2020-10-23, 16:39
Medlem
Hallå där!

Jag går nu näst sista terminen på gymnasiet och kollar runt lite på olika program att läsa på universitetet. Är väldigt intresserad av politik och samhällsfrågor av olika slag. Har nu hittat ett program vid namn 'Politices kandidat' som verkar väldigt intressant. Har nu läst om programmet på olika forum och många säger att det är svårt att få jobb efter att ha läst detta och rekommenderar istället att läsa juridik. Hur är det egentligen? Planerar såklart isåfall att fortsätta och läsa en master.

Jag skulle även uppskatta lite rekommendationer på olika program som har med just samhällsfrågor, statsvetenskap osv. Har inga problem med att plugga och skulle lätt kunna plugga 5 år till.
Citera
2020-10-23, 16:44
Medlem
Aston-Martins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr.oklar
Hallå där!

Jag går nu näst sista terminen på gymnasiet och kollar runt lite på olika program att läsa på universitetet. Är väldigt intresserad av politik och samhällsfrågor av olika slag. Har nu hittat ett program vid namn 'Politices kandidat' som verkar väldigt intressant. Har nu läst om programmet på olika forum och många säger att det är svårt att få jobb efter att ha läst detta och rekommenderar istället att läsa juridik. Hur är det egentligen? Planerar såklart isåfall att fortsätta och läsa en master.

Jag skulle även uppskatta lite rekommendationer på olika program som har med just samhällsfrågor, statsvetenskap osv. Har inga problem med att plugga och skulle lätt kunna plugga 5 år till.

Du ska läsa det du är intresserad av. Är du driven så ska det lösa sig. Du kan ju ta en Pol Mag eller Pol Mas. Rekommenderar att du i alla fall läser en magister.
Citera
2020-10-23, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aston-Martin
Du ska läsa det du är intresserad av. Är du driven så ska det lösa sig. Du kan ju ta en Pol Mag eller Pol Mas. Rekommenderar att du i alla fall läser en magister.
Inte riktigt så lätt när det gäller Pol Kand. Pol kand kan sammanfattas som ett förvaltningsprogram för offentlig sektor. De flesta oavsett master eller inte slutar upp som pappersvändare eller i bästa fall handläggare på kommunen. Dock vimlar det av samhällsvetare i Sverige och värre kommer det bli så tuff konkurrens.

Är du samhällsintresserad läs istället något med bättre arbetsmarknad som juristprogrammet, systemvetare eller kanske ekonom och välj till lite kurser i statsvetenskap.
Citera
2020-10-24, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mr.oklar
Hallå där!

Pol.kand/pol mag är mest en yrkesutbilding för folk från olika politiska ungdomsförbund som behöver en universitetsutbildning för att nepotismen inte ska bli alltför uppenbar.
Citera
2020-10-24, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IngetNick2
Pol.kand/pol mag är mest en yrkesutbilding för folk från olika politiska ungdomsförbund som behöver en universitetsutbildning för att nepotismen inte ska bli alltför uppenbar.
Haha den här beskrivningen gjorde min dag
Citera
2020-10-24, 21:55
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kajplats
Haha den här beskrivningen gjorde min dag

Den var dessutom ganska klockren!

TS - tala ur skägget! Aldrig lovande att höra en spoling som vill jobba med "X-frågor" - genusfrågor, miljöfrågor, samhällsfrågor... vill du bli karriärpolitiker? Inget att skämmas för, då är en Pol kand utmärkt, Uppsalas bättre än SU;s.
Citera
2020-10-27, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Den var dessutom ganska klockren!

TS - tala ur skägget! Aldrig lovande att höra en spoling som vill jobba med "X-frågor" - genusfrågor, miljöfrågor, samhällsfrågor... vill du bli karriärpolitiker? Inget att skämmas för, då är en Pol kand utmärkt, Uppsalas bättre än SU;s.
Ja så är det. Att läsa Pol Kand kräver på sätt och vis att du är politiskt aktiv i något parti. Är väl enbart där anställningsmöjligheter finns.
Citera
2020-10-27, 14:20
Medlem
Hadyoursixs avatar
Vad kan du medföra med genom att läsa en pol.mas jämfört med en som läser juridik? Eller vad sägs som en blivande sjuksköterska?

Vi behöver sånna som kan tillföra nytta till samhället - det är därför som det är svårt inom politices/statsvetenskap.

Finns det något annat du kan tänka dig?
Citera
2020-10-27, 18:32
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ja så är det. Att läsa Pol Kand kräver på sätt och vis att du är politiskt aktiv i något parti. Är väl enbart där anställningsmöjligheter finns.

Nja, är väl en ok bakgrund för mer juniora tjänster inom förvaltningen, "byråkratjobb" typ.
Citera
2020-10-27, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Nja, är väl en ok bakgrund för mer juniora tjänster inom förvaltningen, "byråkratjobb" typ.
Det skulle jag inte påstå. Det är betydligt svårare att få sådana yrken än vad man kan tro. Tänk på att alla samhällsvetare konkurrerar om i princip samma jobb inom det offentliga.
Citera
2020-10-27, 19:29
Medlem
Juridik om du klarar det, det är ganska svårt alltså. Juridik ger bra med cash också, något som kommer vara bra och det är bra kunskaper att ha i livet.
Citera
2020-10-27, 19:37
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Det skulle jag inte påstå. Det är betydligt svårare att få sådana yrken än vad man kan tro. Tänk på att alla samhällsvetare konkurrerar om i princip samma jobb inom det offentliga.

...därav jag la till "juniora" tjänster som handläggare.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in