2020-10-23, 14:09
Medlem
Ojojoj. 859 fall registreras i Danmark.
Citera
2020-10-23, 14:11
Medlem
docentdisciplins avatar
har hört att ett större lab i region sthlm nu har över 10% pos prover, mer om det nästa vecka antagligen... (eftersom det är ngt som sker just nu, blir alltid en viss fördröjning med allt).
Citera
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Det vore dock intressant att veta hur många som testas denna vecka.
Även om ökningen är uppenbar genom att andelen går upp, så kan de faktiska talen se mer dramatiska ut än vad de faktiskt är.

Kollar man på platz.se så ökar ju positivity rate vecka för vecka. Så verkar ju inte bero på ökad testning
Citera
Medlem
Östergötland har ökat en faktor 10 på en månad. Det är en faktor 100 om en månad och en faktor 1000 till jul. Totalt sammanbrott väntar.
Citera
2020-10-23, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Atchi Prosit!

Det var mer än det dubbla. I Östergötland nämner man 900% ökning:
Regionstyrelsens ordförande Kaisa Karro sa att "det är en andra våg vi ser" - och att man sett en ökning med 900 procent i antalet smittade fall dom senaste dagarna.
https://sverigesradio.se/artikel/7581553

Och 40 på IVA:

https://www.icuregswe.org/data--resultat/covid-19-i-svensk-intensivvard/
Och det är nog ännu större ökning då flera fall inte har kunnat räknats med den här veckan.
Citat:
Flera regioner får begränsad provtagningskapacitet för covid-19 under veckan.
Det beror på att analysmaterial till Statens veterinärmedicinska anstalt blivit försenat.
https://twitter.com/CovidXIX/status/1318139200550670336
Citera
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Men barn driver väl inte smittan, eller hur var det nu? Covid19 smittar på samma sätt som förkylningar och influensor, men just Covid19 så smittar inte barn, eller hur var det nu Folkhälsomyndigheten?

Som jag skrivit om i ett inlägg tidigare i den här tråden så finns det verkligen mycket forskning som visar att barn inte är lika smittspridande som vuxna i covid-19. Exakt vad det beror på verkar inte helt klarlagt än, men att de är mindre smittspridande tror jag man får betrakta som säkerställt.

Däremot är de förstås inte helt immuna, barn både blir sjuka och kan sprida sjukdomen vidare. Bara inte i samma omfattning som vuxna. Den praktiska effekten av det tror jag kommer att bli att både Sverige och andra länder kommer att vara betydligt mer återhållsamma med att stänga ned skolorna än de var i våras. För Sveriges del, som ju redan är ökänt återhållsamma med smittskyddsåtgärder, betyder det antagligen att vi aldrig kommer att stänga skolorna, oavsett hur sjukt samhället blir.
Citera
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otrolig
Nya avlidna: 3
Nya fall: 1625

Fördelning av nya rapporter: https://covidstatistik.se/

Fem senaste fredagssiffror avlidna: 8, 2, 2, 3, 1.
Fem senaste fredagssiffror nya fall: 793, 919, 673, 636, 353.
Ser att vecka 41 nu har 21 dödsfall registrerade på bekräftat datum. Så då får man väl konstatera att antalet avlidna har ökat till minst tre om dagen.

Antal smittande ökar oroande snabbt, jag hoppas vår tappra och starka vårds personal kan tackla ännu en våg och att de är beredda att offra sin egen hälsa. De får helt enkelt stå tills den siste faller.
Citera
2020-10-23, 14:16
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Som jag skrivit om i ett inlägg tidigare i den här tråden så finns det verkligen mycket forskning som visar att barn inte är lika smittspridande som vuxna i covid-19. Exakt vad det beror på verkar inte helt klarlagt än, men att de är mindre smittspridande tror jag man får betrakta som säkerställt.

Däremot är de förstås inte helt immuna, barn både blir sjuka och kan sprida sjukdomen vidare. Bara inte i samma omfattning som vuxna. Den praktiska effekten av det tror jag kommer att bli att både Sverige och andra länder kommer att vara betydligt mer återhållsamma med att stänga ned skolorna än de var i våras. För Sveriges del, som ju redan är ökänt återhållsamma med smittskyddsåtgärder, betyder det antagligen att vi aldrig kommer att stänga skolorna, oavsett hur sjukt samhället blir.

Enligt studier på covid-19 smittar barn över 10 år lika lätt som vuxna.
Citera
2020-10-23, 14:16
Medlem
Citat:
Rekord i antal tester förra veckan men samtidigt ökar andelen positiva också: https://covidstatistik.se/provtagningar
Dessutom detta fick vi veta tidigare under veckan :

2020-10-19
SVA analyserar covid-19-prover åt bland annat regionerna Jönköping, Kronoberg och Örebro.

Flera regioner får begränsad provtagningskapacitet för covid-19 under veckan. Anledningen är att analysmaterial till Statens veterinärmedicinska anstalt (SVA) blivit försenat.

– I normala fall handlar det om 1 700–1 800 tester per dag. Men den här veckan blir det ungefär halva den summan, säger Henrik Ericsson, chef på den mikrobiologiska enheten på SVA, till TT.

– Det var problem med kvalitetskontrollen på sändningen vi skulle ha fått i förra veckan, men vi får en ny sändning om en vecka.
https://www.nyteknik.se/samhalle/covid-testning-drabbad-av-leveransproblem-7003315

Ett litet tapp av icke testade fösvinner där.
Citera
2020-10-23, 14:18
Medlem
ReijoHervonens avatar
Sverige är klart in i accelerationsfasen nu.

Antal fall i Tjeckien till vänster och Sverige till höger.
V36 4098 V42 4754
V37 8506 V43 7406
V38 13542
V39 15119
V40 19683
V41 35855
V42 60541

Man ligger ungefär sex veckor efter Tjeckien i utvecklingen. V36-37 var när det tog skruv där. Ökningen är inte riktigt lika dramatisk i Sverige, det beror nog troligtvis på att man har lite mera immunitet ifrån i våras och att landet är mera glesbefolkat så det sprids inte lika snabbt mellan olika regioner.
Citera
2020-10-23, 14:20
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Rekord i antal tester förra veckan men samtidigt ökar andelen positiva också: https://covidstatistik.se/provtagningar

Testvolymen har ju inte ökat nämnvärt de senaste 7 veckorna. Vi ligger på 3.88 positivity nu så testnivån borde utökas om vi inte ska passera det rekommenderade < 5%.
Citera
2020-10-23, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Vem har drabbats av högst smitta; Danderyd-Lidingö-Östermalm eller Spånga-Tensta?

Östermalm
Sjukdomsfall /10 000 invånare: 136

Danderyd
Sjukdomsfall /10 000 invånare: 116

Lidingö
Sjukdomsfall /10 000 invånare: 132

Summa 384/3 = 128

-----------------
Spånga-Tensta
Sjukdomsfall /10 000 invånare: 132

https://fohm.maps.arcgis.com/apps/opsdashboard/index.html#/fc00e85944794f43b5d2400f8d11c74e

Du bekräftar ju bara mer eller mindre det jag skrev med dina siffror. Spånga-Tensta drabbades väldigt hårt i början av pandemin, och personer från den stadsdelen var starkt överrepresenterade på sjukhus. Dock var testningen inte lika utbrott då så mörkertalen var färre än vad de är idag. Om jag inte minns fel visade en studie av Folkhälsomyndigheten även att 19 procent i området hade antikroppar.

Men om du tittar på antalet smittade de senaste veckorna är det betydligt mer positiva fall i Östermalm, Danderyd och Lidingö. Jag vet inte om vi pratade förbi varande, men jag pratade om vilka stadsdelar som de senaste veckorna haft flest smittade.

Summa summarum:
Spånga-Tensta har med all sannolikhet högst smittade per capita under pandemin som helhet. Detta har gjort att en immunitet byar byggts upp i befolkningen, vilken innebär att Östermalm, Danderyd och Lidingö har fler som är mottagna för smittan och har därför först smittade just nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in