Citat:
Ursprungligen postat av
Admiral.Vogel
Indikerar inte ett avhugget huvud och en saknad kropp, avsikt, upprepat våld och ett stort lidande menar du?
Först och främst måste jag förklara uppsåtsfrågan. Det finns TRE uppsåt; AVSIKTSuppsåt, INSIKTSuppsåt och LIKGILTIGHETSuppsåt. Det är av yttersta vikt att du förstår skillnaderna och hur uppsåtfrågan fungerar, annars är denna diskussionen omöjlig för dig att föra.
I detta fallet har både tingsrätten och hovrätten sagt att det enda som går att visa är att det rört sig om ett likgiltighetsuppsåt. För att kunna dömas utefter avsiktsuppsåt krävs det att man haft direkt uppsåt att döda. Ofta rör det sig om någon form av planering då.
Nu till svaret:
Jo, visst kan det göra det. "Indikera" var mitt egna ord och det var nog lite fel att använda, för när allt kommer till kritan skall det ju vara ställt utom rimligt tvivel. Men jag använder ordet ändå...
Ett avhugget huvud indikerar på styckning/brott mot griftefriden - Dvs en avsikt att stycka kroppen och få bort huvudet från kroppen. Men det visar inte att personen haft en direkt avsikt att döda (dvs avsiktsuppsåt), det kan ju fortfarande röra sig om likgiltighetsuppsåt...
En saknad kropp indikerar att kroppen gömts, och visar i det här fallet att kroppen styckats (eftersom huvudet hittades). Men det visar inte att personen haft en direkt avsikt att döda (dvs avsiktsuppsåt), det kan ju fortfarande röra sig om likgiltighetsuppsåt...
p.s Att jag anser att Wilma måste ha upplevt stor dödsångest har jag redan skrivit i inlägg 544 34 (kl.22:03) det är bara att läsa...