2020-10-23, 20:59
Medlem
Odagans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Du har helt rätt i att visiret forslades bort först efter förlisning. Det bärgades nämligen och ligger i en hangar på Musköbasen.
0,9 distans västerut. Du vet mycket väl vad jag menar..
Citera
2020-10-23, 21:00
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Det fetmarkerade. Det är väl därför att i avdelningen 4 på babordssidan om avloppstankarna och vägg i vägg med dessa ligger det ett konferenssrum?

Är Zig-zag skottet tänkt att vara som ett vanligt skott?

Alltså, finns det en läcka som gör att det kommer vatten utifrån in i avloppstankarna, så kan det översvämma konferens och saunaavdelningarna på däck 0, vilket skulle förklara Carl Överbergs observation. Han är enligt min mening ett mycket trovärdigt och detaljerat vittne som var uppmärksam på hela förloppet och väl bekant med fartyget.

Om svanhalsarna verkligen går från konferensen till korridoren på däck 1, så räcker det också då med att avdelningen 4 med konferens och avloppstankar är helt vattenfyllda och att de vattentäta dörrarna är stängda för att handklappande kunna se vatten komma under tryck därifrån.

För att kunna bortse från Övbergs observationer måste vi helt ogiltigförklara hans detaljerade vittnesmål och jag ser inga direkta skäl till det, även om det inte gavs direkt. En detalj som svanhalsarna låter inte som något som man bara hittar på.

Jag sträcker ut huvudet och gör ett lekmannautlåtande: om skottet akter om konf.avd inte var tätt, då var det ett brott mot SOLAS. Estonia var på varv i januari 1994 och installerade stabilisatorerna. Då borde man rimligen ha upptäckt om det fanns grava brister, som t.ex. hål vid poolen eller vid avloppsventilen.

Jag tycker absolut inte vi skall bortse från Övbergs svanhalsar. Vad vi behöver är information vart de gick
.

Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Jag sträcker ut huvudet och gör ett lekmannautlåtande: om skottet akter om konf.avd inte var tätt, då var det ett brott mot SOLAS. Estonia var på varv i januari 1994 och installerade stabilisatorerna. Då borde man rimligen ha upptäckt om det fanns grava brister, som t.ex. hål vid poolen eller vid avloppsventilen.

Jag tycker absolut inte vi skall bortse från Övbergs svanhalsar. Vad vi behöver är information vart de gick.

Jag får delvis backa från ovanstående; jag hade inte ritningen framför mig när jag svarade. Det är ett vattenskott föröver och akteröver om konf.avdelningen. Det är däremot inte klart att skottet mot styrbordssidan är vattentätt på samma sätt. Således kan det inte uteslutas att vatten kan ha läckt från ’sewage treatment’ till konf.avd. Å andra sidan har man knappast gipsskivor mellan ett ett konferensrum för betalande passagerare och kloaktankar.
https://www.estoniaferrydisaster.net/estonia%20final%20report/SHEETS/pg529.htm

Men av Övbergs detaljerade vittnesmål från 1997 framkommer ett par andra saker:
han ser vatten ut svanhalsar i korridoren i avd. 4, men han ser också vatten komma under dörren till en städskrubb i avd. 3 längre förut. Denna avdelning är definitivt för om sprickan/hålet som ligger vi skottet 4-5 eller möjligen lite längre akterut. Så vi har ingen bra förklaring hur vatten kommit dit, antingen direkt in från hålet eller via sewage treatment och konf.avd.

https://web.archive.org/web/20160828101550/http://estoniaferrydisaster.net/estonia%20final%20report/enclosures%20HTM/12.4.2.151.htm, se skiss längst ner.

Han nämner också att maskinerna hade stannat när han klädde på sig och flydde däck 1. Det råder viss osäkerhet om när maskinerna stannade, men HSVA antar 01:06-01:12, SSPA 01:10, så Övberg måste ha lämnat väldigt sent i haveriförloppet, antagligen bland de absolut sista. Detta kan vi också sluta oss till från hans uppgifter om att han klättrar i trapphuset. Men detta betyder att hans uppgifter om ”banging sledgemammer noises” under 15 minuter, ”sharp metallic crash” följd av ”really extreme crash... and stopping of the vessel” inte kan ha att göra med en krash vid en kollision. Denna måste ha inträffat långt tidigare (5-10 minuter?) för att orsaka slagsidan han upplever när han flyr däck 1.

Tyvärr har vi bara förhöret som tyskarna i GGE/Meyer-varv och detta är i mycket en partsinlaga: man är mycket intresserad av Övbergs iaktagelser av dåligt underhåll och bristfällande rutiner, inte osannolikt därför att man vill ha en syndabock. Stämning från anhöriga var redan på gång. Jag skall försöka hitta Övbergs vittnesmål från 1994 genom www.estoniasamlingen.se. Vansinnigt bökig site dock.
Citera
2020-10-23, 21:05
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Odagan
Hon var väl inte direkt välskött, men att inbilla sig att bogvisiret gav vika p g a stora vågor är tamigtusan snudd på naivt. Visserligen sköljde stora vågor på från vsv, men inget som hon inte har fixat vid många tillfällen innan..
Max 16 m/s vid tillfället förlisning. Hör ni inte hur löjligt det låter?
Du är medveten om att hennes systerfartyg Diana II fick allvarliga skador på sitt bogvisir i januari 1993? Bl.a. slets styrbords låsögla sönder och bottenlåset kröktes.
http://www.estoniasamlingen.se/textfiles/JAIC-haverirapport.pdf s.148.

Det är precis den okunskap och nonchalans du ger uttryck för som kostade 852 människor livet. Hade sjöfarten på Östersjön haft grundläggande säkerhetsrutiner, då hade Estonia fått nyttjandeförbud tills hennes bogvisir förstärkts.
Citera
2020-10-23, 21:11
Medlem
Odagans avatar
Citat:
Du är medveten om att hennes systerfartyg Diana II fick allvarliga skador på sitt bogvisir i januari 1993? Bl.a. slets styrbords låsögla sönder och bottenlåset kröktes.
http://www.estoniasamlingen.se/textfiles/JAIC-haverirapport.pdf s.148.

Det är precis den okunskap och nonchalans du ger uttryck för som kostade 852 människor livet. Hade sjöfarten på Östersjön haft grundläggande säkerhetsrutiner, då hade Estonia fått nyttjandeförbud tills hennes bogvisir förstärkts.

Hur många sekundmeter blåste det när Diana 2 fick skador på visiret?
Citera
2020-10-23, 21:13
Medlem
Citat:
Vad det var som gjorde att passagerare flög hejdlöst vid den kraftigaste smällen kan man spekulera i.. För mig har det länge varit självklart att det enda som skulle kunna förklara detta fenomen är en kollision.

Ja, det finns en omständighet som talar för att det skedde en kollision in i sidan just där Evertssons hål ligger.

Detta har med hyttplaceringen för passagerarna som överlevde på däck 1 att göra. De överlevandes hytter är koncentrerade runt hålet kan man säga. De flesta överlevande hade hytt på styrbord sida i sektion 4-6. Endast 2 (!) överlevde på babords sida. Den ena var en tolvåring i sektion 6 som ramlade ur sängen. Den andre hade hytten bredvid de sprutande svanhalsarna som Övberg observerade.

https://ibb.co/DKyjRj9

Jag tycker att detta tyder på att påtagliga stötar och ljud har påkallat passagerarnas uppmärksamhet tidigt, och på så sätt räddat deras liv, trots att de borde varit mest exponerade för hålets konsekvenser.
Citera
2020-10-23, 21:15
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Hur många sekundmeter blåste det när Diana 2 fick skador på visiret?
Moving goalposts?

Nyss var det ”naivt” att tro att Estonia skulle kunna tappa bogvisiret. När du konfronteras med faktumet att ett bogvisir av samma konstruktion och leverantör fick allvarliga skador året innan, då vill du ha en väderleksrapport. Den hittar du säkert själv.

Edit: En indikation på hur svår sjön var är att den mycket större Silja Europa samma natt fick skador på sin ena bogport, så pass att den inte gick att öppna vid ankomst till Stockholm.
Senast redigerad av farbror_barbro 2020-10-23 kl. 21:20.
Citera
2020-10-23, 21:19
Medlem
Odagans avatar
Citat:
Moving goalposts?

Nyss var det ”naivt” att tro att Estonia skulle kunna tappa bogvisiret. När du konfronteras med faktumet att ett bogvisir av samma konstruktion och leverantör fick allvarliga skador året innan, då vill du ha en väderleksrapport. Den hittar du säkert själv.

Var det första gången Estonia seglade i 16 m/s? -Givetvis inte..
Säg mig nu något om vindförhållanden som rådde när Diana 2 fick problem med visiret..
Vill du dölja detta så varsågod...
Citera
2020-10-23, 21:22
Medlem
Kanske lätt offtopic, men en del vill fortfarande ta upp nära och kära nerifrån Estonia.
Frågan är bara vilken kondition kropparna nu är i, efter 25 år, i bräckt vatten?
Vill minnas att kroppar löses upp till slut och försvinner ...
Citera
2020-10-23, 21:27
Medlem
Odagans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av likewhatyoudont
Ja, det finns en omständighet som talar för att det skedde en kollision in i sidan just där Evertssons hål ligger.

Detta har med hyttplaceringen för passagerarna som överlevde på däck 1 att göra. De överlevandes hytter är koncentrerade runt hålet kan man säga. De flesta överlevande hade hytt på styrbord sida i sektion 4-6. Endast 2 (!) överlevde på babords sida. Den ena var en tolvåring i sektion 6 som ramlade ur sängen. Den andre hade hytten bredvid de sprutande svanhalsarna som Övberg observerade.

https://ibb.co/DKyjRj9

Jag tycker att detta tyder på att påtagliga stötar och ljud har påkallat passagerarnas uppmärksamhet tidigt, och på så sätt räddat deras liv, trots att de borde varit mest exponerade för hålets konsekvenser.

Varför kommenterar du inte inlägget i tråden där jag skrev det? Valda delar av det dessutom. -Hmmm...
Citera
2020-10-23, 21:30
Medlem
Citat:
Varför kommenterar du inte inlägget i tråden där jag skrev det? Valda delar av det dessutom. -Hmmm...

Det var OT i den tråden, och ingen av de som analyserar Evertssons hål (som jag hoppas ska läsa mitt inlägg) hänger i den tråden.

Jag tog bort det om vikten som var irrelevant i den här tråden. Ja det är bara att fortsatt konstatera att vi inte förstår varandra det minsta. Vi har haft samma uppfattning i sakfrågan sedan start, men du fortsätter att attackera och vara misstänksam mot mina inlägg.
Senast redigerad av likewhatyoudont 2020-10-23 kl. 21:33.
Citera
2020-10-23, 21:50
Medlem
Odagans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av likewhatyoudont
Även om du hoppar upp och ner som en arg femåring tror jag inte att det påverkar utfallet i den här frågan.

Och tydligen kunde du inte misslyckas med ännu ett idiotiskt inlägg. Därför att du frågade ju nyss mig!

Var det någon vind ö h t när Diana 2 fick problem med bogvisiret?
Citera
2020-10-23, 22:37
Medlem
Citat:
Din fråga om skrovgenomföringens placering relativt fendern med tanke på vrakets orientering är ju synnerligen motiverad! Du är såvitt jag vet den första som tänkt på det. Jag tolkar filmen som att de kommer från utsidan och då filmar de nedifrån skeppsidan så att upp i bild är närmast kölen. Då har du helt rätt. Men oavsett detta tycker jag mig se diverse runda prickar ovanför fendern på bilderna, men det kanske är något annat. Det verkar lite för stora också.

Man ser i videon tydligt vänster serifen på E:et i överkant om filmen roteras 180 grader. Allt i det avsnittet av filmen är alltså roterat 180 grader jämfört med hennes naturliga placering när hon flöt.

Det är svårt att säga om det är annan rotation mellan klippen.

Jag har satt ihop en liten roterad kollektion här:
https://imgur.com/a/os6HZ37
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in