2020-10-23, 17:54
Medlem
Charlemanges avatar
Tur att det inte var min dotter. Då hade T blivit just mördad med uppsåt av mig. Jag hade fått livstid själv men kräket död i och för sig på pappret 12 år .
Vidare har ju dåren suttit häktad närmare eller mer än ett år som kommer dras ifrån.

Detta om något är en enorm skandal. De som dömde borde dömas hårt.
Citera
2020-10-23, 18:00
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashenbacken1
Hur kan du vara så säker? Är du jurist? Uppenbarligen var det så pass att hovrätten valde att ge tidsbestämt efter januari 2020.

Det enda rätta är att ta bort allt som kan ha göra med förmildrande omständigheter i ett mordfall som kan sänka straffet till ett tidsbestämt sådant, alternativt att kraftigt höja det tidsbestämda straffet från 18 år till låt oss säga 30, samt avskaffa 2/3 villkorlig frigivning.

Med all respekt för det regeringen gjort med sin nya lydelse, men allt som har med straffskärpningar och skärpt migrationspolitik (som faktiskt inte är så stram som S vill ge sken av) är på grund av press från främst SD och andra partier i riksdagen. Hade SD fått bestämma så hade de totalt renoverat vår förlegade straffrätt för länge sedan, och den här babianen hade fått livstid på riktigt.

Ja. Med hovrättens bedömning hade man varit tvungen att gå emot lydelsen i lagen, visst är det möjligt men det förutsätter ett allvarligt fel från Hovrättens sida.

Vilket mord i Västerås är det du syftar på?

Jag har full förståelse för att man anser att en annan typ av straffrättslig politik bör föras, det jag reagerade på var som sagt att man väljer att lägga all skuld på Socialdemokraterna vilket jag inte ansåg vara rättvist och lite ironiskt då de faktiskt nu har vidtagit hårdare åtgärder. Sedan kan det så som du påpekar mycket väl vara p.g.a. Påtryckningar från andra partier (eller mer troligt den allmänna opinionen) och inget man egentligen hade velat.
Citera
Medlem
okok1s avatar
Varför säger man att han fick 18 år när det i realiteten är 12 år?
Citera
Medlem
Redas avatar
Är det inte försvårande att ha mördat och sedan styckat sitt offer så kan man undra vem som får livstid.
Citera
2020-10-23, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Imnsho
Det här är en kille som kommer att få mängder av kärleksbrev till anstalten. Några snabbisar i besöksrummet, och sedan är han ute efter 12 år (om han inte börjar bråka på anstalten).

Min gissning är att han träffar någon av dem som han mailkommunicerar med, och tar livet av henne inom ett halvår efter att han kommit ut. Blir en ny vända på kåken för stackars Tishko.

Men pippa får han! Damerna älskar dessa bad boys.

Som jag förstod det så gillar Tishan män också så han kommer nog ha så han klarar sig i finkan!
Citera
2020-10-23, 18:09
Medlem
vidrikfittanens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pogbasshoes
Det är mycket troligt att det blev så, får hoppas han får en extra tuff vistelse i fängelset nu när han fick rabatt. Tror många på fängelset inte är allt för positiva till en flykting som hugger huvudet av småtjejer!

Fast det är väl mest andra blattar i fängelset. Tror inte dom bryr sig så mycket om en mördad svensk tjej. Och han lär nog skyddas och omhuldas av vårdarna i fängelset.

Men ... intressant att jämföra med Jackie Arklöf som mördade två vuxna män i en riskyrke. Han får inte tidsbestämt efter alla dessa år. Inte för att jag tycker att han borde få det heller.
Men i min värld är det ett lika grovt brott att skära huvet av en 17-årig tjej som att ge två snutar ett varsitt nackskott.
Citera
2020-10-23, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pogbasshoes
Det är mycket troligt att det blev så, får hoppas han får en extra tuff vistelse i fängelset nu när han fick rabatt. Tror många på fängelset inte är allt för positiva till en flykting som hugger huvudet av småtjejer!

De är ju lika allihop dit han kommer. Finns inga kriminella med gott hjärta på sådana anstalter.
Citera
2020-10-23, 18:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Iknowafewthings
Ja. Med hovrättens bedömning hade man varit tvungen att gå emot lydelsen i lagen, visst är det möjligt men det förutsätter ett allvarligt fel från Hovrättens sida.

Vilket mord i Västerås är det du syftar på?

Jag har full förståelse för att man anser att en annan typ av straffrättslig politik bör föras, det jag reagerade på var som sagt att man väljer att lägga all skuld på Socialdemokraterna vilket jag inte ansåg vara rättvist och lite ironiskt då de faktiskt nu har vidtagit hårdare åtgärder. Sedan kan det så som du påpekar mycket väl vara p.g.a. Påtryckningar från andra partier (eller mer troligt den allmänna opinionen) och inget man egentligen hade velat.
https://www.expressen.se/nyheter/krim/johans-hals-skars-av-fallet-tas-upp-i-hd/

Här ser du att det inte är glasklart att lydelsen leder till livstidsstraff i varje fall. Minsta lilla förmildrande omständighet gör det fortsatt möjligt att tidsbestämda straff utdömes. Nu får vi hoppas HD gör rätt sak, men att det ska krävas att HD ger prejudikat i frågan visar bara att lagens utformning är bräcklig.

Jag kommer fortsätta lägga skulden på socialdemokraterna för att man inte gjort allt långt tidigare och att det skulle krävas påtryckningar från M, KD, SD och den allmänna opinionen för att man skulle komma med något halvdant flera decennier senare. Jag nöjer mig inte tills vi har avskaffad mängdrabatt och kraftigt höjda tidsbegränsade straff som substitut till livstids fängelse. Sådana som du, som prisar S för små icke-mönsterbrytande förändringar är orsaken till att den svenska straffrätten ligger flera decennier efter den typen av brottslighet som idag dominerar landet.
Citera
2020-10-23, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
För efter 12 år är han inte en fri man utan enbart VILLKORLIG frigiven. Går han och mördar ännu ett barn så får han hoppa in och göra resterande 6 år :P
Tror även han kan åka in på dom 6 åren för mindre brottslighet också om han inte kan sköta sig.
Citera
2020-10-23, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Normen är att den sista tredjedelen avtjänar man i frihet under förutsättning att man inte begår brott. Då åker man in för att avtjäna den delen också.
Citera
2020-10-23, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av justina
De är ju lika allihop dit han kommer. Finns inga kriminella med gott hjärta på sådana anstalter.

Visst att det kommer sitta likasinnade där men tror det bör finnas folk som är sugna på att ge han en omgång! Han verkar vara en ruskigt oskön människa också så finns garanterat folk han kommer reta upp.
Citera
2020-10-23, 18:17
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashenbacken1
https://www.expressen.se/nyheter/krim/johans-hals-skars-av-fallet-tas-upp-i-hd/

Här ser du att det inte är glasklart att lydelsen leder till livstidsstraff i varje fall. Minsta lilla förmildrande omständighet gör det fortsatt möjligt att tidsbestämda straff utdömes. Nu får vi hoppas HD gör rätt sak, men att det ska krävas att HD ger prejudikat i frågan visar bara att lagens utformning är bräcklig.

Jag kommer fortsätta lägga skulden på socialdemokraterna för att man inte gjort allt långt tidigare och att det skulle krävas påtryckningar från M, KD, SD och den allmänna opinionen för att man skulle komma med något halvdant flera decennier senare. Jag nöjer mig inte tills vi har avskaffad mängdrabatt och kraftigt höjda tidsbegränsade straff som substitut till livstids fängelse. Sådana som du, som prisar S för små icke-mönsterbrytande förändringar är orsaken till att den svenska straffrätten ligger flera decennier efter den typen av brottslighet som idag dominerar landet.

Det borde Jim läsa.
Men han verkar ”nöjd” så frågan är om han orkar driva det vidare?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in