2020-10-23, 19:12
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Kan ju inte vara sant. Vi är mitt uppe i en epidemi ju!!!

(Sarkasm, epidemin var över i maj.)

Jaså det var över i maj? Vad är det vi ser nu då? Total ökning. Väx upp och ta av dig skygglapparna. Immuniteten är inte långvarig.
Citera
2020-10-23, 19:13
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Hahaha, kwack kwack.

Jag lyssnar just nu på Mette F och deras striktare restriktioner. Så vitt jag vet stramar alla länder där smittan ökar åt sina restriktioner? Alla utom Sverige. Jag förstår inte logiken ( det finns ingen ), hur ska människor här kunna förstå att det är allvar?

Vi här på FB tillhör ju dem som har hyfsat bra koll på det mesta vad gäller pandemin, så är det ju inte för flertalet i samhället. De flesta slår kanske ett anköga på nyheterna och är inte speciellt insatta. Dessa persone får ju fel signaler när FHM och regeringen lättar på restriktionerna?

Det handlar om politik och ekonomi. Inte om pandemibekämpning.

Under hela pandemin har lobbyistgrupper varit i ständig dialog med regeringen. Företrädare för biografer, idrottsarenor, teatrar osv har hela tiden förklarat hur ansträngt det blir att hålla stängt. Att 50-gränsen gör att de förlorar stora summor pengar på denna gräns. Så till sist, efter visst velande faller regeringen till föga och lyfter bort gränsen. Hade det handlat om pandemibekämpning hade det aldrig skett, speciellt inte i ett läge där smittan ökar så mycket som den nu gör. Men, mycket av de åtgärder som företas har aldrig handlat om att begränsa smittan så mycket som möjligt. Man vill helst göra så lite som möjligt. Frånsett rekommendationen att jobba hemma, tycker i alla fall jag att det främst varit små symbolåtgärder som regeringen beslutat om. Kommer ni förresten ihåg att Tegnell först var emot hemarbete, då han inte ansåg att det var jämlikt, då inte alla yrkesgrupper kunde jobba hemma? Så mycket vetenskapliga överväganden för den epidemiologen. Var väl någonstans där jag fullständigt förlorade förtroendet för den mannen...
Citera
2020-10-23, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B-a-c-k-f-l-a-s-h
Är det något annat land i världen som körde flockimmunitet som Sverige?

Om de inte gjorde det är de hysteriskt usla på att stoppa ett virus. Sverige "körde flockimmunitet" alltså och liger mariginellt över döda i resten av världen, som försökt stoppa viruset med din älskade hammaren och dansen. Vilka patetiska jävla försök.
Citera
2020-10-23, 19:15
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreatVoid
Det jag menar är att julbord specifikt inte bör förbjudas om det är buffé och köbildning som är smittsamt.

Det jag menar är att om nattöppen krog eller alkoholförsäljning är smittkällor så är det extremt grovt att göra som i Frankrike och ge samtliga husarrest mellan klockan 21 och 06. Det är diktaturer som brukar pyssla med utegångsförbud. Det är väl bättre att förbjuda restaurangbesök i alltför trånga lokaler dygnet runt? Nu måste alla rusa ut och äta samtidigt.

Om man inte inför utegångsförbud, utan endast stänger alkoholutskänkningsställena vid ett visst klockslag, så kommer ändå vissa att träffas och supa hemma hos varandra. Nu kan de inte det, för att det finns bevakning och det blir höga böter om de åker fast.

Det är väl ingen som tycker att utegångsförbud är roligt, men nu är det ju för folkets eget bästa i det här fallet. Det kan ju även ske t.ex. en kärnkraftsolycka, eller ett utsläpp av giftig gas på någon ort. Då måste man också få lov att införa utegångsförbud. Det kan även finnas anledning att ge kvinnor utegångsförbud utan manlig eskort, om en serievåldtäktsman härjar på en ort. Eller att förbjuda barn att leka ute utan vuxet sällskap, om det härjar en pedofil. Jag tror att vi här i Sverige är FÖR rädda för kraftfulla åtgärder, i stället.
Citera
2020-10-23, 19:16
Medlem
Europa slår USA med hästlängder för Covid-19
https://www.statista.com/chart/22102/daily-covid-19-cases-in-the-us-and-the-eu/?utm_source=Statista+Global&utm_campaign=73fd0513d b-All_InfographTicker_daily_COM_AM_KW43_2020_Fr&utm_ medium=email&utm_term=0_afecd219f5-73fd0513db-310901550
Citera
2020-10-23, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Det handlar om politik och ekonomi. Inte om pandemibekämpning.

Under hela pandemin har lobbyistgrupper varit i ständig dialog med regeringen. Företrädare för biografer, idrottsarenor, teatrar osv har hela tiden förklarat hur ansträngt det blir att hålla stängt. Att 50-gränsen gör att de förlorar stora summor pengar på denna gräns. Så till sist, efter visst velande faller regeringen till föga och lyfter bort gränsen. Hade det handlat om pandemibekämpning hade det aldrig skett, speciellt inte i ett läge där smittan ökar så mycket som den nu gör. Men, mycket av de åtgärder som företas har aldrig handlat om att begränsa smittan så mycket som möjligt. Man vill helst göra så lite som möjligt. Frånsett rekommendationen att jobba hemma, tycker i alla fall jag att det främst varit små symbolåtgärder som regeringen beslutat om. Kommer ni förresten ihåg att Tegnell först var emot hemarbete, då han inte ansåg att det var jämlikt, då inte alla yrkesgrupper kunde jobba hemma? Så mycket vetenskapliga överväganden för den epidemiologen. Var väl någonstans där jag fullständigt förlorade förtroendet för den mannen...

Måste bara fråga. Du är medveten om att dsessa lobbyistgrupper finns i alla andra länder också va? Haha du förstår väl att de också lider av tappade inkomster? Eller? Nu blir jag på riktigt orolig över din ignorans.
Citera
2020-10-23, 19:17
Medlem
ReijoHervonens avatar
När det har varit mycket tjafs om överdödlighet och underdödlighet så länkar jag till denna rapport. Det är FHM som ger ut rapporten, med ny uppdatering varje vecka. Här har man bedömt överdödligheten och covidrapporteringen för varje vecka över året.

På sidan tre i pdfn finns ett diagram över året. Där syns det tydligt att rapporteringen varit ganska bra, överdödligheten har varit lite större än covidrapporteringen under de värsta veckorna 14-16. Ca 150 dödsfall/vecka som man antagligen har missat.

I övrigt finns ingen underdödlighet överhuvutaget utan man har följt normalkurvan hela sommaren och hösten med små undantag. Vecka 22 finns en dipp på ca 150 dödsfall när dödligheten är lägre än normaldödligheten + rapporterade covidfall. annars ligger kurvan lite högre hela tiden. Man har alltså haft en liten överdödlighet hela sommaren.

De sista veckorna ser det ut som att kurvan skulle dyka lite, och en liten underdödlighet uppstå. Det stämmer dock inte, utan det handlar om ofullständig statistik som kommer att fyllas på i efterhand.

Sett till året som helhet så verkar man ligga ungefär 500 dödsfall högre än snittet + de 6000 rapporterade covidfallen. Därför talar inte ens Tegnell om någon underdödlighet mera.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/contentassets/4b4dd8c7e15d48d2be744248794d1438/rapport-overdodlighet-vecka-40-2020.pdf
Citera
2020-10-23, 19:17
Medlem
IMBILDENs avatar
Jaha, nu ljuder larmet över Uppsala. Det är fullt på IVA nu.

Nu blir det triage igen. Snart kommer väl ingen över 50 erbjudas vård. Sedan sjunker gränsen till 40.

IVA fullbelagt – bara covidpatienter: ”Vi är så trötta”
– Det är ungefär som vi hade det i våras, säger IVA-undersköterskan Bitte Westergren.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/iva-fullbelagt-bara-covidpatienter-vi-ar-sa-trotta
Citera
2020-10-23, 19:20
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Måste bara fråga. Du är medveten om att dsessa lobbyistgrupper finns i alla andra länder också va? Haha du förstår väl att de också lider av tappade inkomster? Eller? Nu blir jag på riktigt orolig över din ignorans.

Givetvis finns de även i andra länder. Skillnaden är bara att i andra länder tycks det finns regeringar med integritet. Vad består ignoransen i menar du? Att jag tycker det är dumt att låta människor dö för att rädda biografkedjor?
Citera
2020-10-23, 19:21
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Instämmer. En bättre strategi hade varit att bekämpa smittan kraftigt under våren, och därefter utnyttja sommaren till att ge riskgrupperna permission från husarresten.

En sådan strategi hade haft fler fördelar. Ungdomarna hade kunnat få medgivande att festa med gott samvete under sommaren. Det hade kanske kunnat medföra att ungdomarna hade haft större tolerans för restriktioner under hösten. Jag anser det vara fullt befogat att be ungdomarna göra stora uppoffringar under en begränsad period, för att rädda livet på farmor och farfar. Det är däremot inte rättvist mot ungdomarna att dom förväntas sätta livet på paus på obestämd tid.

Allt som Anders Tegnell tänker ut, är bakvänt.

Det var så jag tänkte för mig själv, i somras: att jag gav mig själv lov att gå på uteserveringar och träffa vänner utomhus etc. - överhuvudtaget allt kul som var utomhus. För sannolikheten att smittas utomhus i somras, var nästan noll. Sedan slutade jag med det igen, när hösten kom.
Citera
2020-10-23, 19:22
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jaha, nu ljuder larmet över Uppsala. Det är fullt på IVA nu.

Nu blir det triage igen. Snart kommer väl ingen över 50 erbjudas vård. Sedan sjunker gränsen till 40.

IVA fullbelagt – bara covidpatienter: ”Vi är så trötta”
– Det är ungefär som vi hade det i våras, säger IVA-undersköterskan Bitte Westergren.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/iva-fullbelagt-bara-covidpatienter-vi-ar-sa-trotta

Fy fan. Sorgligt. Usch jag lider med alla drabbade. Sverige borde kunna bättre än så här.
Citera
2020-10-23, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Om de inte gjorde det är de hysteriskt usla på att stoppa ett virus. Sverige "körde flockimmunitet" alltså och liger mariginellt över döda i resten av världen, som försökt stoppa viruset med din älskade hammaren och dansen. Vilka patetiska jävla försök.

Sverige har ca. 20 gånger fler covid-19 döda än Norge, vad är din åsikt om detta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in