2020-10-23, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Valentin90
Kanske lätt offtopic, men en del vill fortfarande ta upp nära och kära nerifrån Estonia.
Frågan är bara vilken kondition kropparna nu är i, efter 25 år, i bräckt vatten?
Vill minnas att kroppar löses upp till slut och försvinner ...
Vad i helvete frågar du om? Att de anhöriga suktar efter att få upp vackra lik, att lägga i kista och begrava??
Totalt helvetes respektlöst ordat.
I klass med den svenska statens tvångsbegravande, av hundratals döda på havsbottnen!
Citera
2020-10-23, 22:39
Medlem
madtops avatar
Ett tjugotal inlägg raderade pga OT/Meta/Tjafs och varningar utdelade.

/Moderator
Citera
2020-10-23, 22:40
Medlem
Frontlinjens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Odagan
Var det någon vind ö h t när Diana 2 fick problem med bogvisiret?

Det var storm.

Tillbudet och skador beskrivs på sid 147-149, tillsammans med de övriga 15 tillbud med fartyg som fått skador på bogportar/-visir på Östersjön.

https://www.havkom.se/assets/default/Estonia_JAICrapport_Sv.pdf
Citera
2020-10-23, 22:42
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solipsism
Man ser i videon tydligt vänster serifen på E:et i överkant om filmen roteras 180 grader. Allt i det avsnittet av filmen är alltså roterat 180 grader jämfört med hennes naturliga placering när hon flöt.

Det är svårt att säga om det är annan rotation mellan klippen.

Jag har satt ihop en liten roterad kollektion här:
https://imgur.com/a/os6HZ37
Jag är för trög i kväll. Kan du hjälpa mig förstå bilden med serifen? Vad är vad?

Fint arbetet med bilderna, uppskattas!
Citera
2020-10-23, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solipsism
Man ser i videon tydligt vänster serifen på E:et i överkant om filmen roteras 180 grader. Allt i det avsnittet av filmen är alltså roterat 180 grader jämfört med hennes naturliga placering när hon flöt.

Det är svårt att säga om det är annan rotation mellan klippen.

Jag har satt ihop en liten roterad kollektion här:
https://imgur.com/a/os6HZ37

Tack för bilderna. Hålet går upp rakt genom E, inte sant? Dvs till höger om bokstavens ryggrad, så att det klipper av de tre horisontella strecken i bokstaven.
Citera
2020-10-23, 22:54
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av likewhatyoudont
Ja, det finns en omständighet som talar för att det skedde en kollision in i sidan just där Evertssons hål ligger.

Detta har med hyttplaceringen för passagerarna som överlevde på däck 1 att göra. De överlevandes hytter är koncentrerade runt hålet kan man säga. De flesta överlevande hade hytt på styrbord sida i sektion 4-6. Endast 2 (!) överlevde på babords sida. Den ena var en tolvåring i sektion 6 som ramlade ur sängen. Den andre hade hytten bredvid de sprutande svanhalsarna som Övberg observerade.

https://ibb.co/DKyjRj9

Jag tycker att detta tyder på att påtagliga stötar och ljud har påkallat passagerarnas uppmärksamhet tidigt, och på så sätt räddat deras liv, trots att de borde varit mest exponerade för hålets konsekvenser.
Men hur ser du på att de 5 överlevande närmast hålet (från styrbords sida av avd. 5) berättar om långvariga hammarliknande ljud och sedan ett par kraftiga smällar innan slagsidan? Ingen berättar om något som ens påminner om ett fartyg som trycker in skrovet mindre än 10 m från deras kojer.

Vad mera är, de flyr ut genom en korridor som går direkt till platsen för hålet (bästa skattning är i närheten av skottet mellan avd 4 & 5). Var är vattenmassorna som borde tränga in genom hålet till däck 1 som är vattenlinjen?
Citera
2020-10-23, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Jag är för trög i kväll. Kan du hjälpa mig förstå bilden med serifen? Vad är vad?

Fint arbetet med bilderna, uppskattas!
På bilden med serifen ser du den blå texten till vänster i första bilden med vit bakgrund. Den ser ut att vara på en bit metall som är infläkt in i hålet. Man ser inte den högra sidan av bokstaven då skrovet är trasigt där. Det är ofta svårt att skilja vit färg från sand/bar metall på skrovet och blå färg från svartaktiga skador, men här är konturen tydlig.

Alltså, detta ser ut att vara botten på en bokstav där serifen svänger av åt vänster. Formen stämmer bra med vinklarna på seriferna, bedömt utifrån största bilderna av Estonia jag hittat på nätet.

Kandidater är de vågräta bottenpartierna av bokstäverna E, T, L, I, N, E.

Två bilder till på området kring bokstaven här: https://imgur.com/gallery/hrjgAz1
Citera
2020-10-23, 22:58
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Tack för bilderna. Hålet går upp rakt genom E, inte sant? Dvs till höger om bokstavens ryggrad, så att det klipper av de tre horisontella strecken i bokstaven.
Nä, så långt upp kan sprickan inte gå.
Bokstäverna är ju 5-6 m höga och sprickan är enligt uppgift 4 m totalt, centrerad ungefär på fendern
Citera
2020-10-23, 23:08
Medlem
Citat:
.
Men detta betyder att hans uppgifter om ”banging sledgemammer noises” under 15 minuter, ”sharp metallic crash” följd av ”really extreme crash... and stopping of the vessel” inte kan ha att göra med en krash vid en kollision. Denna måste ha inträffat långt tidigare (5-10 minuter?) för att orsaka slagsidan han upplever när han flyr däck 1.
Mycket intressanta länkar, tack för dem. Hydrauliska ljud kan vara rampen, men det kanske också vara arbete på däck 0 som gått helt fel. T ex en reparation av fenan el sewage gått fel på något sätt jag inte förstår hur. Släggorna användes så vitt jag förstått flitigt av besättningen vid sådant arbete. Kan det vara ljudet de har hört? Alt last som var lös på bildäck?

Alternativet är att det är något utanför fartyget, men vad skulle i så fall stanna vid Estonias sida under så lång tid? Jag tänker bara smuggelgods utanpå skrovet.

Det kan också vara vågorna, men jag antar att Carl är van med det ljudet.

Både Carl och Jasmina (tror jag det var) nämner att de hör vatten porla någon timme innan olyckan. Vad kan det vara för ljud? Finns det någon form av läcka redan då?
Citera
2020-10-23, 23:10
Medlem
Citat:
Ja är det E vi tittar på så är det min bedömning att du har rätt, och då har jag tittat på de rörliga bilderna roterat 180 grader (går att fixa till i VLC) vilket ger lite bättre rumsuppfattning.
Citera
2020-10-23, 23:29
Medlem
Citat:
Men hur ser du på att de 5 överlevande närmast hålet (från styrbords sida av avd. 5) berättar om långvariga hammarliknande ljud och sedan ett par kraftiga smällar innan slagsidan? Ingen berättar om något som ens påminner om ett fartyg som trycker in skrovet mindre än 10 m från deras kojer.

Vad mera är, de flyr ut genom en korridor som går direkt till platsen för hålet (bästa skattning är i närheten av skottet mellan avd 4 & 5). Var är vattenmassorna som borde tränga in genom hålet till däck 1 som är vattenlinjen?

Det finns väl tre teorier till hammarslagens ursprung - bogen, stabfenan, avloppsreparation. Borde vara orelaterat en kollision i så fall. Men kanske att bogvisiret rasat av.

Ett vittne (Nikolajs Andrejev, hytt 1016) ska ha ramlat ur sängen och efter detta hört en "oerhört hård smäll". "Smällen var så hård att jag slungades mot hyttväggen. Jag kan inte säga varifrån smällen kom, det var alldeles som om fartyget kolliderade med något."

Även att en på däck 4 (?) vid namn Siiri(?) ska ha känt en stöt från sidan.

Vattenmassorna kan hindras av hyttväggarna, och följa spanten ned till däck 0 istället.

Jag är inne på att hon tappat bogvisiret (smäll 1), ändrat kurs, och sedan blivit påkörd av ett fartyg (smäll 2). Det tycker jag passar in med flera omständigheter. Men jag tvivlar på grund av den låga sannolikheten att det skulle ha inträffat.
Senast redigerad av likewhatyoudont 2020-10-23 kl. 23:33.
Citera
2020-10-23, 23:31
Medlem
Citat:
Nä, så långt upp kan sprickan inte gå.
Bokstäverna är ju 5-6 m höga och sprickan är enligt uppgift 4 m totalt, centrerad ungefär på fendern

Just. Får skylla på tillfällig förvirring. Högst 2 streck kan ha klippts. Antagligen bara ett, det i botten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in