2020-10-23, 18:18
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Finns tyska, koreanska och norska studier som kommit fram till att barn smittar ungefär lika mycket som vuxna.

Citat:
Barn sprider smittan i skolorna.

https://omni.se/barn-over-tio-ar-lika-stora-smittspridare-som-vuxna/a/e8bMMg

https://www.hbl.fi/artikel/tysk-studie-varnar-barn-kan-sprida-virus-lika-effektivt-som-vuxna/

Då får du gärna länka till de studierna. Finsk massmedia håller tydligen lite högre klass än Expressen och tycker det är befogat att de länkar till forskningsstudien de rapporterar om. Jag antar att den tyska studien som Hufvudstadsbladet länkar till är den tyska studien som du nämner tidigare.

Men den tyska studien säger bara samma sak som ECDC rapporten jag refererade tidigare. Att symptomatiska barn är lika smittsamma som symptomatiska vuxna. Men det är det ingen som egentligen har ifrågasatt och det är heller inte relevant. Vad vi diskuterar här är smittspridningen i skolor och i förlängningen nyttan med att stänga skolor. Och varken ECDC, den tyska studien eller ens de norska smittskyddsläkarna som Expressen citerar förnekar att smittspridningen är trögare på skolor än på andra platser. Det utesluter förstås inte att man ändå kan stänga skolor. Men den relativa nyttan med att stänga skolor är mindre än att stänga ned andra delar av samhället.

Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Ge dig, länken till expressen som jag gav dig var för att den fanns lättast tillgänglig. Om du läser vad det står dvs att Norge lutar sig på en ny rapport från ECDC så var det den viktiga informationen jag ville förmedla.

Det här kommer du inte undan. Det finns inga ursäkter för att länka till Expressen. Särskilt inte som det var så enkelt att få fram originalkällan från ECDC.

Men, visst, jag förstår din poäng. Är man försiktigt lagd kan man såklart ändå stänga skolor. Det kan finnas sociala och ekonomiska fördelar med det. Men det är mindre effektivt i rent smittspridningshänseende än att stänga andra delar av samhället.
Citera
2020-10-23, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Det är inte en låg siffra. Det visar att enbart den presymptomatiska smittspridningen ensam, kan hålla fart på smittspridningen. Utan att angripa den presymptomatiska smittspridningen, så går det inte att stoppa epidemin.

Ja. Det var just därför jag skrev att hela familjer bör sjukskrivas, när 1 familjemedlem har konstaterats vara sjuk. Tanken med att sjukskriva hela familjer, är att när 1 familjemedlem blir sjuk, så kan övriga familjen redan ha smittats presymptomatiskt. Genom att hela familjen stannar hemma, så minskar smittspridningen ute i samhället.

Vi har redan levt med rekommendationerna att hålla avstånd, med mera. Det har inte varit tillräckligt för att hålla smittspridningen nere. Någonting mer behövs.

En möjligt åtgärd, är att stänga ner delar av samhället. Men det bör helst undvikas, eftersom det är dyrt och skadligt för samhället. Ett annat alternativ är att isolera smittbärare innan dom får symptom på sjukdom. Enklaste sättet att angripa osynlig smittspridning, är att satsa på den smittspridning som sker inom familjer.

Eller att stänga krogar vid 22. Fester kan vänta.
Citera
Medlem
Danmark sänker sammankomstgränsen till 10. Munblöjan blir samtidigt obligatorisk på offentlig plats(året ut) och ingen alkoholförsäljning efter 22.
Citera
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ettanollan
Kan någon sammanfatta hur sjuka människor blir av denna sjukdom nu i Sverige?
Och blir de som får det helt friska mestadels?

De som ligger i respirator är nära döden, utan den är det kört. Det verkar vara blandad kompott bland dem som blir friska. Jag känner bara en som haft det som blivit helt frisk (konstaterad covid med pcr test), ung kvinna i 25 års åldern. Var ju någon artikel uppe här idag om att det fanns 25000 med långtidscovid, då är man ju inte frisk.

Edit:
Det finns en tråd, "Vi som haft covid..." kolla i den.
Citera
2020-10-23, 18:26
Medlem
ettanollans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
De som ligger i respirator är nära döden, utan den är det kört. Det verkar vara blandad kompott bland dem som blir friska. Jag känner bara en som haft det som blivit helt frisk (konstaterad covid med pcr test), ung kvinna i 25 års åldern. Var ju någon artikel uppe här idag om att det fanns 25000 med långtidscovid, då är man ju inte frisk.

Edit:
Det finns en tråd, "Vi som haft covid..." kolla i den.

OJ är det så ILLA, det var ett mörkt svar
Citera
2020-10-23, 18:27
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Danmark sänker sammankomstgränsen till 10. Munblöjan blir samtidigt obligatorisk på offentlig plats(året ut) och ingen alkoholförsäljning efter 22.
Lite nyfiken. Ni som säger "munblöja".
Är det för att klargöra för alla andra att ni är oseriösa, så man inte behöver undra?
I så fall - tack!
Citera
2020-10-23, 18:28
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Fjant, för att smitta måste de först smittas, och de verkar faktiskt rätt resistenta mot just det här viruset, de små liven. Så de flesta barn smittar nog inte alls, utom i din paranoida världsbild.

https://www.npr.org/sections/coronavirus-live-updates/2020/06/03/868507524/israel-orders-schools-to-close-when-covid-19-cases-are-discovered

"Two weeks after Israel fully reopened schools, a COVID-19 outbreak sweeping through classrooms — including at least 130 cases at a single school — has led officials to close dozens of schools where students and staff were infected. A new policy orders any school where a virus case emerges to close."

Uppenbarligen är det fler än jag som är paranoida då
Typ varenda land runt hela världen som har sett de här sambanden (som egentligen är rätt självklara), när man tittar på hur andra luftburna virus av liknande typ sprids.
Citera
2020-10-23, 18:28
Medlem
Citat:
Jag har tjatat sedan minst april månad om att skolorna har en signifikant påverkan på smittspridningen. Det blev genomtydligt när smittspridningen störtdök under sommaren. Hade det berott på distansarbete hade ju smittan vikit ned redan i början av mars, då den rekommendationen kom. Smittan har ökat sedan över en månad tillbaks. Det stämmer väldigt bra med skolstart>smittspridning>inkubationstid>mer smittspridning>inkubationstid> smitta> tester och så om och om igen. Det visar också undersökningar från andra länder. Speciellt sådana som kört skolstängningar och sedan öppnat upp. Så fort de öppnar upp stiger smittan igen. Israel är det klockrena exemplet. Det är ingen slump att smittan beter sig så och jag tror inte att vi är så genetiskt annorlunda jämfört med befolkningarna i alla andra länder. Det är 100% bevisat att barn sprider smittan i skolmiljö. Det är direkt lögn att påstå något annat.

När startar skolorna i ex Frankrike?
Hur ser deras kurva ut jämfört med oss?
Citera
2020-10-23, 18:31
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk

Danmark skärper och Sverige lättar på restriktionerna vid samma tidpunkt.

Det kommer att bli intressant att följa utvecklingen i de båda länderna. Framför allt att höra förnekarnas desinformation och lögner. Mest intressant blir att höra Anders Tegnell och Johan Carlsons patetiska bortförklaringar. Nu har de flera månader på sig att konstruera desinformation och lögner inför nästa års bortförklaringskampanjer.
Citera
2020-10-23, 18:31
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Jag har tjatat sedan minst april månad om att skolorna har en signifikant påverkan på smittspridningen. Det blev genomtydligt när smittspridningen störtdök under sommaren. Hade det berott på distansarbete hade ju smittan vikit ned redan i början av mars, då den rekommendationen kom. Smittan har ökat sedan över en månad tillbaks. Det stämmer väldigt bra med skolstart>smittspridning>inkubationstid>mer smittspridning>inkubationstid> smitta> tester och så om och om igen. Det visar också undersökningar från andra länder. Speciellt sådana som kört skolstängningar och sedan öppnat upp. Så fort de öppnar upp stiger smittan igen. Israel är det klockrena exemplet. Det är ingen slump att smittan beter sig så och jag tror inte att vi är så genetiskt annorlunda jämfört med befolkningarna i alla andra länder. Det är 100% bevisat att barn sprider smittan i skolmiljö. Det är direkt lögn att påstå något annat.

Visst är det så. Anledningen stavas F L O C K I M M U N I T E T! Det är det som Tegnell och Gisecke strävar efter. Det ser man bland annat i artikeln där Gisecke bad Irländarna att låta viruset bränna igenom befolkningen under 60, de tackade nej såklart. Det är så genomskinligt att det blir äckligt.
Citera
2020-10-23, 18:32
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrStreamer
Bara i spåkulor som man kan låtsas finna ut hur det "gestaltar sig".
Samma spåkulor som tydligen används av folk i denna tråd som i månader har sagt typ, "att nästa månad smäller det". Men istället har det utvecklats åt precis andra hållet...

Smittan gick ned under sommaren. Farhågan om att folk skulle sprida smittan över hela Sverige och vi skulle få jätteutbrott besannades inte. Jag trodde inte heller att smittan skulle ta fart under sommaren av den anledningen. Folk lever mer distanserat under semester och skollov än vad de annars gör. Lika självklart som smittan föll under sommaren, lika självklart började smittan att öka igen när semestrar och sommarlov var över. Ingen kan väl på allvar varit överraskade över den här utvecklingen?
Citera
2020-10-23, 18:33
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ettanollan
OJ är det så ILLA, det var ett mörkt svar

Har du sovit sen i februari/mars? Du kan trösta dig med att de flesta blir lindrigt sjuka, men det var ju inte det du frågade efter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in