Citat:
Ursprungligen postat av
farbror_barbro
Men hur ser du på att de 5 överlevande närmast hålet (från styrbords sida av avd. 5) berättar om långvariga hammarliknande ljud och sedan ett par kraftiga smällar innan slagsidan? Ingen berättar om något som ens påminner om ett fartyg som trycker in skrovet mindre än 10 m från deras kojer.
Vad mera är, de flyr ut genom en korridor som går direkt till platsen för hålet (bästa skattning är i närheten av skottet mellan avd 4 & 5). Var är vattenmassorna som borde tränga in genom hålet till däck 1 som är vattenlinjen?
Det finns väl tre teorier till hammarslagens ursprung - bogen, stabfenan, avloppsreparation. Borde vara orelaterat en kollision i så fall. Men kanske att bogvisiret rasat av.
Ett vittne (Nikolajs Andrejev, hytt 1016) ska ha ramlat ur sängen och efter detta hört en "oerhört hård smäll". "Smällen var så hård att jag slungades mot hyttväggen. Jag kan inte säga varifrån smällen kom, det var alldeles som om fartyget kolliderade med något."
Även att en på däck 4 (?) vid namn Siiri(?) ska ha känt en stöt från sidan.
Vattenmassorna kan hindras av hyttväggarna, och följa spanten ned till däck 0 istället.
Jag är inne på att hon tappat bogvisiret (smäll 1), ändrat kurs, och sedan blivit påkörd av ett fartyg (smäll 2). Det tycker jag passar in med flera omständigheter. Men jag tvivlar på grund av den låga sannolikheten att det skulle ha inträffat.