2020-10-22, 10:15
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zorceus
Om man gissar på nya datum och tidpunkter hela tiden får man kanske till slut rätt, men det blir ganska fånigt när man garderar sig mot allt.
Förlåt att jag lägger mig i din attack mot någon annan men vad menar du med olika datum? Allt jag ser är att personen trott att vi kommer få en mörk höst/vinter under rådande pandemibekämpning. Jag fattar faktiskt ingenting med var du vill komma med dit inlägg, allt har ju visat sig stämma. Smittan ökar, inläggningarna ökar och avlida ökar. Eller vad det det du ville visa, att personen fått rätt?
Citera
2020-10-22, 10:19
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Ja, visst är det deprimerande att se att 99% av befolkningen har så lågt IQ! Själv har jag N95 på mig. Köpte drygt 100 stycken i februari innan de exploderade i pris. Så jag är i princip lika skyddad som personalen på en covidavdelning när jag går och handlar mat. Eftersom jag bor utomlands så bär alla andra också masker men ofta är de i tyg eller enkla kirurgmasker.

Om man har ett någorlunda högt IQ och värderar sitt liv så borde man ju rimligen skaffat sig N95 eller bättre vid det här laget. Om alla gjort det så hade smittan dött ut för länge sedan.
Är med i ett par Mensa grupper på facebook, kan ju säga så här, inte någon mask-hysteri där, snarare tvärtom.
Det alla är mer eller mindre överens om är att friheten går före tvång i de flesta former.
Där har alla bevisligen högt IQ så att säga att högt IQ=bära mask är helt enkelt fel.
Citera
2020-10-22, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rawjudge
Helt underbart resultat som visar på hur lurad man blir om man tror att munskydd är lösning på allt. Folk smittar ändå och de ger bara en falsk trygghet som gör att folk är bara närmare varandra.
Förvisso som tidigare spekulerats i köp rätt sort men då kommer priset öka avsevärt.. kanske värt. Dock skall varje mask bytas ut efter 1 dags använding vilket jag tvivlar folk gör.

Sen är inte reduktion av viruset bullshit men du får ändå en tillräcklig mängd virus även med den bästa.. så enda sättet är avstånd + högre kvalitetskydd men kommer de hålla?

https://omni.se/a/M3ROk5

Jeg tolkede artiklen som positiv til brugen af masker, men sådan er man så forskellige.
Folk dør stadig i deres biler på trods af airbags og sikkerhedsseler. Måske fordi de giver en falsk tryghed, men der er ikke mange der vil have dem fjernet.
Citera
2020-10-22, 10:22
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
Folk i allmänhet verkar vara extremt korkade här i Sverige. Faktaresistenta. Att det överhuvudtaget ens förekommer en diskusion här i tråden om huruvida munskydd funkar eller ej gör mig mörkrädd.
https://www.reuters.com/article/reutersComService_2_MOLT/idUSKBN2770DX

Det är på samma nivå som att argumentera att man inte ska använda toapper, utan köra med näven istället. "Toapapper kliar, så därför rekomenderas det att man ska använda vänsterhanden och tvätta händerna ofta".

Ha ha! Håller verkligen med. Problemet verkar dock vara att folk här i tråden tror att munskydd är det samma som att ta en pampers barnblöja, sy fast två trådar som man hakar fast blöjan med runt öronsnibbarna, och sedan springa runt med nere vid hakan. Då finner de ingen evidens för att "munskydd" fungerar och därmed sågar de munskydden....

Ett munskydd av korrekt typ, som används på korrekt sätt skyddar tveklöst mot Covid19. De är ju för fan klassade för att stoppa virus. De är CE-märkta och allting. De används inom vården för behandling av patienter som bär på svåra smittsamma infektionssjukdomar. Klart som fan att de fungerar.
Citera
2020-10-22, 10:23
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Är med i ett par Mensa grupper på facebook, kan ju säga så här, inte någon mask-hysteri där, snarare tvärtom.
Det alla är mer eller mindre överens om är att friheten går före tvång i de flesta former.
Där har alla bevisligen högt IQ så att säga att högt IQ=bära mask är helt enkelt fel.

Samtidigt ska vi komma ihåg att personer med ovanligt högt IQ är duktiga på att inordna geografiska figurer i rätt ordning, men påfallande många kan inte ens knyta skorna själva. Då kan jag förstå att de kan ha problem med munskydden.
Citera
2020-10-22, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
Men din dumme jävel - hur kan du läsa den där artikeln och dra slutsatsen att munskydd inte funkar? Hur tror du att japanerna har klarat av att hålla nere smittan?

Berätta för mig hur det är dumt?
Fattar du artikeln ?

Munskydd har en effekt men du måste ha rätt mask och använda den rätt. Å de gör inte folk för folk har fel mask och oavsett använder den fel. = falsktrygghet och felaktiga beteenden.

Även om du gör helt rätt så är det inte 100% skydd. tyvärr. Å ja den bättre varianten är inte billig om du ska byta ut den varje dag för att de här ska fungera.
Senast redigerad av rawjudge 2020-10-22 kl. 10:36.
Citera
2020-10-22, 10:30
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zorceus
Om man gissar på nya datum och tidpunkter hela tiden får man kanske till slut rätt, men det blir ganska fånigt när man garderar sig mot allt.

Ja det har ju stämt rätt bra måste jag säga. Så då får jag nog rätt om december också.
Citera
2020-10-22, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tveskaeg
Jeg tolkede artiklen som positiv til brugen af masker, men sådan er man så forskellige.
Folk dør stadig i deres biler på trods af airbags og sikkerhedsseler. Måske fordi de giver en falsk tryghed, men der er ikke mange der vil have dem fjernet.

Återigen Ja de det ger reduktion men du måste ha rätt mask å båda måste bära masken - men ens få är du inte helt säker.. den masken med högre kvalitet är enormt bättre. Men den falska tryggheten är viktigt att tänka på att du är inte helt säker. Vilket gör att du tror du är helt immun med mask. Folk bär inte rätt mask å desto mer sprids skiten.

Mask ? Ja men med rätt kvalitet och rätt användning. Men folk gör inte detta. Folk tar av sig masken, å folk tillåts ta av sig mask för dryck och mat under flyg och resor osv. Därav faller hela poängen.
Citera
2020-10-22, 10:33
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Samtidigt ska vi komma ihåg att personer med ovanligt högt IQ är duktiga på att inordna geografiska figurer i rätt ordning, men påfallande många kan inte ens knyta skorna själva. Då kan jag förstå att de kan ha problem med munskydden.
Ja, så kan det vara.
Svarade bara på påståendet att de med högt IQ använder munskydd, anser inte att det stämmer alls.
Citera
2020-10-22, 10:35
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ja, så kan det vara.
Svarade bara på påståendet att de med högt IQ använder munskydd, anser inte att det stämmer alls.

Förändrar inget större i sak. Vi kan skriva att personer med högre intelligens skyddar sig själva och omgivningen genom att bära godkända munskydd på rätt sätt. Då blir det rätt.
Citera
2020-10-22, 10:36
Medlem
zorceuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Förlåt att jag lägger mig i din attack mot någon annan men vad menar du med olika datum? Allt jag ser är att personen trott att vi kommer få en mörk höst/vinter under rådande pandemibekämpning. Jag fattar faktiskt ingenting med var du vill komma med dit inlägg, allt har ju visat sig stämma. Smittan ökar, inläggningarna ökar och avlida ökar. Eller vad det det du ville visa, att personen fått rätt?

Ja, personen har rätt eftersom den helgarderar och skjuter fram datumen hela tiden. Alltså mer fel än rätt, som de flesta alarmister här i tråden.

Ökning när skolorna startar => Sommar
Höst => sept, okt, nov
Och nu upprepar han, enligt sig själv, att han sagt december.
Citera
2020-10-22, 10:36
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Nu behöver man inte vara mensa för att gå med i en mensagrupp på facebook. De flesta mensaner är knappast ens med på facebook. Men om du mot förmodan är mensa så borde du veta att anekdotisk bevisföring inte är ett tecken på hög intelligens.

Däremot finns studier som visar att högutbildade är bättre på att bära mask. Det kan man ju tolka hur man vill.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in