2020-10-23, 01:40
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Ursprungligen postat av JedanProblem
Ok? Och situationen i Belgien är fake news förståss:https://news.sky.com/story/coronavir...errun-12109631

Enormt konstigt
Här är en aktuell karta över läget i Belgien
Man ser en sån skarp gräns mellan norra och södra. Mellan Flandern (pratar holländska) och Vallonien (pratar franska).
Det är tydligt man inte umgås över språkgränsen.

Är det kindpussandet i Vallonien som är avgörande skillnad. Eller har kindpussandet förbjudits nu?
https://images4.persgroep.net/rcs/am...wppW1nFnOiRxV-http://U/diocontent/177872404/_fitwi...redformat=webp

Ok i vissa öststater pussar man även män.
I Vallonien är seden att pussa kvinnor flickor - men dom ska ständigt pussas av både män och kvinnor.

För mig är det bögeri om än i förtäckt form, det fungerar inte. Flickor pussar jag gärna. Jag känner det som att jag är född i fel tidevarv. Men jag överlever det med, eller inte.
Citera
2020-10-23, 01:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skidlift
Finns många som sätter fast bältet men har det bakom ryggen så att inte bältesvarnaren inte skall pipa.

Det kan ju på sätt och vis jämföras med att tvingas ha mask men fullständigt strunta i hur man använder den bara för att göra omgivningen nöjda.

Dock är ju förstås farligt att köra utan bälte och nästintill helt ofarligt att få ett influensavirus så min jämförelse är rätt så dålig

Absolut finns alltid folk som skiter i reglerna/rätt användning och rätt utrustning å de är lite min poäng också med maskerna, de gör inte saken lättare. De är en faktor av flera till spridning och mer dödsfall/eller ev. kroniska skador.

Men om man ska sikta in sig på ämnet spridning av något så bör man nog förstå skillnaden mellan maskerna och varför å hur användning ska ske. Detta är något som faller bort, även om FHM varit riktigt svag kring masker speciellt när dom vände blicken för vården å lämna oss i sjukvården angående maskerna fick mig å se rött (å resten av kollegorna). Som vanligt blev de extremt otydligt och fritt spel med undermålig utrustning ( då man inte hade annat).

Man sa (FHM) att regionerna får göra som dom själv tycker passar vare sig man ska ha på sig en egen bygg plast bit på ansiktet eller en ordentlig mask eller ännu bättre en dyr mask som skyddar oss. Där ville man inte peka med handen för att hamna i fight med regionerna - svagt ledarskap och dåligt å inte stå upp för dom som står i framkant å tala om att viktigaste går dom som står i fronten å tar allt virus ska ha rätt skydd.

Egentligen typ hela den grunden till jag gick med i Flashback för att skriva om min frustration och FHMs delvis lögner(löjligt kanske) även om jag håller med om mycket så är dom gravt fega kring mask frågan å regionen /sjukhus/ kommun. Man visste att facket skulle annars sätta stopp för vården eftersom man inte kunde bedriva säker vård om FHM ärligt sagt att de ska ha rätt skydd å då vare bättre å glida undan frågan å ducka helt. Så man kunde fortsätta tvinga in vårdpersonal i undermålig utrustning.

Rätt utrustning, rätt användning = resultat. Men sen äre alltid trist med resurser som inte fanns men då ska man fan göra allt för att fixa de för dom som verkligen behöver det. Där äre trögt i systemet och viljan.

Oj långt utlägg.
Senast redigerad av rawjudge 2020-10-23 kl. 01:55.
Citera
2020-10-23, 01:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
För mig är det bögeri om än i förtäckt form, det fungerar inte. Flickor pussar jag gärna. Jag känner det som att jag är född i fel tidevarv. Men jag överlever det med, eller inte.

Det är ovant för oss med så mycket pussande som dom har där. Och jag är rädd att den skarpa gränsen man ser mellan Flandern och Vallonien kan vara pusskulturen.
Det är nog inte lätt få folk sluta med en sån invand hälsningsritual.

I vissa områden pussar man dubbelt dessutom - alltså fyra gånger.

https://images4.persgroep.net/rcs/amKb7qF03mH3wppW1nFnOiRxV-U/diocontent/177872404/_fitwidth/694/?appId=21791a8992982cd8da851550a453bd7f&quality=0. 8&desiredformat=webp
Citera
2020-10-23, 01:56
Medlem
Många har teorier om varför dödstalen nu är så låga i Sverige fast smittan ökar. De som nu rapporteras döda i Sverige smittades i många fall när spridningen var som lägst i mitten av september. Säg att du smittades imitten av september. Först 5 dagar inkubationstid sedan i genomsnitt 11 dagar sjukdom innan man får komma till Iva, sedan ytterligare 10 dagar innan personen avlider. På det ska man lägga att det kan ta ytterligare en till två veckor innan dödsfallet rapporteras in i statistiken. 5+11+10 +7= 33 dagar
Citera
2020-10-23, 01:58
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Det är ovant för oss med så mycket pussande som dom har där. Och jag är rädd att den skarpa gränsen man ser mellan Flandern och Vallonien kan vara pusskulturen.
Det är nog inte lätt få folk sluta med en sån invand hälsningsritual.

I vissa områden pussar man dubbelt dessutom - alltså fyra gånger.

https://images4.persgroep.net/rcs/amKb7qF03mH3wppW1nFnOiRxV-U/diocontent/177872404/_fitwidth/694/?appId=21791a8992982cd8da851550a453bd7f&quality=0. 8&desiredformat=webp

Ja jag vill inte veta av det. Du kan pussa vem du vill, jag skiter i vilket, men tvinga inte mig att göra det! Jag älskar min kompis, han är en man, men några bögerier är det inte fråga om.
Citera
2020-10-23, 02:04
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Iran befinner sig i den beryktade 300-500 döda/1M nedförsbacken nu. Det har börjat gå ruskigt snabbt.

De ligger på 375 döda/1M men jag tror de kommer passera 500 döda/1M inom en månad.

Jag tror att det är oundvikligt, men vad jag tycker är oväsentligt. Utfallet är det viktiga, där har

har ni svaret.
Citera
2020-10-23, 02:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alternatur
Många har teorier om varför dödstalen nu är så låga i Sverige fast smittan ökar. De som nu rapporteras döda i Sverige smittades i många fall när spridningen var som lägst i mitten av september. Säg att du smittades imitten av september. Först 5 dagar inkubationstid sedan i genomsnitt 11 dagar sjukdom innan man får komma till Iva, sedan ytterligare 10 dagar innan personen avlider. På det ska man lägga att det kan ta ytterligare en till två veckor innan dödsfallet rapporteras in i statistiken. 5+11+10 +7= 33 dagar

2 veckor=) den va bra

Det har med vilka ålders/riskgrupper som blir smittade, svårare än så är det inte.
Citera
2020-10-23, 03:01
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Fast även om man ser på IVA-inläggningar så haltar statistiken. Sedan ca 1 oktober läggs det in fler patienter på IVA än vad det gjorde från vecka 28 och framåt. Ändå är dödligheten fortfarande på sin höjd en fjärdedel av vad den var vecka 28 och veckorna efter. Finns väl i princip två tänkbara förklaringar, eller en kombination av båda.
1. Sjukvården har blivit väsentligt bättre på att behandla IVA-patienter.
2. Ribban för att läggas in på IVA har sänkts påtagligt.

Då gick vi från en högre smitta till en lägre. Det ger en dödlighet som ”släpar efter” med i snitt ca 21 dygn (3+11+8). Nu är det tvärt om, smittan ökar, men vi skördar i nuläget istället dödligheten från då smittan var betydligt lägre.
Citera
2020-10-23, 05:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Att förminska 6000 döda verkar var din melodi, mer än alla våra grannländer sammanlagt.

Nu har faktiskt inte alla dött ”ut av” C19 ”utan med” viss skillnad....
Citera
2020-10-23, 05:21
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Var det fler äldre som blev smittade i juli? I mars, när allt var nytt och totalt kaos, visst det kan jag köpa. Men i juli? Nej, det har jag faktiskt svårt att tro på, är det något så är det snarare tvärtom, också bland äldre börjar fler och fler tröttna och nu har ju även restriktionerna minskat.
Fast de äldre som dör är inte de som frivilligt gått i karantän, det är de som bor på särskilda boenden där de inte har nåt val. Friska 70 plusare är inte speciellt utsatta.
Citera
2020-10-23, 05:33
Medlem
virvelbaggs avatar
Nu har ja både sett en film hur man gör självtest på ett riktigt vis som FoHM är förespråkare för och hur man tar på sig ett munskydd på ett säkert sätt som FOHM tycker är för avancerat för oss dödliga.
Jag vet inte vad ni tycker. Men det ser betydligt svårare ut att göra ett självtest på ett riktigt vis en att ta på och av ett munskydd.

Nu tror jag dok att en normalt funtad person kan klara av att göra båda.
Citera
2020-10-23, 05:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hemorojdbiff
Nu har faktiskt inte alla dött ”ut av” C19 ”utan med” viss skillnad....
Fakta om frågan
Statistiken visar avlidna där den underliggande dödsorsaken var covid-19, enligt de dödsorsaksintyg som inkommit till Socialstyrelsen.

Antalet avlidna fram till den 19 oktober 2020: 5 941
https://www.socialstyrelsen.se/statistik-och-data/statistik/statistik-om-covid-19/statistik-over-antal-avlidna-i-covid-19/

Är du en faktaresistent person?

Wiki:
Faktaresistens är ett förhållningssätt som innebär att man inte låter sig påverkas av fakta som talar emot ens egen uppfattning
https://sv.wikipedia.org/wiki/Faktaresistens
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in