2020-10-23, 09:56
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FinurligFilur
Enligt datan du refererade till är könsration 55:45 till fördel för kvinnorna. Det är inte en jättestor könsskillnad i min bok. Kvinnor testar sig nog dessutom mer än män vid milda symptom. Ration 55:45% speglar inte den desto större överrepresentation som kvinnor har för att drabbas av långtidscovid. Det finns alltså ytterligare, idag okända, faktorer som gör att kvinnor har en ökad risk än män.
Ja, det bör ju vara samma faktorer som gör att fler män än kvinnor blir svårt sjuka och avlider.
Citera
2020-10-23, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Source?

99,9 % specificity (CI 95%, 99,5-1,00) according to the evaluations at the clinical microbial laboratories in Sweden.

You can find a press release from FHM asking everybody who tested positive with mild or no symptoms to retest themselves due to the Abbott tests being faulty if you scroll through them. There’s a paper from Norway regarding this, too — but I can’t recall if it’s a pre-print or been published by now.
Citera
2020-10-23, 09:58
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robocrap
25 000 Svenskar kan ha långtidseffekter av Corona.

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/25-000-svenskar-kan-ha-langtidscovid

Lite märkligt att det är flest kvinnor som har långvariga symptom när det är fler män som drabbas?

Det är ju över 100000 enligt sanning tidigare i tråden.
Citera
2020-10-23, 09:59
Medlem
GP har tittat på spridningen i skolan:
- https://www.gp.se/nyheter/v%C3%A4stsverige/s%C3%A5-m%C3%A5nga-v%C3%A4stsvenska-elever-har-f%C3%A5tt-corona-sedan-skolstarten-1.35882282

Citat:
Förra veckan, vecka 42, noteras samtidigt en markant ökning även bland högstadie- och mellanstadieelever.

– Men det är fortfarande lågt i lågstadieåldern.
Citera
2020-10-23, 10:01
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Det är ju över 100000 enligt sanning tidigare i tråden.
Siffrorna utgår ifrån antal tester, naturligtvis finns det även långtidssjuka bland dem som inte fick testa sig i mars-maj.
Citera
2020-10-23, 10:02
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Trycket har ju funnits hela tiden så om de bara tagit hänsyn till det skulle det hänt tidigare.
Ingen handel är så stor som julhandeln. Och Sverige och Europa har väl sprungit i ekonomins ledband hela tiden, skulle man ha ändrat sig nu?
Är det någon som på allvar trodde att man skulle offra julhandeln! För några 70+-are , inte en chans.
Senast redigerad av virvelbagg 2020-10-23 kl. 10:04.
Citera
2020-10-23, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Om det nu är så att detta är ett större problem för anställda inom vård och omsorg. Kan inte den stressen du talar om handla om att man såg allt för många dö och inte hur rädd man är att bli diagnostiserad med covid.

Som jag sa så kan det vara så att privat- och eller arbetsrelaterad stress kan spela in, men också rädslan/oron när man fick sin egen diagnos. Det är ju inte bara IVA-anställda som får långtidscovid så stressen att bevittna död och vara utarbetad/maktlös är nog inte den enda stressorn.

https://www.allehanda.se/logga-in/madelene-i-nyland-insjuknade-i-covid-19-tvingas-salja-sitt-hem-jag-orkar-inte-ta-hand-om-huset
OBS! Betalartikel men jag klipper in lite info:

"Tar jag i mer eller blir stressad kommer smärtan i kroppen, säger hon och fortsätter: - Varför det är så vet jag inte men under stress och press gör det ondare i kroppen"

"Familjen har drabbats av många tragedier. Deras dotter gick bort för fem år sedan. Sedan dog Madelenes mamma i april i år. Madelene hann inte säga farväl på grund av coronapandemin.
- Man hade precis rest sig från en sak, sedan kom det här, säger Madelene."

Om man tittar Biopsykosocialt på det här specifika fallet:
- Bio: Hennes immunförsvar fick kämpa mot en virusinfektion...
- Psykosocialt: ... precis i en period i livet där hon förlorade sin mor och inte kunde ta farväl av henne ordentligt pga besöksförbud.

I dagsläget är det svårt att veta om biomedicinska eller psykosociala faktorer är de viktigaste för sjukdomsförloppet. Om några år har vi förhoppningsvis svaret. Men en sak är säker - Stress försämrar immunförsvarets kapacitet/läkningsförmåga med upp till 40%:
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/9625226/

Sammanfattning: Att bekämpa en virusinfektion under (stor) stress tror jag är suboptimalt.
Citera
2020-10-23, 10:09
Medlem
Facket larmar: Vården orkar inte skala upp ännu en gång
https://omni.se/facket-larmar-varden-orkar-inte-skala-upp-annu-en-gang/a/Ky3OVo
Citera
2020-10-23, 10:17
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ingen handel är så stor som julhandeln. Och Sverige och Europa har väl sprungit i ekonomins ledband hela tiden, skulle man ha ändrat sig nu?
Är det någon som på allvar trodde att man skulle offra julhandeln! För några 70+-are , inte en chans.

Om det är hög smittspridning o julen kommer firas i mindre familjegrupper så kanske det påverkar julhandeln?

Köper ju primärt julklappar till de man firar med så skalas antalet ner då blir det färre julklappar tror jag.
Citera
2020-10-23, 10:17
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FinurligFilur
Som jag sa så kan det vara så att privat- och eller arbetsrelaterad stress kan spela in, men också rädslan/oron när man fick sin egen diagnos. Det är ju inte bara IVA-anställda som får långtidscovid så stressen att bevittna död och vara utarbetad/maktlös är nog inte den enda stressorn.

https://www.allehanda.se/logga-in/madelene-i-nyland-insjuknade-i-covid-19-tvingas-salja-sitt-hem-jag-orkar-inte-ta-hand-om-huset
OBS! Betalartikel men jag klipper in lite info:

"Tar jag i mer eller blir stressad kommer smärtan i kroppen, säger hon och fortsätter: - Varför det är så vet jag inte men under stress och press gör det ondare i kroppen"

"Familjen har drabbats av många tragedier. Deras dotter gick bort för fem år sedan. Sedan dog Madelenes mamma i april i år. Madelene hann inte säga farväl på grund av coronapandemin.
- Man hade precis rest sig från en sak, sedan kom det här, säger Madelene."

Om man tittar Biopsykosocialt på det här specifika fallet:
- Bio: Hennes immunförsvar fick kämpa mot en virusinfektion...
- Psykosocialt: ... precis i en period i livet där hon förlorade sin mor och inte kunde ta farväl av henne ordentligt pga besöksförbud.

I dagsläget är det svårt att veta om biomedicinska eller psykosociala faktorer är de viktigaste för sjukdomsförloppet. Om några år har vi förhoppningsvis svaret. Men en sak är säker - Stress försämrar immunförsvarets kapacitet/läkningsförmåga med upp till 40%:
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/9625226/

Sammanfattning: Att bekämpa en virusinfektion under (stor) stress tror jag är suboptimalt.
Varför skulle kvinnor vara rädda för att bli diagnostiserad med covid?
Och det mer en män. Det är en så knäpp förklaring att jag vet inte vad.

Däremot jobbar det massor av kvinnor inom vård och omsorg och det var inte bara på IVA som det avled personer. På ålderdomshemmen kanske de också blev mer utsatta för stora doser smitta.
Kvinnor vårdar ju också sjuka barn mer en var män gör, stor dos smitta får man då.
Så mer kvinnor i utsatta yrken mer smittade kvinnor, är inte det mer trovärdiga förklaringar en rädsla för positivt test.

Den stora skillnaden ska bero på att flest kvinnor jobbar inom de mest utsatta branscherna för coronaviruset, som vård och omsorg. För den branschgruppen har 4 930 anmälningar inkommit, en ökning med 219 procent.”
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/k...ard-och-omsorg
Citera
2020-10-23, 10:23
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Egentligen behöver det inte vara konstigare än att tiden gör att man anser sig ha bättre grepp om situationen. Det är fullt förståeligt att det inte kom motsvarande lättnader i somras då man inte hade koll på vad som skulle hända under hösten. Om vi nu jämför aug, sep, och drygt halva okt med motsvarande period mar, apr och halva maj så är ju läget helt annorlunda nu än då.

De anser således att de kan bedöma att situationen är stabilare, bättre kontrollerad och på en lägre nivå, vilket ger stöd för lättnaderna.

Citat:
Är du säker att det är därför vi får lättnader nu.
Kan det inte ha att göra att marknaden kräver det. Julhandel genererar massor med pengar. Redan nu får vi veta att all kan fira jul, vi måste bara sitta lite lång i från varandra med både mormor och morfar få vara med. Så all kan handla julklappar. Men så bra då blir ju ekonomin inte lidande, även om det betyder att en del äldre dör (och några enstaka unga lite oförklarlig).
Precis, jag tror de ändrade riktlinjerna gällande äldre är ett politiskt beslut snarare än baserat på det rådande läget i pandemin.

Regimlojala organisationer som PRO mfl. har på senare tid höjt rösterna kring äldres isolering och den börda de får bära medan andra grupper lever mindre begränsat. Desto längre pandemin pågår, desto mer besvärande kommer kritiken att vara från tunga väljargrupper för socialdemokraterna.

Sedan är givetvis handeln och kommersen viktig för skatteintäkterna.
Citera
2020-10-23, 10:25
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Om det är hög smittspridning o julen kommer firas i mindre familjegrupper så kanske det påverkar julhandeln?

Köper ju primärt julklappar till de man firar med så skalas antalet ner då blir det färre julklappar tror jag.
Ja, det tror jag med. Detta kanske var ett försök till ett mellanting. 70+-arna har ju varit mycket hemma nu, kanske de sparat mycket pengar, pengar de kan lägga på julhandel. Man kan inte släppa det helt och hållet, vilken smittspridning hade vi inte fått då med stora släktkalas som firades under några dagar med lite alkohol på kvällen. Men nu får 70+ vara med, de får gå i butiker så de kan handla julklapparna, nu lagom till julhandeln.

För hur skulle marknaden påverka om man ställde in julen?
Handeln och ekonomin verkar ha makt långt upp i FoHM.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in