Citat:
Ursprungligen postat av
Utredaren
Om det är sant så förklarar det varför de vågade sig på åklagaren och suppleanten i Justitieutskottet Jerry Martinger.
Finns fler intressanta detaljer i dessa brev. Författaren droppar små hintar om att han mycket riktigt är polis. Exempelvis via tillgång till arbetslistor från mordkvällen, pratar om hur snacket i korridorerna går kring Gösta Söderström, mycket polisiära termer kring brottsplattsundersökningen, polisinsatsen med mera. Anér drar slutsatsen att en polis måste ha skrivit det, men det innebär att tunnelseendet på Anti Avsan bara ökar.
Författaren till hotbreven - vem denna nu än är - trycker det påstådda mordförloppet i ansiktet på Anér. Och säger att det var en jäkla tur att vi hann på kondoleansboken. Vilken kondoleansbok? Tydligen har en påstådd läcka skrivit ner mordförloppet i sin helhet i en kondoleansbok vid en namngiven kyrka. Anér kollar med kyrkan och mycket riktigt - en kondoleansbok försvann men återlämnades med utrivna sidor.
Författaren säger att "allting från 23:02 och framåt stod med där" (märkligt specifik tidpunkt f.ö). "Det var en otrolig tur att vi hann". Estnisktalande, 193 centimeter långa och svarthåriga Anti Avsan är under denna period aktiv i en valkampanj. Tanken på att han skulle börja hota en åldrad journalist under anagram på sitt eget namn (Anita Svan) är orealistisk.
Däremot är jag helt klart öppen för tanken på att en helt annan finsktalande vill förstöra vittnesmålet Dekorimamannen. Det var dock inte Sven Anér. Jag diskuterade faktiskt detta i person med honom en gång och någon alternativ förklaring fanns inte på kartan. Istället åkte jag på en rejäl avhylning som föreslog något sådant