Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-10-23, 18:12
Medlem
H24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Mina egna funderingar.

Mörklades Palmemordet?
Vem/vilka kunde mörklägga ett mord på en statsminister 1986?
Holmer? SÄPO? Regeringen? Militära underrättelsetjänsten.

Varför mörklades Palmemordet i så fall?
Kan inte tänka mig att man skulle mörklägga mordet om Victor G, Christer P, Christer A eller Skandiamannen mördade OP.

Hot eller rädsla för främmande makts inblandning i mordet?
Högt uppsatta tjänstemän inom polisen,SÄPO eller militären som grovt misskött sina arbetsuppgifter eller rent av delaktiga i mordet.

Informationer runt Olof Palme som inte regeringen ville skulle komma fram
Blev Holmer lurad av SÄPO att driva PKK-spåret eller passade PKK-spåret Holmers agenda också?

Releaseevent – "Mörkläggning – statsmakten och Palmemordet" med Gunnar Wall

https://www.youtube.com/watch?v=w91p6tL_wjE&feature=youtu.be&fbclid=IwAR03 N3QVvIHWOB3ZTwaiSdR4TSMP3ZS0OFGHV9MXmpumt1VI3OLh8x uJgLM

Finns ett citat jag lade på minnet från de svårbedömda hotbreven till Sven Anér. Som inte är skrivna av Anti Avsan, men som skulle kunna vara skrivna av en annan polis. Citerar från minnet då jag inte har boken till hands

"Vi har sån uppbackning att ingen kommer åt oss"
Citera
2020-10-23, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av H24
Finns ett citat jag lade på minnet från de svårbedömda hotbreven till Sven Anér. Som inte är skrivna av Anti Avsan, men som skulle kunna vara skrivna av en annan polis. Citerar från minnet då jag inte har boken till hands

"Vi har sån uppbackning att ingen kommer åt oss"

Om det är sant så förklarar det varför de vågade sig på åklagaren och suppleanten i Justitieutskottet Jerry Martinger.
Citera
2020-10-23, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Skelleftehamnsbreven, fyra stycken, varav tre stycken förmodligen är skickade av rysk underrättelsetjänst och där brevet poststämplat i Luleå 1988 inte har blivit offentliggjort. Det tredje brevet 1987 poststämplat i Stockholm ser jag som ett försök att neutralisera de två äkta breven från 1986.

Det finns likheter i sättet att hantera det sk Ibis-brevet och budskapet är väl tänkt att vara att det absolut, under inga omständigheter som någon kan tänka sig har överhuvudtaget något som helst ens avlägset med mordet på Olof Palme att göra.

Och då särskilt eftersom Säpo i sitt PM A-11544 ser likheter med uppslaget EBE-898 och mannen som Skelleftehamnsmannen tipsade om och VG's kontakt från restaurang Kristina.

Vad tror du om vykortet skickat till CGÖ som omnämner ”fantombilden”, ”järnvägsspåret” och (citerar ur minnet) ”kontakta omgående Enskedemannen” ?
Citera
2020-10-23, 18:45
Medlem
Citat:
Skelleftehamnsbreven, fyra stycken, varav tre stycken förmodligen är skickade av rysk underrättelsetjänst och där brevet poststämplat i Luleå 1988 inte har blivit offentliggjort. Det tredje brevet 1987 poststämplat i Stockholm ser jag som ett försök att neutralisera de två äkta breven från 1986.

Det finns likheter i sättet att hantera det sk Ibis-brevet och budskapet är väl tänkt att vara att det absolut, under inga omständigheter som någon kan tänka sig har överhuvudtaget något som helst ens avlägset med mordet på Olof Palme att göra.

Och då särskilt eftersom Säpo i sitt PM A-11544 ser likheter med uppslaget EBE-898 och mannen som Skelleftehamnsmannen tipsade om och VG's kontakt från restaurang Kristina.

Den ritade bilden menar du med WT?
Det är ju bara hittepå i breven för att skydda sig själv.
Citera
2020-10-23, 18:49
Medlem
H24s avatar
Citat:
Om det är sant så förklarar det varför de vågade sig på åklagaren och suppleanten i Justitieutskottet Jerry Martinger.

Finns fler intressanta detaljer i dessa brev. Författaren droppar små hintar om att han mycket riktigt är polis. Exempelvis via tillgång till arbetslistor från mordkvällen, pratar om hur snacket i korridorerna går kring Gösta Söderström, mycket polisiära termer kring brottsplattsundersökningen, polisinsatsen med mera. Anér drar slutsatsen att en polis måste ha skrivit det, men det innebär att tunnelseendet på Anti Avsan bara ökar.

Författaren till hotbreven - vem denna nu än är - trycker det påstådda mordförloppet i ansiktet på Anér. Och säger att det var en jäkla tur att vi hann på kondoleansboken. Vilken kondoleansbok? Tydligen har en påstådd läcka skrivit ner mordförloppet i sin helhet i en kondoleansbok vid en namngiven kyrka. Anér kollar med kyrkan och mycket riktigt - en kondoleansbok försvann men återlämnades med utrivna sidor.

Författaren säger att "allting från 23:02 och framåt stod med där" (märkligt specifik tidpunkt f.ö). "Det var en otrolig tur att vi hann". Estnisktalande, 193 centimeter långa och svarthåriga Anti Avsan är under denna period aktiv i en valkampanj. Tanken på att han skulle börja hota en åldrad journalist under anagram på sitt eget namn (Anita Svan) är orealistisk.

Däremot är jag helt klart öppen för tanken på att en helt annan finsktalande vill förstöra vittnesmålet Dekorimamannen. Det var dock inte Sven Anér. Jag diskuterade faktiskt detta i person med honom en gång och någon alternativ förklaring fanns inte på kartan. Istället åkte jag på en rejäl avhylning som föreslog något sådant
Senast redigerad av H24 2020-10-23 kl. 18:54.
Citera
2020-10-23, 18:50
Medlem
Fick Sten-Ove Danielsson lyssna på inspelningen av Skelleftehamnsmannens röst?
Citera
2020-10-23, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cianneli
Den ritade bilden menar du med WT?
Det är ju bara hittepå i breven för att skydda sig själv.

Den ritade bilden med WT (Brev nr 2) är skickat från Linköping 1986.

Sedan kommer hittepå brevet 1987 för att neutralisera de två breven från 1986.

Det mest intressanta brevet borde därmed brevet poststämpkat i Luleå 1988 vara.
Senast redigerad av Utredaren 2020-10-23 kl. 19:04.
Citera
2020-10-23, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marlowe
Vad tror du om vykortet skickat till CGÖ som omnämner ”fantombilden”, ”järnvägsspåret” och (citerar ur minnet) ”kontakta omgående Enskedemannen” ?

Det är CGÖ´s polare Claes Alm****som skrev det, han jobbade på SJ (därav järnvägsspåret, och han bodde i Enskede). Tycker att mkt talar för att det var ett internt skämt. Men man vet ju inte.
Citera
2020-10-23, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marlowe

Tidigare trodde jag att det hade något att göra med VG's inblandning i MOP. Vykortet lär vara daterat 880610 och med det omfattande material som släppts nu så är jag avvaktande med att tro något innan jag har hunnit gå igenom allt.
Citera
2020-10-23, 18:59
Medlem
Citat:
Finns fler intressanta detaljer i dessa brev. Författaren droppar små hintar om att han mycket riktigt är polis. Exempelvis via tillgång till arbetslistor från mordkvällen, pratar om hur snacket i korridorerna går kring Gösta Söderström, mycket polisiära termer kring brottsplattsundersökningen, polisinsatsen med mera. Anér drar slutsatsen att en polis måste ha skrivit det, men det innebär att tunnelseendet på Anti Avsan bara ökar.

Författaren till hotbreven - vem denna nu än är - trycker det påstådda mordförloppet i ansiktet på Anér. Och säger att det var en jäkla tur att vi hann på kondoleansboken. Vilken kondoleansbok? Tydligen har en påstådd läcka skrivit ner mordförloppet i sin helhet i en kondoleansbok vid en namngiven kyrka. Anér kollar med kyrkan och mycket riktigt - en kondoleansbok försvann men återlämnades med utrivna sidor.

Författaren säger att "allting från 23:02 och framåt stod med där" (märkligt specifik tidpunkt f.ö). "Det var en otrolig tur att vi hann". Estnisktalande, 193 centimeter långa och svarthåriga Anti Avsan är under denna period aktiv i en valkampanj. Tanken på att han skulle börja hota en åldrad journalist under anagram på sitt eget namn (Anita Svan) är orealistisk.

Däremot är jag helt klart öppen för tanken på att en helt annan finsktalande vill förstöra vittnesmålet Dekorimamannen. Det var dock inte Sven Anér. Jag diskuterade faktiskt detta i person med honom en gång och någon alternativ förklaring fanns inte på kartan. Istället åkte jag på en rejäl avhylning som föreslog något sådant

Ett av breven till Sven var märkt med "Carl Stålbrännare". Samband eller så är det någon med annan inside info, inget man kan hitta på av slumpen.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/QlJJgx/ville-stoppa-granskning-av-kungen
Citera
2020-10-23, 19:02
Medlem
Citat:

Att Dekorimamannen fanns på Sveavägen vid Dekorima är väl klarlagt och även att han inte var skytten.

Vad som inte är klarlagt är exakt när han var där, vem han är och varför han var där.

Sven Anér har en kategorisk inställning och blev därmed ett enkelt byte för de som ville förlöjliga och detronisera honom som den som förde Palmeutredningen framåt och tyvärr föll han i fällan.
Citera
2020-10-23, 19:12
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:

Det där med kondoleansboken är intressant eftersom det faktiskt tycks ha inträffat i verkligheten. Liksom beskrivningen "från 23.02 och framåt...".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in