Citat:
Ursprungligen postat av
revodneb
Problemet ligger i retoriken, ta fallet i dag när man säger att pensionärerna kan återgå till sina liv? Är det någon som förstår vad de sa idag? Man ska givetvis skärpa till retoriken, det ska vara tydligt, gärna med hårdare ord och kanske till och med förbud. Folket fattar inte annars.
Det är nog väldigt olika. Många svarar inte bra på hårda ord och förbud. Det är i alla fall inte i linje med den strategi som exempelvis Sverige och UK hade förberett långt innan denna pandemi. Där man (på vetenskaplig grund) varit väldigt tydlig med att bäst resultat uppnås om man har en öppen dialog med folket, och inte inför restriktioner utan folkets stöd och förståelse.
Jag är inte oförstående för det du säger, men om man tar till hårda ord så tror jag att man i alldeles för stor utsträckning väljer att fokusera på grupper som alltid är svåra att nå ut till. I Sveriges fall tror jag att man har mer att hämta om man försöker nå ut till dem som av naturen respekterar myndigheter. Det är nog en klar majoritet av befolkningen i de nordiska länderna.
Men det ser ju väldigt annorlunda ut i Sydeuropa. Då måste man kanske ta till andra verktyg.