2020-10-23, 17:42
Medlem
IMBILDENs avatar
KnackeredVonAnka

Antar att du vänder dig till Stilicho. Du och jag tycks ha samma uppfattning vad gäller barns smittsamhet. Dvs, att de smittar ungefär som vuxna.
Citera
2020-10-23, 17:43
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
Du, jag såg filmen Contagion (2011) igår, och den utspelar sig delvis i Hong Kong. Enligt storyn så är ön Kowloon världens mest tätbefolkade område, och miljöerna som skildrades där var verkligen extremt tätbefolkade.

Visst dom filmar naturligtvis de tätaste gatorna för att ge en dramatisk effekt till filmen, men föreställningen att svenskar umgås och har mer sociala kontakter än folk på Kowloon verkar extremt osannolikt.

Det måste finnas en annan förklaring till varför Sverige har så stor spridning och många dödsoffer, medan Hong Kong har klarat pandemin bra.

Ja det är onekligen fascinerande. Hur folk beter sig har nog den största inverkan, kan ju var så att de flesta har en rejäl covidförkylning i bakgrunden också som skydd. Varför har afrika sluppit undan, många afrikanska länder har extremt dålig hälsovård. Å andra sidan har långt fler dött av svält pga lockdowns än antal liv som räddats där.
Citera
2020-10-23, 17:43
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Jag är 30+

Om ingen gör motstånd, kommer det bara fortgå. Om du nu är så gammal och vis borde du ju förstå hur friheter sakta bryts ner. Läs historia.

Det handlar inte om en konsert, det är gradvis eroderande av mänskliga rättigheter och friheter.

Det läskiga är att det inte är motiverat längre. I våras, visst. Nån månads restriktioner var befogade. Men nu? Absolut inte. Kolla på Irland, folk får knappt bjuda hem folk, polisen får gå in i ditt hem hur som helst, du får inte resa.

Företag går omkull, folk blir arbetslösa. Förstår ni inte vilken enorm kostnad det är med lockdowns?

Du får det att låta som att vi är mitt inne i en konspiration för att förslava mänskligheten, det känns som du missuppfattat situationen. Du får vara glad att du inte bor i Irland då. Det är ett virus, ett otrevligt sådant och människor kommer att dö, har du ingen förståelse för det? Vi har ingen lockdown och har inte haft heller. Foliehatt på!
Citera
2020-10-23, 17:44
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Den samlade vetenskapen tyder på att barn smittar ungefär som vuxna, även om det säkert går att hitta någon obskyr studie som visar på motsatsen.

Att du , jag eller någon annan på Flashback skulle vara bättre att läsa och analysera studier blir ju bara pinsamt. Inse att Tegnell sitter med en stab samt landets främsta forskare i ämnet. Den utbildning/erfarenhet samt lägesbild är omfattande så glöm att de vi hobbyggoglar skulle vara rådande vetenskapen.
Citera
2020-10-23, 17:44
Medlem
LeeVans avatar
Antikroppstest / ”Immunitet” (vecka 42 - 32 503 test)

Andelen possessiva antikroppstest var för riket som helhet 11,8%

Om någon önskar procentsats för specifik region så fixar jag det. FHM ger beräkningsunderlag .. men inte mer än så.

Sida som jag använder.
https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/statistik-och-analyser/antalet-testade-for-covid-19/
Citera
2020-10-23, 17:47
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Den samlade vetenskapen tyder på att barn smittar ungefär som vuxna, även om det säkert går att hitta någon obskyr studie som visar på motsatsen.

Jag tror flugpappa har tagit till sig Tegnells retorik. Även om du presenterar nya rön så är det ff den samlade vetenskapen som åsyftas, dvs Tegnells åsikt. Om du så hade visat Tegnell en bild där han sätter på grannens hund på gräsmattan så hade han kunnat bortförklara det på en miljon sätt, och du hade stått där som ett frågetecken, kanske t.o.m fått för dig att det är du på bilden.
Citera
2020-10-23, 17:49
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Nej. De flesta menade på att vi inte skulle få en lika häftig smittspridning som under våren. Och där är vi inte än på långa vägar. Du satt och bölade om en andra våg i takt med att skolstarten redan i Augusti. Någon som inte skedde alls. Nu blev vädret kallare och smittan tilltog och NU sitter du och påstår att du fick rätt och sitter på facit kring skolstartens påverkan av smittspridningen.

Snälla Karlkula. Nu får du allt komma in i matchen lite. Vi har nu nästan lika höga smittal som vi hade i våras. Vi har inte haft så höga tal som idag sedan långt innan sommaren. Jag sa att smittan skulle öka när skolorna startade och det fick jag 100% rätt i. Trenden pekar just nu rakt upp.
Citera
2020-10-23, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
För att det är buffé - alla går och slabbar i sillsalladen och rödkålen. Samt att det blir köer vid de populära rätterna - det blir det alltid!

Nä, men det finns ju en undersökning som visar, att den mesta smittan på krogen sker efter midnatt. Vilket såklart beror på, att folk börjar bli både fulla och sömniga och inte är lika försiktiga längre.

Det jag menar är att julbord specifikt inte bör förbjudas om det är buffé och köbildning som är smittsamt.

Det jag menar är att om nattöppen krog eller alkoholförsäljning är smittkällor så är det extremt grovt att göra som i Frankrike och ge samtliga husarrest mellan klockan 21 och 06. Det är diktaturer som brukar pyssla med utegångsförbud. Det är väl bättre att förbjuda restaurangbesök i alltför trånga lokaler dygnet runt? Nu måste alla rusa ut och äta samtidigt.
Citera
2020-10-23, 17:50
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Att du , jag eller någon annan på Flashback skulle vara bättre att läsa och analysera studier blir ju bara pinsamt. Inse att Tegnell sitter med en stab samt landets främsta forskare i ämnet. Den utbildning/erfarenhet samt lägesbild är omfattande så glöm att de vi hobbyggoglar skulle vara rådande vetenskapen.

Inse att Tegnell och gänget inte har något med vetenskap att göra. De agerar bara som regeringens förlängda arm och att deras åtgärder är till 100% politik och till 0% vetenskap. Politik är inte vetenskap.
Citera
2020-10-23, 17:53
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Du får det att låta som att vi är mitt inne i en konspiration för att förslava mänskligheten

Så är det. Oavsett om viruset finns eller ej och oavsett om det är planerat eller ej.

Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Ja det är onekligen fascinerande. Hur folk beter sig har nog den största inverkan, kan ju var så att de flesta har en rejäl covidförkylning i bakgrunden också som skydd. Varför har afrika sluppit undan, många afrikanska länder har extremt dålig hälsovård. Å andra sidan har långt fler dött av svält pga lockdowns än antal liv som räddats där.

Skulle inte förvåna mig om det frekventa användandet av hydroxoklorokin är anledningen till att många afrikanska länder klarat sig så bra.
Citera
2020-10-23, 17:53
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag tror flugpappa har tagit till sig Tegnells retorik. Även om du presenterar nya rön så är det ff den samlade vetenskapen som åsyftas, dvs Tegnells åsikt. Om du så hade visat Tegnell en bild där han sätter på grannens hund på gräsmattan så hade han kunnat bortförklara det på en miljon sätt, och du hade stått där som ett frågetecken, kanske t.o.m fått för dig att det är du på bilden.

Ni är roliga men vi är ju på Flashback så det är ju inte konstigt . Nej Tegnell är ingen talare eller mediatränad lirare. Men han har Sveriges forskarnätverk inom infektion och smittskydd samt annan expertis till förfogande till det myndighetsuppdrag de jobbar med.
Citera
2020-10-23, 17:54
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreatVoid
Det jag menar är att julbord specifikt inte bör förbjudas om det är buffé och köbildning som är smittsamt.

Det jag menar är att om nattöppen krog eller alkoholförsäljning är smittkällor så är det extremt grovt att göra som i Frankrike och ge samtliga husarrest mellan klockan 21 och 06. Det är diktaturer som brukar pyssla med utegångsförbud. Det är väl bättre att förbjuda restaurangbesök i alltför trånga lokaler dygnet runt? Nu måste alla rusa ut och äta samtidigt.

Du vet att isländska barn har utegångsförbud efter 22:00 (på vintern) om de inte är i vuxens sällskap?

https://svenska.yle.fi/artikel/2018/12/30/islandska-ungdomar-ska-vara-hemma-fore-klockan-22-modellen-testas-ocksa-i-finland

Det är standard där och har inget med corona att göra. Barnen klagar inte heller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in