2020-10-23, 19:24
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jaha, nu ljuder larmet över Uppsala. Det är fullt på IVA nu.

Nu blir det triage igen. Snart kommer väl ingen över 50 erbjudas vård. Sedan sjunker gränsen till 40.

IVA fullbelagt – bara covidpatienter: ”Vi är så trötta”
– Det är ungefär som vi hade det i våras, säger IVA-undersköterskan Bitte Westergren.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/iva-fullbelagt-bara-covidpatienter-vi-ar-sa-trotta

Och det är inte Uppsalas regionpolitikers fel. De har försökt. De ville ha de skärpta restriktionerna redan förra veckan - men Tegnell obstruerade.
Citera
Avslutad
Citat:

Nu blir det triage igen. Snart kommer väl ingen över 50 erbjudas vård. Sedan sjunker gränsen till 40.

– Det är ungefär som vi hade det i våras, säger IVA-undersköterskan Bitte Westergren.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/iva-fullbelagt-bara-covidpatienter-vi-ar-sa-trotta

Det är inte helt osannolikt att personer som Bitte alltid "är så trötta". Dessa finns på dom flesta arbetsplatser och är inte särskilt svåra att finna.
Citera
Medlem
Citat:

Dom har 9 patienter på IVA i Uppsala.
"Även om antalet inte är lika högt nu så är läget ansträngt, enligt läkaren Rickard Lagedal."

Sedan att en IVA sköterska tycker att det påminner om våren är väl en annan sak.
Citera
2020-10-23, 19:25
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Problemet är ju att barn sällan får symptom samt att de inte blev testade. Det finns ingen studie som otvetydigt slår fast att barn inte är drivande däremot finns det många studier som visar på motsatsen.

Trams. Läs referaten i mitt forskningssammanfattande inlägg. I länder med bättre smittspårning har man kunnat konstatera att barn smittas betydligt mer sällan i skolan än de borde ha gjort givet den allmänna smittspridningen. Vad det än är som gör det så är det uppenbart att grupper av barn driver smittan mindre än grupper av vuxna.
Citera
2020-10-23, 19:26
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Fy fan. Sorgligt. Usch jag lider med alla drabbade. Sverige borde kunna bättre än så här.

Kan bara hålla med. Det var ju så förutsägbart att det skulle bli så här också. Är kanske ingen slump att studentstaden nr1 är den stad i Sverige som nu tycks vara en av de hårdast drabbade. Unga bryr sig minst av den här smittan, eftersom många tänker att de inte drabbar dem och skulle de ändå bli drabbade, drabbas de sällan särskilt hårt. Att de sedan bidrar till smittspridningen och att även andra riskerar att drabbas hårt tänker man sällan på. Resultatet ser vi nu. Fullt på IVA - igen...
Citera
Medlem
Citat:
Givetvis finns de även i andra länder. Skillnaden är bara att i andra länder tycks det finns regeringar med integritet. Vad består ignoransen i menar du? Att jag tycker det är dumt att låta människor dö för att rädda biografkedjor?

Bland annat att du är så dum att du tror att det handlar om att rädda biografkedjor, ja.

I veckan kunde 15 000 gå på fotboll i Frankrike och Ukraina. Norge har länge haft 4 ggr mer tillåtna supportrar än Sverige. Danmark fler. Är dessa ländes smittbekämpning också styrd av politiker?

Jag gissar att svaret kommer bli svävande, att du låtsas missförstå min extremt enkla fråga. Annars kommer du antagligen fram till att nej, det är bara i Sverige som en höjning av publiktaket är politiskt, i alla andra länder är det vetenskapligt.

Hur förklarar du förresten att alla länder håller skolorna öppna? I sverige är det politiskt, men i alla andra länder? Detta kommer du inte heller svara på.
Citera
Medlem
Citat:

Har för mig att Tengil Tegnelle sa att det minskade i Uppsala.
Senast redigerad av B-a-c-k-f-l-a-s-h 2020-10-23 kl. 19:30.
Citera
2020-10-23, 19:29
Medlem
En stor grupp läkarstudenter vid Linköpings universitet firade med en stor fest innan de skulle ut och praktisera på olika sjukhus runt om i landet. En bild som visades i nyhetssändningar på TV visade ett 30 tal personer som hade närkontakt med varandra och inmundade alkohol. Dock var bilden "blurrad" så personerna kunde inte identifieras. Trodde inte i min vildaste fantasi att tom läkarstudenter har så dåligt omdöme vad gäller smittspridning. Nu borde samtliga namn på dessa festprissar publiceras och information gå ut till allmänheten om vilka sjukhus och vårdcentraler resp person kommer att arbeta på.
Citera
2020-10-23, 19:29
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Dom har 9 patienter på IVA i Uppsala.
"Även om antalet inte är lika högt nu så är läget ansträngt, enligt läkaren Rickard Lagedal."

Sedan att en IVA sköterska tycker att det påminner om våren är väl en annan sak.

Ja, de tillfälliga plasterna som fixades i våras är väl avskaffade nu. När pandemin är "över". Nu visade den sig inte riktigt vara över. Frågan är om vi ens kommit halvvägs.
Citera
2020-10-23, 19:30
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Hahaha, kwack kwack.

Jag lyssnar just nu på Mette F och deras striktare restriktioner. Så vitt jag vet stramar alla länder där smittan ökar åt sina restriktioner? Alla utom Sverige. Jag förstår inte logiken ( det finns ingen ), hur ska människor här kunna förstå att det är allvar?

Vi här på FB tillhör ju dem som har hyfsat bra koll på det mesta vad gäller pandemin, så är det ju inte för flertalet i samhället. De flesta slår kanske ett anköga på nyheterna och är inte speciellt insatta. Dessa persone får ju fel signaler när FHM och regeringen lättar på restriktionerna?

Fast eftersträvar man flockimmunitet så är det ju "rätt" signaler, dvs led fårskocken till slakten.
Citera
2020-10-23, 19:31
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Kan bara hålla med. Det var ju så förutsägbart att det skulle bli så här också. Är kanske ingen slump att studentstaden nr1 är den stad i Sverige som nu tycks vara en av de hårdast drabbade. Unga bryr sig minst av den här smittan, eftersom många tänker att de inte drabbar dem och skulle de ändå bli drabbade, drabbas de sällan särskilt hårt. Att de sedan bidrar till smittspridningen och att även andra riskerar att drabbas hårt tänker man sällan på. Resultatet ser vi nu. Fullt på IVA - igen...

Jag kommer alltid hålla regeringen och FHM högst skyldiga i detta, det är de som sänder signalerna. Våra unga är ej att skylla.
Citera
2020-10-23, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Det är inte helt osannolikt att personer som Bitte alltid "är så trötta". Dessa finns på dom flesta arbetsplatser och är inte särskilt svåra att finna.

Det är rätt troligt. Om man läser lite längre än bara ingressen så står det att toppen var 26 i våras, och är 9 just nu.

Även om hon kan få min sympati ändå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in