2020-10-23, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Löfven ser ut som ett gammalt fyllo. Totalt slut i huvet.
Jag tror Kristersson snart tar över eller någon annan men allvarligt. Löfven hänger inte med längre. Han har inga idéer, han tar inga intiativ. Sluddrar någonting om att det är slutfestat på nattklubbar. Men det är bara ord. Det finns ingen lag som begränsar antalet nattklubbsbesökare till 50.
Fakta om saken:

28 april 2020
Smittskydd Stockholm stänger fem restauranger av smittskyddsskäl. Detta då de inte har följt de nya reglerna om minskad trängsel som har införts på grund av covid-19.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/fem-krogar-i-stockholm-riskerar-stangas

Gick det i våras att stänga krogar för att de inte följer smittskyddsregler, så går det nog att göra detsamma nu.
Citera
2020-10-23, 20:21
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Läst det här?
"I think that if we had done a more serious lockdown, we would have saved more lives, but we would still probably have had maybe 1,000 or even 2,000 dead people.” – Tom Britton

Synd att Tom inte kunde klämma ur sig detta i våras.
https://twitter.com/bjornsing/status/1318611139689938944

Haha, har han vänt kappan?

Läste också att FHM påstod att deras 70+ råd räddat 1300 liv.

Hur många liv offrar de nu när 70+ råden försvinner?

Hur många liv av de 6000 hade kunnat sparas om Tengele inte satsat på flockimmunitet direkt?
Citera
2020-10-23, 20:22
Medlem
Jag tycker att Danmark helt rätt och föredömligt. Om bara Sverige kunde köra samma väg. Man behöver ju fan inte stänga hela landet.
Citera
2020-10-23, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
Kolla hur det är med publik på läktare i Danmark. Varit mer än 50.
Möjligt, men det det handlar om är hur snabbt grannländerna agerar om det går åt fel håll jämfört med Sverige.
Lite som att vi laggar efter 1-2 månader, trots att vi får samma varningssignaler från kontinenten som alla andra.
Citera
2020-10-23, 20:23
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B-a-c-k-f-l-a-s-h
Har för mig att Tengil Tegnelle sa att det minskade i Uppsala.
Ja, det sa han på PK i torsdags. Dock dementerade deras smittskyddsläkare hans uttalande efteråt.
Citera
2020-10-23, 20:25
Medlem
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/iva-fullbelagt-bara-covidpatienter-vi-ar-sa-trotta

IVA fullbelagt – bara covidpatienter: ”Vi är så trötta”
UPPDATERAD IDAG 19:38PUBLICERAD IDAG 18:30
Just nu vårdas nio patienter på centralintensiven på Akademiska sjukhuset. En patient har förflyttats till ett annat sjukhus.

– Det är ungefär som vi hade det i våras, säger IVA-undersköterskan Bitte Westergren.

Som mest vårdades 26 patienter på Akademiska sjukhusets intensivvårdsavdelning i våras. Det var i mitten av april och man hade då skapat fler vårdplatser och satte in extrapersonal.

Så snart kommer fler helikoptrar surra - var nåt jag la märke till i våras när det var fullbelagt.
Citera
2020-10-23, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Det handlar om politik och ekonomi. Inte om pandemibekämpning.

Under hela pandemin har lobbyistgrupper varit i ständig dialog med regeringen. Företrädare för biografer, idrottsarenor, teatrar osv har hela tiden förklarat hur ansträngt det blir att hålla stängt. Att 50-gränsen gör att de förlorar stora summor pengar på denna gräns. Så till sist, efter visst velande faller regeringen till föga och lyfter bort gränsen. Hade det handlat om pandemibekämpning hade det aldrig skett, speciellt inte i ett läge där smittan ökar så mycket som den nu gör. Men, mycket av de åtgärder som företas har aldrig handlat om att begränsa smittan så mycket som möjligt. Man vill helst göra så lite som möjligt. Frånsett rekommendationen att jobba hemma, tycker i alla fall jag att det främst varit små symbolåtgärder som regeringen beslutat om. Kommer ni förresten ihåg att Tegnell först var emot hemarbete, då han inte ansåg att det var jämlikt, då inte alla yrkesgrupper kunde jobba hemma? Så mycket vetenskapliga överväganden för den epidemiologen. Var väl någonstans där jag fullständigt förlorade förtroendet för den mannen...

Vem hade du tänkt ska betala din sjukvård när biografer,idrottsarenor och teatrar har gått i konkurs? För att inte tala om restaurang,hotell,resebyråer etc.
Citera
2020-10-23, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Vilken tur att barnen har föräldrar som kan axla ansvaret för att barnet utvecklas som det bör. Istället för att låta dem bli indoktrinerade i skolan.
Ja, vilken tur de barnen har.
Citera
2020-10-23, 20:33
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Ja, vilken tur de barnen har.

Precis. Så det är inget större problem.
Citera
2020-10-23, 20:34
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Detta sa du 31 augusti, att du inte trodde det skulle öka

(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)

Här kan du se ökningen sen 31 augusti
https://i.imgur.com/DvTiXfX.jpg

Tycker du fortfarande att det inte ökar och att restriktionerna funkar?

Jag har inte sagt att det inte skulle öka. Du verkar ägna mycket tid åt att leta inlägg på twitter och här så du kan säkert se att jag skriver om den naturliga säsongen och att alla kommer att få panik när dödstalen stiger från sommarens låga nivåer (och man ignorerar alla andra dödsfall, det är tunnelseende på covid), och att jag hoppas att Sverige håller fast vid humana åtgärder.

Något jag fått helt rätt i.
Citera
2020-10-23, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Sug på ordet "dödsorsaksintyg" en stund - så kanske du förstår?
Inte Mkt för suga
Långt ifrån alla som dog i våras är man ens säkra på dödsorsak utan det är snarare misstanke man gått på
Citera
2020-10-23, 20:42
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Vem hade du tänkt ska betala din sjukvård när biografer,idrottsarenor och teatrar har gått i konkurs? För att inte tala om restaurang,hotell,resebyråer etc.

Staten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in