2020-10-23, 06:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Hur stor del? Jag har läst att det hälften av fukten kommer ut i alla fall.
Siffrorna varierar lite. Men om man stoppar 50% på vägen ut och och 50% på vägen in igen så har man bara 25% kvar. Andra siffror som jag har sett säger att man stoppar runt 70% av virusen totalt, vilket är i samma härad.
Citera
2020-10-23, 06:41
Medlem
Sten Lennquist
professor emeritus i katastrofmedicin:
”De höga dödstalen är inte äldrevårdens fel”

https://www.svd.se/de-hoga-dodstalen-ar-inte-aldrevardens-fel
Citera
2020-10-23, 06:46
Medlem
Cognitive deficits in people who have recovered from COVID-19

https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.10.20.20215863v1
Citera
2020-10-23, 06:58
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Sten Lennquist
professor emeritus i katastrofmedicin:
”De höga dödstalen är inte äldrevårdens fel”

https://www.svd.se/de-hoga-dodstalen-ar-inte-aldrevardens-fel
Har inte läst länken men att skylla på äldrevården är att göra det lätt för sig. Det fanns vare sig skyddsutrustning, rutiner eller ens kunskap om detta. Jag bör veta då jag jobbar i branchen. Visst kan man anse att allt detta skulle funnits men det fanns ingenstans i världen och även om nån hade önskat att det fanns i förväg så att säga så fick denne inte igenom det i nån budget. Ska man gnälla på nån så är det typ de som bestämmer ytterst dvs regeringen/riksdagen men det var ju inte direkt så att det var speciellt många som atod och skrek om det heller.

Sen är en hel del efterkloka. Men att vara förberedd var helt enkelt så gott som omöjligt.

Det man ser nu när man använder skyddsutrustning som standard är att färre blir sjuka rent generellt. Man skyddar sig ju inte bara för covid-19 utan allt annat kommer på köpet. Jag kan absolut tänka mig att man kommer fortsätta använda visir långt efter coronan.
Citera
2020-10-23, 07:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Nu har ja både sett en film hur man gör självtest på ett riktigt vis som FoHM är förespråkare för och hur man tar på sig ett munskydd på ett säkert sätt som FOHM tycker är för avancerat för oss dödliga.
Jag vet inte vad ni tycker. Men det ser betydligt svårare ut att göra ett självtest på ett riktigt vis en att ta på och av ett munskydd.

Nu tror jag dok att en normalt funtad person kan klara av att göra båda.
En normal begåvad människa förstår att FHMs utsagor om att använda skyddsmask är avancerad för oss saknar definitivt grund.
Det finns exempelvis ingen studie som visar att 8 av 10 som använder skyddsmask gör det på fel sätt!
Påståendet är lika mycket påhittad som allt annat.
Det finns däremot praktiska bevis både inom vården och industrin att de som använder skyddsmask gör det på rätt sätt.
Citera
2020-10-23, 07:10
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Har inte läst länken men att skylla på äldrevården är att göra det lätt för sig. Det fanns vare sig skyddsutrustning, rutiner eller ens kunskap om detta. Jag bör veta då jag jobbar i branchen. Visst kan man anse att allt detta skulle funnits men det fanns ingenstans i världen och även om nån hade önskat att det fanns i förväg så att säga så fick denne inte igenom det i nån budget. Ska man gnälla på nån så är det typ de som bestämmer ytterst dvs regeringen/riksdagen men det var ju inte direkt så att det var speciellt många som atod och skrek om det heller.

Sen är en hel del efterkloka. Men att vara förberedd var helt enkelt så gott som omöjligt.

Det man ser nu när man använder skyddsutrustning som standard är att färre blir sjuka rent generellt. Man skyddar sig ju inte bara för covid-19 utan allt annat kommer på köpet. Jag kan absolut tänka mig att man kommer fortsätta använda visir långt efter coronan.

De kunde snabbt skaffa skyddsutrustning i stället fr att säga att det inte behövs. Thomas Liden och andra regeringens och FHM;s medlöpare på socialstyrelsen har förorsaka många äldres död och mycket stort lidande.

Regeringen däremot är dumma i huvudet som inte ordnat med beredskapslager eller tillverkningskapacitet inom landet. Men i det fallet har alla sossar sig själv att skylla de har rösta fram dessa inkompetenta odågor.
Citera
2020-10-23, 07:12
Medlem
Citat:

Ja, det finns sanning i det du skriver. Håller med att förbereda äldreomsorgen på korttid var förmycket begärt och som du beskriver omöjlig.
Om man är medveten om det så skulle man begränsat smittspridningen genom Lockdown som alla andra länder gjorde tills det fanns bättre skydd för de äldre.
Citera
2020-10-23, 07:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Nu har ja både sett en film hur man gör självtest på ett riktigt vis som FoHM är förespråkare för och hur man tar på sig ett munskydd på ett säkert sätt som FOHM tycker är för avancerat för oss dödliga.
Jag vet inte vad ni tycker. Men det ser betydligt svårare ut att göra ett självtest på ett riktigt vis en att ta på och av ett munskydd.

Nu tror jag dok att en normalt funtad person kan klara av att göra båda.

Håller helt med dig.

Vad det gäller självtest så är det inte ett dugg svårt, har gjort det själv.
Det ”svåra” är att det är ganska obehagligt, men det är omöjligt att misslyckas om du har en spegel, en hjärna och kan läsa.

Jag har inte läst instruktionen för påtagande av munskydd, men kan inte föreställa mig att det skulle vara svårare med samma förutsättningar.
Citera
2020-10-23, 07:15
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Fast de äldre som dör är inte de som frivilligt gått i karantän, det är de som bor på särskilda boenden där de inte har nåt val. Friska 70 plusare är inte speciellt utsatta.

Så klart de som har kunna skydda sig själv har gjort det. De har minskat sina fysiska kontakter men de som bor på institutioner har fått möte enormt många på boendet. Det värsta är att man inte brytt sig om att minska antalet vårdare som var sjuka, inte vädrat, inte använt skyddsutrustning, inte gett dem syrgas, bara låtit dem dö med råd från en likgiltig läkare över telefon.

Stor stor stor skandal men så blir det när man låter andra styra över sitt liv och bor i ett sossesyrt land.
Citera
2020-10-23, 07:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Du "glömde" att berätta att hela Centraleuropa, förutom Tyskland, samt hela Östeuropa, förutom de baltiska staterna, samt Sydeuropa, förutom sydöstra Balkan lyser lika illrött som Stockholm.

Jag förmodar att "de lyckats bättre med flockimmunitet där" än Sverige gjort där bara Stockholm lyser illrött.

Vi kan utveckla kartstudien. Hela Norden, Baltikum och Tyskland ligger "bra" till jämfört med övriga Europa. Förutom Stockholm och jag tror det är Berlin som lyser rött.

Sedan finns det andra områden också som delar av Grekland som verkar bra (grönt) men där har det sagts att många är skrivna i Aten och att man därför inte kan riktigt lita på deras karta.

https://www.ecdc.europa.eu/en/covid-19/situation-updates/weekly-maps-coordinated-restriction-free-movement
Citera
2020-10-23, 07:25
Medlem
Returpappers avatar
Märklig attityd de regimtrogna och auktoritetstroende har. De hurrar -"nu får vi krama barnbarnen", "vi kommer inte att får corona och dö" det säger Tegnell.

Att inget har hänt från en dag till en annan fattar naturligtvis den intelligenta delen av befolkningen och de kommer att fortsätta med samma försiktighet som förut. Antagligen har de inte suttit och darrat av skräck i sina bostäder som de regeringstrogna idioterna, utan värderat riskerna och varit ute handlat mat varje vecka. När de träffat barnen har det varit på vederbörligt avstånd.
Citera
2020-10-23, 07:27
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Att förminska 6000 döda verkar var din melodi, mer än alla våra grannländer sammanlagt.

Nej, jag inser att alla döda oavsett i vad de avled ska sörjas på riktigt av dem som verkligen vet vilka de var och vad som hände. Inte respektlöst användas som slagträ av alarmister som svingar vilt med allt som de upplever talar för deras sak utan att de har någon som helst egentligen vetskap om verkligheten.

Om dödssiffran för 2020 ligger på ungefärlig normalnivå så är det så att många som avlidit med C-19 skulle avlidit ändå i något annat och det hade varit lika sorgligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in