2020-10-23, 15:05
Medlem
Har vi 6000 döda till nyår?
Citera
2020-10-23, 15:06
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Att stänga skolor (förskola / grundskola) är troligen ett av de mest hjärndöda och suboptimala beslut som kan tas i detta sammanhang. Kostar miljarder per dag, dvs. krävs att 100-tals liv räddas per dag i Sverige, enbart pga skolstängningen för att sånt beslut ska kunna motiveras. Att skolstängning är hjärndött har de flesta beslutsfattarna i världen nu tillsist insett (Tegnell gjorde det redan i våras). Men barn kan självklart bli smittade av covid, men får i väldigt liten utsträckning symptom. Asymptomatisk smittspridning är väldigt ineffektiv därför driver inte barn smittspridningen av coronaviruset.

Skolstängningar kan förstås göras bättre och sämre. Att bara stänga alla skolor rakt av och låta föräldrarna och barnen reda ut det själva är förstås hjärndött. Men det är det väl inget land som egentligen har gjort och knappast någon som planerar heller. Alla länder jag känner till har haft någon form av kontrollerad nedstängning där man ordnat med barnomsorgsplatser till de barn som inte kunnat få passning på annat sätt.

Sverige gjorde i någon mån också en sådan nedstängning. Till exempel uppmanades alla föräldrar som hade möjlighet att hålla sina barn hemma från dagis i våras (åtminstone i min kommun). Det är väl vad man skulle kunna kalla en "mjuk" skolstängning. Man låter de barn som kan vara hemma vilket minskar trängseln och smittspridningen (och personaltrycket) bland de barn som blir kvar. Att göra samma sak även för äldre barn bär antagligen emot med tanke på den heliga skolplikten, men jag antar att det inte helt kan uteslutas.
Citera
2020-10-23, 15:08
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheAlamo
Det är inte det jag pratade om men för att svara på det så tror jag att just Hong Kong är det mesta tätbefolkade landet i världen och asiater bor extremt tätt och äter middag i samma skålar tex.

Det visar att äter en familj ur samma skål så sprider det inte viruset. Folk har en tendens att förenklar saker. På med mask så försvinner viruset, tror många. Våra kulturtraditioner är olika. Ett exempel är Amerikaners intresse för vapen, varannan gammal tant har en revolver hemma "utifall att". I japan finns den tanken inte ens.
Citera
2020-10-23, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Här är stockholms utveckling per rapportvecka

v43 2246
v42 1431
v41 1493
v40 1074
v39 855
v38 393
v37 257

totalt 30838

(källa platz.se och mina egna gamla anteckningar)

Jag skulle önska att det fanns grafer med löpande sju-dagars genomsnitt av rapporterade fall per län och capita... Jag antar att ingen sett det... Eller?
Stockholms ökningtakt verkar vara ungefärligt som landets genomsnitt

2246/1431 ~ 1,56

Cirka 56%.

Vad hände med den omtalade stockholmska flockimmuniteten?
Senast redigerad av Hanna-Wigh 2020-10-23 kl. 15:13.
Citera
2020-10-23, 15:13
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Så antalet smittade per 10 000 invånare är högre i Danderyd-Lidingö-Östermalm än i Spånga-Tensta

Ge oss siffror?

Edit: Har du även siffror för "Stockholmsbäst på att hålla avstånd"?

Eller trollar du som vanligt.
Ja, Danderyd och Rinkeby är i toppen respektive botten. Siffrorna finns hos FHM på kommun-nivå:
https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/statistik-och-analyser/bekraftade-fall-i-sverige/

Vad gäller Stockholmsbäst så tror jag at de flesta förstod det var ironi. Det är väl så att de är bättre på att bära mask i Rinkeby.
Citera
2020-10-23, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Som jag skrivit om i ett inlägg tidigare i den här tråden så finns det verkligen mycket forskning som visar att barn inte är lika smittspridande som vuxna i covid-19. Exakt vad det beror på verkar inte helt klarlagt än, men att de är mindre smittspridande tror jag man får betrakta som säkerställt.

Däremot är de förstås inte helt immuna, barn både blir sjuka och kan sprida sjukdomen vidare. Bara inte i samma omfattning som vuxna. Den praktiska effekten av det tror jag kommer att bli att både Sverige och andra länder kommer att vara betydligt mer återhållsamma med att stänga ned skolorna än de var i våras. För Sveriges del, som ju redan är ökänt återhållsamma med smittskyddsåtgärder, betyder det antagligen att vi aldrig kommer att stänga skolorna, oavsett hur sjukt samhället blir.
Barnen försvinner inte från jordens yta för att man stänger skolorna.

Skolan är i alla fall en relativt kontrollerad miljö, där man samlar barnen dagligen och de får träffa samma människor varje dag.
Citera
2020-10-23, 15:15
Medlem
Grönt ljus för mindre julfiranden: ”En väldigt liten risk”
Efter dagens besked om att restriktionerna för 70-plussare slopas undrar många svenskar hur det blir med årets julfirande. Statsepidemiolog Anders Tegnell kommer med glädjande besked: Han ger grönt ljus för mindre släktkalas.

– Om det är med den nära släkten måste man anse att det är en väldigt liten risk – och en risk som många tycker är värd att ta, säger han i SVT Aktuellt.

Kan man nu till och med krama sina barn och barnbarn?

– Vi tycker att det är rimligt att man får ta steget mot den typen av fysiska kontakter – förutsatt förstås att barnen är helt friska, svarar han.

Exakt hur litet ett släktkalas bör vara kan Anders Tegnell inte svara på.

– Tanken är att skapa så få nya kontakter som möjligt. Har man en grundfamilj som rör sig om 10-15 personer, då får det vara okej, säger han.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/fritt-fram-att-krama-friska-barnbarn-man-maste-fa-ta-det-steget

Ja, jag tycker då det är på tok för tidigt att uttala sig om julen såhär! Det är 2 månader dit och vi ser en rejäl ökning.
Citera
2020-10-23, 15:16
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Jag tycker det är tydligt att Tegnell forstättningsvis driver sin flockimmunitetslinje. Det ska bevisas för omvärlden att han hade rätt, kostnaden i människoliv är inte viktig för honom.
Han vill ha upp spridningen på en hög nivå. Han vill få sjukvården att ligga nära maxbelastning och sen bromsa spridningen och hålla kurvan platt så att smittan kan spridas genom befolkningen på snabbast möjliga tid.

Han tror fortfarande att man kan låta spridningen explodera och sen bara bromsa den när man tycker man har passlig nivå. Det har ju inte fungerat nån annanstans i Europa så jag förstår inte varför han får sitta kvar.

FHM/Regeringens jakt på flockimmunitet fortsätter. Massmördaren Anders Tegnells strategi att sprida smittan bland befolkningen har haft stora framgångar senaste dagarna. Vårt enda hopp är att smittskyddsläkarna ute i regionerna gör uppror mot massmördaren Tegnells strategi och hans ohyggliga brott mot svenska folket.
Citera
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Barnen försvinner inte från jordens yta för att man stänger skolorna.

Skolan är i alla fall en relativt kontrollerad miljö, där man samlar barnen dagligen och de får träffa samma människor varje dag.
Om du med ”kontrollerad miljö” menar fri smittspridning så håller jag med dig.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer

Nej, 10 000 - 20 000 enligt Flashback-cowboysen..
Citera
2020-10-23, 15:17
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Det räcker inte.
Citera
2020-10-23, 15:19
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Grönt ljus för mindre julfiranden: ”En väldigt liten risk”
Efter dagens besked om att restriktionerna för 70-plussare slopas undrar många svenskar hur det blir med årets julfirande. Statsepidemiolog Anders Tegnell kommer med glädjande besked: Han ger grönt ljus för mindre släktkalas.

– Om det är med den nära släkten måste man anse att det är en väldigt liten risk – och en risk som många tycker är värd att ta, säger han i SVT Aktuellt.

Kan man nu till och med krama sina barn och barnbarn?

– Vi tycker att det är rimligt att man får ta steget mot den typen av fysiska kontakter – förutsatt förstås att barnen är helt friska, svarar han.

Exakt hur litet ett släktkalas bör vara kan Anders Tegnell inte svara på.

– Tanken är att skapa så få nya kontakter som möjligt. Har man en grundfamilj som rör sig om 10-15 personer, då får det vara okej, säger han.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/fritt-fram-att-krama-friska-barnbarn-man-maste-fa-ta-det-steget

Ja, jag tycker då det är på tok för tidigt att uttala sig om julen såhär! Det är 2 månader dit och vi ser en rejäl ökning.

Han verkar helt ovetandes om att 10-15 personer ur släkten ofta sammanstrålar på Julen. Det är inte nödvändigtvis så att man umgås med dessa regelbundet. Det blir många nya kontakter isåfall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in