2020-10-23, 18:33
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashenbacken1
https://www.expressen.se/nyheter/krim/johans-hals-skars-av-fallet-tas-upp-i-hd/

Här ser du att det inte är glasklart att lydelsen leder till livstidsstraff i varje fall. Minsta lilla förmildrande omständighet gör det fortsatt möjligt att tidsbestämda straff utdömes. Nu får vi hoppas HD gör rätt sak, men att det ska krävas att HD ger prejudikat i frågan visar bara att lagens utformning är bräcklig.

Jag kommer fortsätta lägga skulden på socialdemokraterna för att man inte gjort allt långt tidigare och att det skulle krävas påtryckningar från M, KD, SD och den allmänna opinionen för att man skulle komma med något halvdant flera decennier senare. Jag nöjer mig inte tills vi har avskaffad mängdrabatt och kraftigt höjda tidsbegränsade straff som substitut till livstids fängelse. Sådana som du, som prisar S för små icke-mönsterbrytande förändringar är orsaken till att den svenska straffrätten ligger flera decennier efter den typen av brottslighet som idag dominerar landet.

Det ska enligt förarbetena inte leda till livstid i varje fall, inte ens i de flesta fall. Den ska dock leda till fler livstidsdomar än vad som varit tidigare.

Aha, ja det fallet ska ju upp till HD, har läst hovrättens domskäl och skulle bli förvånad om tingsrättens livstidsstraff inte fastställs. Långt ifrån de bästa domskälen jag har läst (håller inte med om deras bedömning av förmildrande omständigheter) och det finns nog en anledning till att HD valde det aktuella fallet men vi får se vart det slutar.

Det jag syftade till är dock att förarbetena inte lämnar utrymme för att bedöma straffvärdet för ett mordfall där man anser att det finns väldigt försvårande omständigheter till något annat än livstids fängelse. Försvårande omständigheter är dock en förutsättning för livstidsstraff även med den nya lydelsen.

Jag har inte prisat sossarna för deras agerande, jag har påpekat det ironiska i att skuldbelägga dem ensamt då de faktiskt är det parti som har genomfört en förändring det senaste årtiondet som verkar ha gett effekt. Det finns många andra politiska partier och politiker som kan hållas ansvariga med ditt synsätt, ditt fokus på sossarna verkar alltså vara politiskt betingad och inte rationell. Jag tar inte på mig något personligt ansvar för dagens lagstiftning, jag har inte kunnat påverka den. Att du hävdar att jag är ansvarig visar bara på ditt irrationella tankesätt, ”alla som inte tycker som jag är skyldiga till allt ont i världen”.
Citera
2020-10-23, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Egnatankar
Någon som har Aftonbladet Plus? Oisin Cantwell skriver att det är politikernas fel att Teishko Ahmed inte fick livstid.

På vilket sätt är det politikernas fel? Och vilka politiker ska vi skylla på, enligt Cantwell?

Nuvarande regering som kunde skärpt straffen tidigare, men man valde att vara slapphänta på den biten.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fdsf4
plus minus påbackning?

men om man inte sköter sig så förlängs väl straffet?

låter konstigt

sjukt ändå att dom hans överklagan gick vidare, vf kan man undra

Jo men någon vecka hit eller dit. Förutsatt att det inte begås något brott och det bara är allmän misskötsel påverkas inte straffet alls.
Citera
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DEF1
En undrar vilka som dömde? Behöver inga namn, men vore intressant veta hur många män, kvinnor osv.

Två män och tre kvinnor om det nu säger dig något.
Citera
2020-10-23, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av at0m3n
Någon eller några har hjälpt honom bli av med kroppen det är jag 100% säker på.
Troligt!
Det kan vara en orsak till att T så benhårt vägrat erkänna! Han skyddar sin medbrottsling!

Jag spekulerar:
Denne medbrottsling har antagligen inte varit delaktig uppe i lägenheten, utan varit den som gjort sig av med lilla W döda kropp!
Citera
2020-10-23, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iknowafewthings
Två män och tre kvinnor om det nu säger dig något.
Tack! Var de enhälliga?
Ålder?
Citera
2020-10-23, 18:42
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Egnatankar
Någon som har Aftonbladet Plus? Oisin Cantwell skriver att det är politikernas fel att Teishko Ahmed inte fick livstid.

På vilket sätt är det politikernas fel? Och vilka politiker ska vi skylla på, enligt Cantwell?

Har inte plus men tas upp kortfattat hos bl.a. Omni;
https://omni.se/analyser-sankt-straff-ar-klantiga-politikers-fel/a/nAakaJ

Verkar mena att samtliga politiker är ansvariga. Tar särskilt upp missen som skedde 2014 då moderaterna försökte skärpa straffet men den lydelse som föreslogs av dåvarande regering och som antogs av riksdagen sågades av HD och önskad effekt uteblev.
Citera
2020-10-23, 18:46
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Tack! Var de enhälliga?
Ålder?

Ja rätten var enig, du har domen längre bak i tråden, länk här;

(FB) Wilma Andersson 17 Uddevalla försvunnen 13/14 nov. 2019. Sammanfattning i trådstart.

Ingen aning om åldern.
Citera
2020-10-23, 18:47
Medlem
Citat:
Tack! Var de enhälliga?
Ålder?
Läs domen. Allt står där, fast ålder på rättens ledamöter får du nog rota rätt på själv.
Citera
2020-10-23, 18:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av cactaceae
Nej, jag tycker mycket är bevisat men inte själva mordet.
Hoppas man hittar W eller annat som bevisar mordet.

Som bara ett exempel, att huvudet hittades i garderoben med egendomliga detaljer i o runt om väskan var så galet, grymt för galet, bevisar nästan det motsatta, att någon annan varit i farten!
Men hans fingeravtryck i folien är tydlig bevis på att han paketerat, städning, hans lägenhet, blod i hans sko mm. mm. mycket mera bevisar grymheterna som begåtts i lägenheten, men mord behöver inte nödvändigtvis ha hänt. Kan vara vållande till annans död, styckning, brott mot griftefriden är alldeles uppenbar.
Så i din värld ska han inte dömas för mord alls? Juristerna har redan konstaterat i två instanser att det är mord.
Citera
2020-10-23, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cactaceae
Nej, jag tycker mycket är bevisat men inte själva mordet.
Hoppas man hittar W eller annat som bevisar mordet.

Som bara ett exempel, att huvudet hittades i garderoben med egendomliga detaljer i o runt om väskan var så galet, grymt för galet, bevisar nästan det motsatta, att någon annan varit i farten!
Men hans fingeravtryck i folien är tydlig bevis på att han paketerat, städning, hans lägenhet, blod i hans sko mm. mm. mycket mera bevisar grymheterna som begåtts i lägenheten, men mord behöver inte nödvändigtvis ha hänt. Kan vara vållande till annans död, styckning, brott mot griftefriden är alldeles uppenbar.
Väskan i garderoben ser jag som ett utslag av Tishkos vansinne. Det här är en man som har kallat sin flickvän för Djävulen, "försökt resa till USA", verkar ha roddat med flera märkliga Twitterkonton, pissat på sig i förhörsstolen... Bland annat.
Vi andra kommer helt enkelt aldrig förstå varför väskan fanns kvar där. Kanske finns det inget där att förstå.

Att likgiltighetsuppsåt fanns bevisade polisens tekniker, inte minst med hjälp av blodbildsanalys.
Senast redigerad av Olbars 2020-10-23 kl. 19:03.
Citera
2020-10-23, 18:54
Medlem
Frawjons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justina
De är ju lika allihop dit han kommer. Finns inga kriminella med gott hjärta på sådana anstalter.

Jag har faktiskt en gång suttit häktad på ett ställe där det satt en typ som var misstänkt för något liknande som Tishko. Kan ju säga att han verkligen inte var populär bland de andra grova brottslingarna, som "bara" var åtalade för grov utpressning, grovt narkotikabrott osv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in