2020-10-22, 21:28
Medlem
Sommarvikingens avatar
Företaget jag har jobbat på i 7 år gick i konkurs och nästa vecka ska det bli auktion. En metallfabrik fylld med gamla svarvar och pressar. Några svarvar har ett värde av 5000-10000:-. Folk har redan börjat buda och första men troligtvis sista budet ligger på 500:- på dessa 50-tals kurvstyrda automatsvarvar som jag arbetat med i 7 år. Det känns inte som att många vill buda och auktionen slutar den 28e. Är det så att folk gör kap på dessa auktioner? Jag känner på mig att budgivaren kommer få 500:- i slutändan pga brist på intresse från andra eller för kort varsel etc. Varför är det så kort tid på auktionen?
Citera
2020-10-22, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarvikingen
Företaget jag har jobbat på i 7 år gick i konkurs och nästa vecka ska det bli auktion. En metallfabrik fylld med gamla svarvar och pressar. Några svarvar har ett värde av 5000-10000:-. Folk har redan börjat buda och första men troligtvis sista budet ligger på 500:- på dessa 50-tals kurvstyrda automatsvarvar som jag arbetat med i 7 år. Det känns inte som att många vill buda och auktionen slutar den 28e. Är det så att folk gör kap på dessa auktioner? Jag känner på mig att budgivaren kommer få 500:- i slutändan pga brist på intresse från andra eller för kort varsel etc. Varför är det så kort tid på auktionen?

Vanligtvis gör folk inte kap på dessa auktioner.
Det du kan göra kap på är att köpa dyra maskiner (50000-100000kr) som är trasiga och sen repa dem själv eller skicka in dem på rep.
Citera
2020-10-22, 21:36
Medlem
constants avatar
Citat:
Är det så att folk gör kap på dessa auktioner?
Absolut. Inte helt ovanligt att företagets förre ägare gör ett klipp och kör igång verksamheten igen.
Citera
2020-10-22, 21:47
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macatho
Vanligtvis gör folk inte kap på dessa auktioner.
Det du kan göra kap på är att köpa dyra maskiner (50000-100000kr) som är trasiga och sen repa dem själv eller skicka in dem på rep.

Vart hittar jag dessa trasiga maskiner? Jag vet det är så med truckar. Dom går ofta få ganska billigt för att det enbart är läck i hydrauliken. Går att laga för en måttligt händig person.
Citera
2020-10-22, 21:57
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Vart hittar jag dessa trasiga maskiner? Jag vet det är så med truckar. Dom går ofta få ganska billigt för att det enbart är läck i hydrauliken. Går att laga för en måttligt händig person.

Du hittar dem på auktioner.
Citera
2020-10-22, 22:06
Medlem
Fioehlbaerths avatar
Det är mycket chansning att köpa på konkursauktioner.
Man kan ha tur men lika gärna köpa på sig ett maskerat vrak.
Citera
2020-10-22, 22:10
Medlem
Sommarvikingens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fioehlbaerth
Det är mycket chansning att köpa på konkursauktioner.
Man kan ha tur men lika gärna köpa på sig ett maskerat vrak.

Svarvarna jag har arbetat med är i gott skick dock. Har smörjt dom som bara den under mina 7 år vid deras sida, dom håller sig fortfarande efter 70 år. Är det så att nåt går sönder hos dom så är det ofta lätt att byta ut, att hitta reservdelar kan vara lite svårt men det finns alltid.
Citera
2020-10-22, 22:16
Medlem
Klart många gör ett kap, och många gör inte det..
Bosse 56 år som vill ha en egen svarv hemma i garaget, köper en fullt dugligt en för industriverksamhet för ynka 1000kr, gör ett kap istället för att köpa en ny en för 15 000kr.
Citera
2020-10-22, 22:18
Medlem
Fioehlbaerths avatar
Citat:
Svarvarna jag har arbetat med är i gott skick dock. Har smörjt dom som bara den under mina 7 år vid deras sida, dom håller sig fortfarande efter 70 år. Är det så att nåt går sönder hos dom så är det ofta lätt att byta ut, att hitta reservdelar kan vara lite svårt men det finns alltid.

En automatsvarv är väl inte användbar för så många i dessa dagar med CNC i varenda verkstad.
Ungefär som en välservad skrivmaskin när alla har PC.
Antagligen därför priserna blir låga.
Bara en massa oanvändbart järnskrot.
Supportsvarvar däremot brukar vara eftertraktade.
Citera
2020-10-22, 22:41
Medlem
Det som går att fynda på är specialprylar med snävt användningsområde som gemene man inte vet vad det är eller vad det är värt.
Specialverktyg, mätinstrument för någon smal tillämpning, varulager etc.

Returrätt och garanti kan du glömma så det ska vara billigt.
Citera
2020-10-22, 22:43
Medlem
revodnebs avatar
Citat:

Har du en länk till auktionen?
Citera
2020-10-22, 22:47
Medlem
constants avatar
Förstår inte att någon inte reagerar på mitt tidigare inlägg: (FB) Gör folk riktiga kap på konkursauktioner?

Skulle det inte vara vanligt att folk konkursar sina bolag och sedan köper upp samma bolag riktigt billigt? Typ som en affärsidé?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in