2020-10-22, 22:50
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarvikingen
Jag känner på mig att budgivaren kommer få 500:- i slutändan pga brist på intresse från andra eller för kort varsel etc. Varför är det så kort tid på auktionen?
Ganska vanligt att budgivningen sticker iväg väldigt mycket sista kvarten också.
Citera
2020-10-22, 22:53
Medlem
Sommarvikingens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Har du en länk till auktionen?
Ja om du är intresserad så. Kan lika väl outa: https://www.units.se/auction/metallfabriken-naxia-ab-i-konkurs/
Citera
2020-10-22, 22:56
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ja om du är intresserad så. Kan lika väl outa: https://www.units.se/auction/metallfabriken-naxia-ab-i-konkurs/

Tack, det är en kompis som arbetar med sådant som jag vet är intresserad. Det var vänligt av dig.
Citera
2020-10-22, 23:06
Medlem
revodnebs avatar
Citat:

Ööh, var hittar man svarvarna?
Citera
2020-10-22, 23:07
Medlem
Sommarvikingens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Ööh, var hittar man svarvarna?

Automatsvarv index 25.
Citera
2020-10-22, 23:12
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Automatsvarv index 25.

Tack, jag hittade det i objektlistan, ibland är man blind.
Citera
2020-10-23, 00:02
Avslutad
Jaja ps.nu där går gamla maskiner till nypris tyvärr
Citera
2020-10-23, 02:32
Medlem
Ja, man kan göra riktiga kap, speciellt om man går till såna auktioner som inte läggs ut på nätet.

På nätet är det ofta klappmogon som budar som galningar så sakerna går över nypriser, sen har dom inte räknat in eventull moms och frakt på det heller. Men man kan göra riktiga kap där också, stora eller mer värdefulla objekt är lättare att göra kap på än t.ex hemelektronik som allt och alla kan köpa.

Sen behöver man hålla lite koll på hur auktionssidorna jobbar, dom använder ju vissa knep för att försöka maximera sin vinst också

Mitt senaste köp var något jag behövde och fick på auktion för 400-500 inklusive frakt, hade kostat 1500-2500 att beställa nytt.
Citera
2020-10-23, 03:48
Medlem
sasos avatar
Sällan man kan göra en fynd.
Citera
2020-10-23, 06:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Förstår inte att någon inte reagerar på mitt tidigare inlägg: (FB) Gör folk riktiga kap på konkursauktioner?

Skulle det inte vara vanligt att folk konkursar sina bolag och sedan köper upp samma bolag riktigt billigt? Typ som en affärsidé?

Det förekommer och det förekommer också att privatpersoner (utan och nämna etnicitet) bjuder på kronofogden exekutiva auktioner åt sina släktingar. Det är allt från dyra klockor till märkeskläder som mätts ut.

När det kommer till konkursauktioner så går det att fynda om man köper varupartier för exempelvis tröjor, jackor, fiskedrag etc. Har själv tjänat en fin hacka på att köpa och sälja.
Citera
2020-10-23, 07:14
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hank1338
Det förekommer och det förekommer också att privatpersoner (utan och nämna etnicitet) bjuder på kronofogden exekutiva auktioner åt sina släktingar. Det är allt från dyra klockor till märkeskläder som mätts ut.

När det kommer till konkursauktioner så går det att fynda om man köper varupartier för exempelvis tröjor, jackor, fiskedrag etc. Har själv tjänat en fin hacka på att köpa och sälja.
Möjligt, men det jag menar är att mer eller mindre pursvenskar köper sina egna förtag efter konkurs.

Förstår du verkligen inte att det är ganska vanligt?

Man har skulder man inte fixar, och konkursar bolaget, och sedan köper från konkursförvaltaren.

Känner du verkligen inte till det upplägget?
Senast redigerad av constant 2020-10-23 kl. 07:27.
Citera
2020-10-23, 07:39
Medlem
jugbandbluess avatar
just den sortens svarv är inte så efterfrågad och en hel del annat verkar defekt. pelarborren kommer nog sticka iväg då många hemmapulare vill ha en gammal arboga eller liknande växlad borr.

får känslan av att verksamheten konkurrerat med kinesiska småprylar? med en ganska ineffektiv, icke-automatiserad maskinpark
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in