2020-10-22, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
En reflex i kameralinsen
Har du fler exempel på det?

Citat:
Ett ljusare parti löv
Har du fler exempel/indikationer på det?

Citat:
Avgasrök från en bil eller mc

Citat:
En puff ånga från det ångröret som löpte där
Gjorde det? Har du i så fall fler exempel på när "ånga" observerades/filmades/fotograferades i samma område?

Citat:
Att "molnet" inte syns i fler bildrutor runt denna, utan endast just i denna bildruta, är ju i alla fall en indikation på att det kan röra sig om en ljusreflex.
Hur vet du det?

Citat:
Att det skulle handla om ett rökmoln, eller flera, från ett gevär känns osannolikt med tanke på storleken.
Hur stor är då en rökpuff från ett okänt vapen, menar du?

Citat:
Titta man på bilden går det dessutom att inbilla sig ett flertal ytterligare moln - t.ex. längst med nederkanten, i vänstra nedre hörnet, i trädet ovanför trädrökpuffen, längsmed nästan hela bron osv osv.
Gör det?

Är det inte istället så att du i "utbildningssyfte" vill göra gällande att just det alternativ som det finns ett överväldigande stöd för i övrig bevisning, INTE är giltigt eftersom det går emot din 'teori' om hur mordet gick till?

I "utbildningssyfte", dessutom?
Citera
2020-10-22, 09:41
Medlem
Citat:
Det allra första som händer i filmklippet du länkar är att det smäller till och ryker ifrån väggen en bra bit ovanför gluggarna.
Jag bestrider förstås inte att han sköt genom gluggarna, men det vi ser som ryker är när polisen skjuter mot tornet vilket de gjorde ett stort antal gånger, vilket bevisades av länken du fick tidigare där man kan se skottskadorna i fasaden precis där röken i dina filmklipp kommer ifrån.
Är det därför som rök kommer ut inifrån avrinningshålen, menar du?
Citera
2020-10-22, 09:44
Medlem
Citat:
Det var inte bara poliser som sköt, även studenter och andra civila uppmanades att skjuta mot tornet.
,,,the 25-year-old engineering student fired at will for 20 minutes — the time it took for students and residents to fetch their own high-powered rifles and shoot back, helping an unprepared and outgunned police force.

Some worked alone, taking position on roofs or behind bushes. Others partnered with Austin police officers, whose handguns and shotguns could not reach Whitman nearly 300 feet above. Officers even raced to gun stores to get ammo for the civilians, who were told to shoot to kill.

“These guys were pretty good shots,” said Bill Helmer, then a graduate student who witnessed the mayhem. “There was a lot of lead flying up there at him.”
https://www.stuff.co.nz/world/americas/82714855/the-loaded-legacy-of-the-ut-tower-shooting

Så argumentet att det skulle vara rök från Whitmans gevär när vi vet att folk sköt mot honom och vi vet att fasaden fick stora skador precis från området där det dammar/ryker blir lite väl mycket önsketänkande från din sida. Särskilt med tanke på att det dammar/ryker även från punkter som är relativt långt från gluggarna som Whitman gömde sig bakom.
Igen, är det därför som rök kommer ut inifrån avrinningshålen, menar du?

På tal om "önsketänkande"?
Citera
2020-10-22, 09:47
Medlem
Citat:
Tornet pepprades i själva verket så intensivt att händelsen blivit argument för båda ”sidor” i debatten om amerikansk vapenlagstiftning. De som är för en friare lagstiftning pekar på att det stora antalet beväpnade civila de facto lyckades trycka tillbaks Whitman och minska hans möjligheter att sikta och hitta måltavlor, medan motståndarna menar att den okontrollerade eldgivningen utgjorde stor fara för både civila såväl som för de poliser som tog sig upp i tornet för att ta ut Whitman.
Fast det är fortfarande ingen som bestrider att tornet besköts. Frågan är fortfarande hur du önsketänker dig att sådan beskjutning ska genererad rök som kommer ut inifrån avrinningshålen.

Hade du någon idé här? Utöver "önsketänkande"?
Citera
2020-10-22, 09:51
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onopono
Har du fler exempel på det?
Reflexer i kameralinser? Ja..
Har du fler exempel på när moln endast syns i en enda filmruta i en film?

Citat:
Ja i stort sett alla träd har löv i olika nyanser. Barrträd undantagna.

Citat:
Ja det förekommer från precis alla fossildrivna fordon jag någonsin sett.

Citat:
Gjorde det? Har du i så fall fler exempel på när "ånga" observerades/filmades/fotograferades i samma område?
Nej inga fler exempel - inte heller någon aning om hur frekvent det skedde om det alls skedde - dock finns det gott om ritningar som visar var ångröret fanns.

Citat:
Hur vet du det?
Läst det. Menar du att molnet syns på fler filmrutor?

Citat:
Hur stor är då en rökpuff från ett okänt vapen, menar du?
Om vapnet är okänt kan det givetvis inte besvaras - men varken du eller jag tror väl att jfk sköts med en artilleripjäs eller en gammal mynningsladdare..

Citat:
Gör det?
Ja, tveklöst..

Citat:
Är det inte istället så att du i "utbildningssyfte" vill göra gällande att just det alternativ som det finns ett överväldigande stöd för i övrig bevisning, INTE är giltigt eftersom det går emot din 'teori' om hur mordet gick till?

I "utbildningssyfte", dessutom?
Vad är "min teori om hur mordet gick till"? Seriöst väldigt väldigt nyfiken...
Citera
2020-10-22, 09:52
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Är det därför som rök kommer ut inifrån avrinningshålen, menar du?

Gör det? Och hur kommer det sig att rök uppstår vid ett antal punkter långt ifrån avrinningshålen - sköt han genom väggen också?
Citera
2020-10-22, 09:53
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Igen, är det därför som rök kommer ut inifrån avrinningshålen, menar du?

På tal om "önsketänkande"?

Visa gärna med exempel och förklara hur rök kan uppstå en bra bit från avrinningshålen samtidigt samt varför det inte skulle vara väggen som pulvriseras med tanke på det stora antalet skyttar som pepprade väggen och med tanke på de tydliga skadorna på väggen?
Citera
2020-10-22, 09:54
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Fast det är fortfarande ingen som bestrider att tornet besköts. Frågan är fortfarande hur du önsketänker dig att sådan beskjutning ska genererad rök som kommer ut inifrån avrinningshålen.

Hade du någon idé här? Utöver "önsketänkande"?

Jag har inte sett något exempel där det kan konstateras. Varför skriver du exakt samma sak så många gånger - tror du det blir mer rätt för att du har fel många gånger?
Citera
2020-10-22, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PekkariP1
I den första rusningen
Vad i hela friden menar du med "den första rusningen"? Hur många "rusningar" blev det?

Citat:
springer samtliga vittnen förbi den punkt som brukar anges som det ställe en Grassy Knoll skytt skulle använt.
Hur vet du det?

Citat:
12-15 personer springer till järnvägsbron.
4-5 personer förflyttar sig till tunneln under järnvägsbron.
Har du några mer precisa tidsramar här och kanske viktigare, vad har det för bäring på ... vad?

Citat:
Skojaren Ed Hoffman
Hoffman var allt annat än en "skojare". Han var en omvittnat duglig medarbetare och familjefar som råkade vara dövstum.

Det skulle visa sig bli ett stort hinder för honom när han försökte berätta för ansvariga utredare och omvärlden vad han bevittnade den dagen.

Citat:
väntar till juni 1967 innan han avlägger sitt första vittnesmål till FBI.
Nej. Han försökte redan samma dag berätta för ansvariga utredare vad han hade observerat, men fick inte.

Citat:
Han berättar då ingenting om skyttar, rök
Källhänvisa så att läsaren kan ta del utav dina 'fynd' och så tar vi det därifrån.

Citat:
eller krutdoft.
Har han sagt att han kände "krutdoft"? Citera. Källhänvisa så att läsaren kan ta del av dina 'fynd' och så tar vi det därifrån.

Citat:
Ed berättar istället om två män som springandes lämnar TSBD. De bär på något tillsammans. De springer först norrut och sedan österut, (dvs bort från Ed Hoffman).
Igen. Källhänvisa så att läsaren kan ta del av dina 'fynd' och så tar vi det därifrån.

Sedan, när vi har gått igenom vittnen Ed Hoffmans observationer så kan vi kanske beta av resten av alla de vittnen som såg ammunitionsrök från det vita staketet på grassy knoll.

Är alla dessa också "skojare", menar du?

- S.M. Holland

- Cheryl McKinnon

- Walter Winborn

- Ed Johnson

- Thomas Murphy

- Austin Miller

- James Leon Simmons

- Richard C. Dodd

- Clem Earl Johnson

- Nolan H Potter

- Wilfred or Wilfled Daetz

- Lee Bowers

- Beverly Oliver

- Royce Skelton

- Senator Ralph Yarborough

- Polisman Joe Smith

- Mrs. (Earl) Cabell

- Kongressman Ray Roberts

- Polisman Earl Brown

- Mrs. (Donald) Baker

Eller var de som din beskyddare, SnakePlisssken, vill göra gällande, offer för en "masspykos"?
Senast redigerad av onopono 2020-10-22 kl. 10:31.
Citera
2020-10-22, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
Nu förvränger du vad som skrevs!
Du skrev:
Bra. Då håller du alltså med om att personerna i fotot tillhör alla de som sprang till området kring det vita staketet på grassy knoll, efter skottet?
Jag svarade:
Jag har ingen aning om personerna i fotot representerar alla de som sprang till området eller om någon avvek på vägen eller redan gått där ifrån när bilden togs.
Att personerna på bilden beginner sig vid vita staketet bestrider jag inte, men jag har ingen aning om personerna i bilden representerar alla personer som sprang till staketet eller om någon avvek på vägen eller redan hade gått därifrån när bilden togs.
Var skrev jag att de i så fall skulle "representera" alla de som sprang till det vita staketet? På tal om att "förvränga vad som skrevs"?

Jag skrev att de hör till alla de som sprang till det vita staketet. Att de ingår i den kategorin.

Citat:
Vad PekkariP1 underförstått menade kan du fråga PekkariP1 om istället för påstå att något som inte står skrivet är vad som "egentligen" hävdas.
Har du själv någongång försökt att få ett klargörande från PekkariP1? Pröva själv vetja.

Citat:
Dock står ju majoriteten av personerna i bilden på betongsockeln till järnvägsbrons anslutning mot marken så per definition befinner sig de flesta personerna i bilden iofs på järnvägsbron...
https://postimg.cc/kR6gY06p
Påståendet är fortfarande: ....sprang till området kring det vita staketet direkt efter skotten.

Citat:
Jag har inte granskat exakt i vilken riktning varje enskild person spanar i en stillbild där man ändå inte vet hur personerna rört sina huvuden före och efter bilden togs.
Jag konstaterar bara att personerna i bilden tittar åt alla möjliga håll och inte enbart norrut.
Hittar du ETT vittne som spanar riktning järnvägsbron, som ju är den tes PekkariP1 tycks driva?

Citat:
Har inte hävdat att jag vet det. Det var en spekulation...

Nu skulle ju dock diskussionen enbart att handla om ATT personerna befinner sig vid staketet så häng inte upp dig på min spekulation om VARFÖR.
Bra!

Citat:
Du skrev:
Igen. Det som diskuteras är ATT folk sprang till området kring det vita staketet på grassy knoll, samt till området kring TSBD eller annanstans.

Inte VARFÖR de gör det.
Du tillät
Igen, jag "tillåter" ingenting. Jag uppmanar motparten att, som i det här fallet, hålla sig till ämnet. Du får självklart diskutera bäst fan du vill, men då får du förvänta dig att motparten kommer med invändningar och uppmaningar om att hålla dig till ämnet.

Citat:
inte att jag spekulerade kring VARFÖR personerna spanade vid den vinklade del av staketet som vetter mot Stemmons Freeway där motorkortegen körde mot sjukhuset möjligtvis kunde ses och därför har jag hållit diskussionen endast till ATT personerna på bilden befinner sig vid den delen av staketet.

Gällande ATT merparten av pesonerna i bilden befinner sig vid den vinklade del av staketet som vetter mot järnvägsspåren/Stemmons Freeway verkar vi vara överens om så jag ser diskussion som avslutad.
Finns ingen anledning till fortsatt tjafsande här.
Du hoppar in i en pågående diskussion där jag ifrågasätter PekkariP1's försök till att med olika medel bortförklara det faktum att i princip samtliga som sprang direkt efter skotten, sprang till området kring det vita staketet på grassy knoll och INTE till området kring TSBD, som ju enligt den officiella mytologin är den enda plats skott avlossades ifrån den dagen.

Att det här isolerat, allt annat lika, ger mer stöd åt uppfattningen att skott avlossades från just det vita staketet, än åt uppfattningen att skott avlossades från TSBD.

Givet att ingen bestrider att skott avlossades bakom JFK så blir då den enda möjliga slutsatsen att fler än en person sköt mot JFK den dagen och att det därmed var en konspiration. En konspiration som mörklades av ansvariga utredare och görs så än idag, 57 år senare.
Citera
2020-10-22, 11:08
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Givet att ingen bestrider att skott avlossades bakom JFK så blir då den enda möjliga slutsatsen att fler än en person sköt mot JFK den dagen och att det därmed var en konspiration.
Ja om det var flera skyttar så blir det ju definitionen av en konspiration.

Citat:
En konspiration som mörklades av ansvariga utredare och görs så än idag, 57 år senare.
Hur kan du dra den slutsatsen att det måste ha mörklagts av ansvariga utredare om det var en konspiration? Då måste det väl rimligen först bevisas att utredarna kände till denna påstådda konspiration?
Citera
2020-10-22, 11:13
Medlem
Citat:
Var skrev jag att de i så fall skulle "representera" alla de som sprang till det vita staketet? På tal om att "förvränga vad som skrevs"?

Jag skrev att de hör till alla de som sprang till det vita staketet. Att de ingår i den kategorin.
Ok, jag tolkade som att du menade att bilden visade alla personer som sprang till staketet och svarade därför att jag inte vet om alla personer som spang till staketet syns i bild.
Jag förstår vad du menar nu och förhoppningsvis förstår du mig.

Citat:
Har du själv någongång försökt att få ett klargörande från PekkariP1? Pröva själv vetja.
Inte haft behov till det, men om du tycker att P1 uttrycker sig oklart och inte förklarar sig på anmodan är det bättre skriva att det är oklart vad som menas istället för att påstå att något som inte står skrivet är vad som underförstått "egentligen" hävdas.

Citat:
Påståendet är fortfarande: ....sprang till området kring det vita staketet direkt efter skotten.
Påstående? Jag diskuterar ett fotografi, men ja, personerna i bilden sprang till området kring vita staketet efter skotten och majoriteten av personerna som syns i bilden har ställt sig på järnvägsbrons sockel bakom den vinklade del av staketet som vetter mot järnvägsspåren/Stemmons Freeway.

Citat:
Hittar du ETT vittne som spanar riktning järnvägsbron, som ju är den tes PekkariP1 tycks driva?
Jag diskuterar inte vilken tes P1 driver enligt dig. Jag diskuterar bilden där personer samlats på järnvägsbron bakom den enda del av vita staketet som är vinklat mot järnvägsspåren/Stemmons Freeway och konstaterade inledningsvis att motorkortegen körde Stemmons Freeway på sin väg mot sjukhuset.

Citat:
Igen, jag "tillåter" ingenting. Jag uppmanar motparten att, som i det här fallet, hålla sig till ämnet. Du får självklart diskutera bäst fan du vill, men då får du förvänta dig att motparten kommer med invändningar och uppmaningar om att hålla dig till ämnet.
Jag har hela tiden hållit mig till ämnet du uppmanade mig att hålla mig till - Bilden som visar ATT personer samlats på järnvägsbron bakom den enda del av vita staketet som är vinklat mot järnvägsspåren/Stemmons Freeway. VARFÖR de står där spekulerade jag inledningsvis kring, men på din uppmaning har jag sedan hållit mig till ATT de står där.

Citat:
Du hoppar in i en pågående diskussion där jag ifrågasätter PekkariP1's försök till att med olika medel bortförklara det faktum att i princip samtliga som sprang direkt efter skotten, sprang till området kring det vita staketet på grassy knoll och INTE till området kring TSBD, som ju enligt den officiella mytologin är den enda plats skott avlossades ifrån den dagen.

Att det här isolerat, allt annat lika, ger mer stöd åt uppfattningen att skott avlossades från just det vita staketet, än åt uppfattningen att skott avlossades från TSBD.

Givet att ingen bestrider att skott avlossades bakom JFK så blir då den enda möjliga slutsatsen att fler än en person sköt mot JFK den dagen och att det därmed var en konspiration. En konspiration som mörklades av ansvariga utredare och görs så än idag, 57 år senare.
Det får du ta med P1 här diskuteras endast ett fotografi som visar ATT personer samlats på järnvägsbron bakom den enda del av vita staketet som är vinklat mot järnvägsspåren/Stemmons Freeway och där verkar vi vara överens så jag ser diskussion som avslutad.
Finns ingen anledning till fortsatt tjafsande här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in