger kan det være katastrofalt.
Uff Ja, den post-it lappen har vi bare lyst til å glemme...
Senast redigerad av Havhest 2020-10-24 kl. 00:52.
Citera
2020-10-24, 00:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Ja det skulle iallfall se ut som om AEH sto i spissen for oppussingen, men, er det egentlig noen som tror på det?

Betalte AEH for oppussingen selv? Eller var det TH som ga henne beskjed om å legge ut diverse prosjekter på MittAnbud og at han betalte?

Jeg tror oppussingen ble gjort i håp om at det skulle komme mange håndverkere, noen på befaring og noen for å utføre avtalt arbeide, og at disse arbeiderne skulle legge igjen biologiske spor, innomhus eller utomhus, for at politiet skulle ha mye ukjent DNA å etterforske. Med litt flaks ville det være noen østeuropeere blant håndverkerne. Det ser ikke ut til å ha lyktes da.

Det var neppe TH som ba henne legge ut diverse prosjekter på MittAnbud. Det var det AE som sto i spissen for selv.

Dette er var søskenene til TH sa til media : Søsknene forteller at Tom Hagen aldri har vært opptatt av materielle verdier, for eksempel dyre biler.

– Bil er kun et nødvendig onde. Han brydde seg heller ikke om store flotte hus eller å pusse opp og sånn, sier broren og fortsetter:

– Det han brydde seg om, var å skape verdier. Det har han vært opptatt av fra han var liten.
Citera
2020-10-24, 01:53
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ja det skulle iallfall se ut som om AEH sto i spissen for oppussingen, men, er det egentlig noen som tror på det?

Betalte AEH for oppussingen selv? Eller var det TH som ga henne beskjed om å legge ut diverse prosjekter på MittAnbud og at han betalte?

Jeg tror oppussingen ble gjort i håp om at det skulle komme mange håndverkere, noen på befaring og noen for å utføre avtalt arbeide, og at disse arbeiderne skulle legge igjen biologiske spor, innomhus eller utomhus, for at politiet skulle ha mye ukjent DNA å etterforske. Med litt flaks ville det være noen østeuropeere blant håndverkerne. Det ser ikke ut til å ha lyktes da.

Var inte upprustningen del av en framtida uppgörelse kring separation, tro? AE klagar på att hon inte har ”byggt upp några värden” (spekulation), och TH pratar ner värdet på huset — men låter till sist AE efter grälande få pengar för att genomföra upprustning av upp huset så att det sen kan värderas, och ev. säljas. Tanken skulle då vara att AE skulle komma över en rimligare andel pengar vid en separation, när hon blir utköpt, eller få behålla huset, som renoverats. Kan inte det va nåt?
Citera
2020-10-24, 01:53
Medlem
Citat:
Begge ektepaktene ble tinglyst. Ektepakt av 1993 ble først returnert fordi det manglet en formalitet, en avkryssing. Dette ble ordnet og ektepakten ble tinglyst.
Det er imidlertid svært taust mht vitnene som underskrev den. Var de til stede mens aeh signerte eller var det th som ordnet dette alene i ettertid. Lurer virkelig på hva vitnene tenkte. Var det nærstående vitner eller utenforstående. Ektepakten lukter svidd og sier det meste om th. Selv advokaten hans prøver å frita seg for medvirkning til den. Tror det er mer sprengstoff her vedrørende motivet. Gjetter på at aeh har snakket med noen vedrørende skilsmisse og ektepakten. Noe må være galt mht ektepakten. Aeh som verken er boligeier og formuende kan ikke drive egenhendig oppussing av bolig. Dette er ths verk. Håndtverkerne er en del av villedningen. konstruere mange potensielle kidnappere fra østeuropa. Barnas brev tyder på det.
Senast redigerad av LH07 2020-10-24 kl. 02:08.
Citera
2020-10-24, 03:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lorentsen
Separasjonspapirene var ifølge VG daterte flere år før den 31.okt. 2019. Det er merkelig om hun blir drept på grunn av disse papirene, flere år senere. Hadde AE konkrete skilsmisse og flytteplaner sommeren/høsten 2018, og TH har fått høre om dette, så begynner det derimot å ligne på et mulig motiv.

Jeg mener separasjonspapirene ble undertegnet av AEH i 2012.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in