2020-09-19, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Musvar-mrboll
Hej alla stridslystna!

Jag är inte ny här på Flashback, men detta konto är nytt pga det endast kommer att användas i kampen mot nusvar/mrkoll.

Jag har en lösning på problemet, jag är liksom ni uthängd till allmänhetens stora nöje pga en friande dom. Det stör mig så jävla mycket att kreti och pleti kan få reda på info dom aldrig annars skulle få reda på!

Hur som helst, jag har startat ett företag som ska driva dessa aktörer i graven en gång för alla.
Enligt mina beräkningar kommer det senast årsskiftet 2021-2022 vara så att Mrkoll m.m tar sitt sista andetag.

Vi är väldigt många som sitter i samma situation, det gör oss starka och jag är rustad att leda kampen.

Skicka PM så får ni mer information. Sprid ordet till alla ni känner, är det så att du själv inte är uthängd men tycker att detta är FEL, är du ändå välkommen att höra av dig för du kan göra stor nytta.

Allt gott//Erik

Det går inte att skicka pm till dig pga nytt konto. Har du något annat sätt man kan kontakta dig?
Citera
2020-09-20, 00:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Musvar-mrboll
Hej. Trodde jag kunde ta emot pm, när jag donerade 50kr för att aktivera kontot. Du kan maila mig på

Kampkonsult@hotmail.com

Så tar vi det vidare där. Mvh Erik

Skickat pm. Har flera i min omgivning (både med domar och utan) som vill engagera sig. Och jag är som sagt redo att offra mitt liv för denna frågan, så att inte fler hamnar i kläm.
Citera
2020-09-20, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adriano87
Jag tycker att så som det har fått gå till hittills är en ren katastrof.

Jag har själv blivit oskyldigt dömd till något allvarligt (inte mord, pedofili, våld eller våldtäkt) på helt vansinniga grunder. Nu ska jag upp i HR med större bevisning till min stora fördel MEN mitt liv är förstört pga lexbase och mr koll. Jag har alltid haft ett välordnat liv, bra utbildning, gott om vänner och så blev jag anklagad för en fruktansvärd sak för två år sedan. Oavsett om jag blir friad så står ändå om mig och mitt liv på dessa skitsidor. Jag kommer ha svårt att skaffa jobb, vänner, dejta mm

Ibland funderar jag seriöst på att ta mitt liv. Dels för att jag inte vill att alla omkring mig läser dem sjuka saker som står om mig (det gör mig genuint deprimerad) , och dels för att få Sverige att vakna. Någon måste göra något. Jag har börjat bruka alkohol i större mängder pga ångest. Pga mrkoll och lexbase har mitt liv börjat gå i en nedåtgående spiral med risk för att jag blir ett soc fall i framtiden med faktiska brott, och detta vill jag inte, jag tar hellre mitt liv.

Och själva rättsväsendet är en stor dagisgård med allvarliga brister. Men detta vågar man inte säga högt för då är man en "rättshaverist". Vi snackar om yttrandefrihet i Sverige, pffft, vilket skämt. Yttrandefrihet när det går till myndigheternas fördel Ja,men inte annars. Rättsväsendet sticker huvudet i sanden och vill inte inse ALLVARLIGA brister och göra ett försök till förbättringar.

Som ångestdämpande (utöver den stora mängden alkoholen) håller jag på att skriva en bok om allt det här och det som hänt mig. Jag har gott om material som intygar på hur ett människoliv KAN bli förstört av myndigheter, INKL mrkoll och lexbase. Mrkoll och lexbase ska sänkas i graven. Jag skiter i om mitt namn kommer ut, för mitt namn är ändå redan offentliggjort på diverse sajter som borde förbjudas.

Mycket tråkigt att läsa ditt inlägg.
Är inte själv med på dessa sidorna men känner starkt för att det borde förbjudas med alla tillbuds stående medel.

Det är märkligt att många känsliga (intergritetskränkande) typer av information såsom sjukdomar, uppsägning från arbete, kontakter med socialtjänst, betalnings / ekonomiska angelägenheter är synnerligen integritetskränkande men att lagöverträdelser å andra sidan skall vara för ALLMÄNHETENS åskådning att ta del av med några knapptryck!

Helt sinnessjukt att det är på det här sättet. Särskilt när en del (uppenbarligen) lider sådana konsekvenser. Man trodde att vi hade ett rättssystem för att ta hand om lagöverträdelser, och när man
varit igenom den processen skall man välkomnas tillbaka till samhället igen.

Men då genom sökbara databaser för allmänheten är man för evigt förknippad med sina dåliga sidor / dåliga perioder i livet. Nästan så man tror att det inte är sant.

Kämpa på vill jag bara säga till dig! Och jag hoppas att du kan på något vis komma igenom din dåliga period. Det verkar ju övervägande som att detta kommer att få ett slut inom snar framtid.
Citera
2020-09-23, 16:26
Medlem
Är det omöjligt att få bort sig själv från mrkoll.se ? Jag är aldrig dömd för något eller dylikt men gillar ändå inte att ens adress ska stå på alla sidor.
Citera
2020-09-26, 04:07
Medlem
Det verkar som att MrKoll (och även konkurrenterna Ratsit och Birthday) redovisar folkbokföringsadress och särskild postadress, så att registrera en särskild postadress är med andra ord inget sätt att undkomma publicering av ens adress på nätet.

Hur vore det att folkbokföra sig på en postbox, eller att försöka bli "på församlingen skriven"? Det lär ju å andra sidan orsaka en del andra problem med postgång och yrkesliv.

Kanske får man bara vänta en ofrånkomlig lag som begränsar den här typen av datainhämtning och -publicering från folkbokföringsregistret m.m.

Ett tips är att man kan be sitt telefonbolag att inte publicera ens uppgifter på Eniro och Hitta, och att både Birthday och Ratsit på begäran kan dölja ens uppgifter från icke inloggade användare -- mer information finns sammanställd här.

Enligt samma sammanställning ska man på MrKoll kunna dölja sitt telefonnummer och "utdelningsadress", men enligt MrKolls informationssida i frågan måste man, avseende adressen, göra om detta var 30:e dag. Man ska dock, om jag förstår saken rätt, kunna dölja sitt telefonnummer permanent. Båda dessa åtgärder kräver BankID. Är det någon som testat detta?

Tillägg: Jag glömde att nämna sajten Merinfo.se, som verkar medge borttagning av personuppgifter med BankID. Har någon testat det?
Senast redigerad av Oceaneravtid 2020-09-26 kl. 04:17.
Citera
2020-09-27, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oceaneravtid
Det verkar som att MrKoll (och även konkurrenterna Ratsit och Birthday) redovisar folkbokföringsadress och särskild postadress, så att registrera en särskild postadress är med andra ord inget sätt att undkomma publicering av ens adress på nätet.

Hur vore det att folkbokföra sig på en postbox, eller att försöka bli "på församlingen skriven"? Det lär ju å andra sidan orsaka en del andra problem med postgång och yrkesliv.

Kanske får man bara vänta en ofrånkomlig lag som begränsar den här typen av datainhämtning och -publicering från folkbokföringsregistret m.m.

Ett tips är att man kan be sitt telefonbolag att inte publicera ens uppgifter på Eniro och Hitta, och att både Birthday och Ratsit på begäran kan dölja ens uppgifter från icke inloggade användare -- mer information finns sammanställd här.

Enligt samma sammanställning ska man på MrKoll kunna dölja sitt telefonnummer och "utdelningsadress", men enligt MrKolls informationssida i frågan måste man, avseende adressen, göra om detta var 30:e dag. Man ska dock, om jag förstår saken rätt, kunna dölja sitt telefonnummer permanent. Båda dessa åtgärder kräver BankID. Är det någon som testat detta?

Tillägg: Jag glömde att nämna sajten Merinfo.se, som verkar medge borttagning av personuppgifter med BankID. Har någon testat det?

Vad finns det mer för sådana här sidor som visar adress och dylikt?

www.upplysning.se är en annan jag känner till.

Redan nämnda: Mr. Koll, Merinfo, Ratsit, Birthday, Hitta, Eniro. Någon mer?
Citera
2020-10-13, 04:10
Medlem
står att mrkoll lämnat ut uppgifter om mig vid 15 tillfällen denna månaden, vad innebär detta? har folk betalat för att få info om mig eller är det bara besök? skumt hursom då jag aldrig haft med polisen att göra. sedan deras jävla topplista, sen när har man medgivit att få vara med i den? måste ju vara olagligt
Citera
2020-10-21, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaporizhia
Det är inte beslutat än. Remissvar är ett första steg av beslutsunderlaget och ska vara inkomna under December månad!

Utan att gå in djupare i ämnet kan man anta att det faktiskt kommer bli förbud mot denna typen av sidor. Klagomålen är många och högljudda. Ohållbart för beslutsfattarna att inte göra något åt saken denna gång. Enorma konflikter med GDPR

Men för att summera, går förslaget igenom (vilket är högst sannolikt) träder de nya reglerna i kraft strax efter årskiftet 2022 - 2023.

Hoppas att du har rätt men om jag förstått saken korrekt kommer några partier (KD, M och SD) vilja visa sig tuffa mot brottslingar och rösta ned en ev. proposition från regeringen. Det kan mycket väl tänkas att de förstår de problem dessa typer av sidor kan medföra men symbolpolitiken är viktig.
Citera
2020-10-21, 23:48
Medlem
Diskuterarns avatar
Jag är SD väljare och ligger nära både M och KD politiskt men kommer inte uppskatta om SD-KD-M går emot och faktiskt röstar ned förslaget. Visst, det är en hel del invandrare som gör brott i Sverige. Men att man ska kunna hitta brottsuppgifter bara genom att googla en person på nätet och där se om de är dömda för brott tycker jag varken är önskvärt eller rätt. Det är en maskering av problemet, inte en lösning på det. Företag som Mrkoll uttnyttjar sin position rejält.
Att de dessutom gör en massa misstag och lägger ut uppgifter som inte stämmer om vissa personer gör inte saken bättre. Nej, jag tror att det kommer bli förbjudet på sikt.
Citera
2020-10-23, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av u02sda
Hoppas att du har rätt men om jag förstått saken korrekt kommer några partier (KD, M och SD) vilja visa sig tuffa mot brottslingar och rösta ned en ev. proposition från regeringen. Det kan mycket väl tänkas att de förstår de problem dessa typer av sidor kan medföra men symbolpolitiken är viktig.

KD tror jag definitivt kommer rösta för att förslaget ska gå igenom.
Tuve Skånberg som är drivande i "förbudsfrågan" är ju trots allt Kristdemokrat!

Jag tror att det är främst SD som kan tänkas vilja ha kvar sidorna i dess nuvarande form
Senast redigerad av Zaporizhia 2020-10-23 kl. 20:25. Anledning: felstavning
Citera
2020-10-23, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaporizhia
KD tror jag definitivt kommer rösta för att förslaget ska gå igenom.
Tuve Skånberg som är drivande i "förbudsfrågan" är ju trots allt Kristdemokrat!

Jag tror att det är främst SD som kan tänkas vilja ha kvar sidorna i dess nuvarande form

Precis, men det är viktigt att maila alla riksdagsledamöter och förklara att det är skandal gentemot integriteten samt GDPR inom alla andra EU-land. Alla riksdagsledamöter har förnamn.efternamn@riksdagen.se

Starta med att maila de mest högerextrema Moderaterna typ Jan Ericson och poolförsäljaren Lars Beckman.
Citera
2020-10-26, 13:02
Medlem
Jag bad hitta.se och birthday.se att ta bort min information för 2 månader sedan, och de gjorde det. Men när jag skriver mitt namn på Google ser jag fortfarande resultaten från Hitta.se och Birthday.se. Min adress delas på dessa Google-resultat. Vet ni hur det är möjligt att ta bort dessa Google-resultat?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in