2020-10-22, 23:56
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
I cirkeln står vilka källor som finns och hur stor andel de utgör i Nederländerna. 50% är skolorna, grön och turkos tårtbit.

https://m.imgur.com/a/hYAPwr8

Ja, och det är ju inte så konstigt egentligen. I skolor trängs individerna ihop många på en liten yta, och barn och tonåringar är även mycket mer fysiska med varandra än vad vuxna är. Dessutom lär det bli många situationer, där läraren böjer sig över eleven för att hjälpa denne med något.
Citera
2020-10-22, 23:57
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Det går över när vi får vaccinet. Fram till dess har alla ansvarstagande människor en uppgift att skydda både sig själva och sina medmänniskor. Vem fan bryr sig om konserter och teatrar i det här läget? Folk ska vara glada föra att de har mat på bordet. Kan det hindra smitta, så har jag gladeligen munskydd på mig i sociala sammanhang inomhus.

Vad ska vi protestera mot? Viruset lär inte försvinna hur mycket vi än protesterar. Åtgärder mot virus så länge vi inte har vaccin är ju smittskyddsåtgärder. Ser inga alternativ.

Precis! Det som saknas i ekvationen är:

Citat:
ansvarstagande människor har blott en uppgift att skydda både sig själva och sina medmänniskor.
Citera
2020-10-22, 23:58
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SaHarLiggerDetTill
Sjukaste dagen på många år! Nypit mig i armen flera gånger.

Jag äter upp min högra sko om dom inte drar tillbaka dessa lättnader inom 7-8 veckor.

Dom ligger ju i helt fel synk (precis som i våras) De ansträngningen som drabbat vårdsektorn i Europa kommer självklart även hit, bara lite senare.

Resten av Norden måste ju undra vafan som försiggår i Sverige. Belgien, se upp, nu kommer vi!

GLHF Gardell, WD.

Var försiktig med dina utfästelser, vi kan ta dig på orden.

I övrigt håller jag med dig.
Citera
2020-10-22, 23:58
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja, och det är ju inte så konstigt egentligen. I skolor trängs individerna ihop många på en liten yta, och barn och tonåringar är även mycket mer fysiska med varandra än vad vuxna är. Dessutom lär det bli många situationer, där läraren böjer sig över eleven för att hjälpa denne med något.
Exakt, det är en smittohärd, snart exploderar det tror jag. Tyvärr.
Citera
2020-10-23, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Den här studien? Den visar ju att presymptomatisk smittspridning är omfattande.

Jag tvivlar.

För att det ska fungera, så behöver råden kompetteras med en uppmaning att hela familjen ska stanna hemma ifall 1 familjemedlem har blivit sjuk i Covid-19. Det behöver inkludera även barn.

Självklart tröttnar folk på att följa restriktionerna när krisen tillåts pågå på obestämd tid. Det hade varit bättre att pressa ner smittspridningen kraftigt under våren, när folk var villiga att göra stora ansträngningar för att stoppa smittan. Därefter hade folket kunnat få ta semester från restriktionerna under sommaren.

Fast just det du skriver är ju vad Norge,Finland och Danmark försökte. Särskilt i Danmark, men även i de andra länderna, stiger smittspridningen nu, och det tycks vara i princp kört att hålla den på en låg nivå till vaccinet kommer. Andra länder som försökt detta som Tyskland,Polen, även Ryssland, har ännu värre problem. Och ytterligare ett land, som jag av artighet inte nämner, som var säkra på att de besegrat smittan med den taktiken.
Citera
2020-10-23, 00:02
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Tänk om man hade skyddat lärare och sjukvårdspersonal lika väl.🤷🏼‍♀️

”Svenska hockeyligan, SHL, har drabbats av sina första fall av coronaviruset efter seriestart. Fyra matcher har skjutits upp, varav tre fått nya speldatum.

Den medicinska bedömningen är det viktigaste i processen för klara smitthanteringen, rapporterar TT.

- Egenkontrollen som varje individ gör hemma på morgonen är vital. Har jag eller någon i hushållet symtom. I sådant fall går man vidare till klubbens medicinska team, säger SHL:s sportchef Johan Hemlin.

Om en match eventuellt behöver flyttas lägger hemmalaget fram ett förslag om speldatum inom 24 timmar.”

svt.se
Citera
2020-10-23, 00:02
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cornelia92
Förmodligen inte för ställen som är rena nattklubbar.

Allt tillgängligt forskning tyder på att coronan smittar mycket mer om man står än om man sitter.

Nu börjar det också bli ganska kallt så det blir färre evenemang ute där folk kan hålla avstånd. Så nu går det väl bra att fylla teatrar och konserthus med 70+:are.

Definitivt inte en ändring som borde göras nu, utan något sossarna kunde ha avvaktat med i någon månad eller två, för att se hur smittspridningen utvecklar sig.

Det hade inte varit något problem med att höja gränsen till 5000, inför munskydd så är det problemet löst. Men folk säger: näää, jag vill inte använda munskydd, nä men skit i det då! På arenor och liknande är det ju pissenkelt att införa public shaming vad gäller munskydden, bara att filma publiken på stortv:n. Sen kan man slänga in en superstark uvlampa på toaletterna med en skylt, max 2 minuter, sen riskerar du strålskador. Ha ha
Citera
2020-10-23, 00:04
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Ja, för 2500 kr dessutom.

Mot all tänkbar läkaretik - vilket korrupt skitfolk vi har blivit!
Citera
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AmsterdamVallon
Är det bara jag som reagerar på att mycket beskylls på nattklubbarna och inte på regeringens beslut att hålla skolor och universitet öppna?
Rent allmänt rör det sig väl om samma åldersgrupp?

Jag tolkar det lite som klassisk sosseretorik, vi ger med vänsterhanden och tar (desto mer) med högerhanden.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Fast även om man ser på IVA-inläggningar så haltar statistiken. Sedan ca 1 oktober läggs det in fler patienter på IVA än vad det gjorde från vecka 28 och framåt. Ändå är dödligheten fortfarande på sin höjd en fjärdedel av vad den var vecka 28 och veckorna efter. Finns väl i princip två tänkbara förklaringar, eller en kombination av båda.
1. Sjukvården har blivit väsentligt bättre på att behandla IVA-patienter.
2. Ribban för att läggas in på IVA har sänkts påtagligt.

Jag tror snarare att det har med äldreboende att göra. Just nu är smittspridningen väldigt låg bland äldre, och det har tidigare mest varit äldre som strukit med. Under våren dog många äldre utan att komma in på IVA eftersom man inte ansåg att de skulle klara behandlingen. Så det finns ingen tydlig korrelation mellan IVA och döda.
Citera
2020-10-23, 00:06
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pomeline
Alla nya restriktioner, rekommendationer och påbud som FHM och regering kommer med dessa dagar, liknar det som man har i andra länder.

I andra länder har man t ex inte isolerat 70+ gruppen månad efter månad, utan råd och regler kring hur man ska bete sig har gällt hela befolkningen. Motivet för detta har varit solidaritet- alla får inskränka lite på sin frihet, och dra sitt strå till stacken, för att hålla nere smittspridningen och därmed försöka skydda äldre och riskgrupper. Lockdowns/ nedstängningar har motiverats på samma sätt- en för alla, alla för en, allt för att försöka stävja smittotakten och försöka hålla vårdtrycket under kontroll.

Det Sverige sysslar med nu, är att man (i smyg?) verkar harmonisera sin strategi med andra länders- nu ska hela befolkningen bära samma ansvar, man tillåter större publikevanemang, man sätter maxgräns för hur många som får vistas i en lokal, man testar, isolerar och inför familjekarantän..

I kombination med de ’skärpta regionala råden’ som infördes i Uppsala häromdagen, och vilka i praktiken innebär en lockdown (man uppmanar folk att inte umgås utanför det direkta hushållet, man uppmanar folk att ’skippa AWn’ och hålla sig borta från restauranger, man uppmanar folk att inte åka kollektivt etc etc), även om Tegnell aldrig skulle tillstå sig till att använda sig av det epitetet, då han investerat fruktansvärt mycket prestige i att förmedla att en lockdown inte har någon effekt.

Summa summarum är det mycket intressant. Hur kommer denna kursändring uppmärksammas i media? Kommer det bara följsamt lallas med i vanlig ordning?

De har 700 miljoner skäl att hålla käften, så därifrån kommer du inte att få svar.
Citera
2020-10-23, 00:09
Bannlyst
Det är ju hit och dit hela tiden med regeringens riktlinjer, ena dagen si, nästa så. Sedan kan man fråga sig vad det är för indoktrinerade svenskar som måste fråga Tegnell om de kan fira jul med barnbarnen. Har alla äldre i Sverige helt tappat sin egen beslutförmåga? Hur ska Tegnell kunna besluta om någon kan fira jul eller inte? Sunt bondförnuft har tydligen helt slutat existera i landet.

"Kan jag krama mina barnbarn?"

Spyr på skiten snart och alla dumma frågor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in