2020-10-21, 18:05
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
De hade ju lockdown i våras och har haft nästan totalt inreseförbud. Ja, sen firade dem att de besegrat Corona.

Det blir mer och mer tydligt att man måste hitta en långsiktigt hållbar strategi. Att göra lockdowns om och om igen gör inget annat än att tillfälligt skjuta problemet framför sig.
Varför? Vi vet ju med stor sannolikhet att vi kommer få ett vaccin nästa år. Skjuter vi till pengar så får vi säkert gå före i kön - så det vi ska ha är väl en tillfällig strategi som utgår ifrån att vi kommer få ett vaccin nästa år?
Citera
2020-10-21, 18:11
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Ser väldigt lokalt ut.

https://www.skane.se/digitala-rapporter/lagesbild-covid-19-i-skane/kommunrapport/

Båstad o näset... Samma trend som i Stockholm där "finare" områden drabbas mer.
Citera
2020-10-21, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Hmmm. Du tittade inte på pressisen? För det var någon som sa som svar på en fråga om de går att peka ut särskilda områden att nej, smittan sprids överallt. Så minns jag i alla fall pressisen.

Som jag sa tidigare. Detta är siffror från v41. De uppdateras imorgon
Citera
2020-10-21, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Asshe
Det är bara att kolla på statistiken på detta så kallade virus. 47 miljoner konstaterat smittade och 1 miljon döda. Det blir en dödlighet på 2,5% multiplicera sedan antal smittade med 10 så blir dödligheten ca 0,2% dessutom är det så få svårt sjuka. ni fanatiker här inne vill verkligen att den ska vara farlig så att ni har något att skriva om för er patetiska liv handlar bara om statiskt och död. Allt annat i era ögon är "förnekare"
Du kan ju inte räkna! Den som är patetisk är ju du - när du tror du räknar ut dödlighet på en sjukdom som man sätter in så mycket resurser på.
Citera
2020-10-21, 18:14
Medlem
qwerty-66s avatar
Kommer höstlovet skapa en liten "dipp" i ökningstakten?

"Han kan inte ge några numerärer men uppskattar att det nu finns ett par anställda och någon elev med aktiv smitta på de flesta av Malmös grundskolor.
Han uppfattar att smittspridningen har ökat snabbt och har förhoppningar om att höstlovet kommande vecka kan mildra situationen."
Citera
2020-10-21, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
De svenska dödstalen ligger kvar i botten av EU (+UK, Norge och Schweiz). Bara Norge och Cypern har lägre 7-dagars medeltal.
https://ourworldindata.org/coronavirus-data-explorer?time=2020-08-21..latest&country=SWE~ESP~ITA~FRA~DNK~NOR~FIN~POL ~DEU~NLD~BEL~GBR~PRT~CZE~SVK~ISL~AUT~SVN~BGR~ROU~E ST~LVA~LTU~ GRC~IRL~HRV~CYP&region=World&deathsMetric=true&int erval=smoothed&perCapita=true&smoothing=7&pickerMe tric=location&pickerSort=asc

Även vad gäller nya fall ligger vi i botten (vilket är att eftersträva) men det är några fler länder som är lägre.
https://ourworldindata.org/coronavirus-data-explorer?time=2020-08-21..latest&country=SWE~ESP~ITA~FRA~DNK~NOR~FIN~POL ~DEU~NLD~BEL~GBR~PRT~CZE~SVK~ISL~AUT~SVN~BGR~ROU~E ST~LVA~LTU~ GRC~IRL~HRV~CYP&region=World&deathsMetric=true&int erval=smoothed&perCapita=true&smoothing=7&pickerMe tric=location&pickerSort=asc

De flesta länders kurvor pekar uppåt med samma lutning, det som skiljer är nivån kurvorna ligger på. Några länder sticker ut, där Tjeckien inte bara är totalt överlägsna vad gäller nya dödsfall utan har en klar "ledning" även för nya fall. Jag tycker synd om Tjeckien som nu får gå igenom det många andra gick igenom i våras.
Det är verkligen helt sinnessjukt det som händer i Tjeckien. 10x mer fall än Sverige dagligen trots mindre testning än här. Samma antal invånare ungefär. Antalet på IVA är redan fler än när det var som värst i Sverige. Det blir en lång vinter i Tjeckien. Måtte ett vaccin komma snart. Tjeckien förtjänar bättre.
Citera
2020-10-21, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Som jag sa tidigare. Detta är siffror från v41. De uppdateras imorgon

Får vi se värre/bättre siffror då? Eller handlade Skånepressisen om att det är lungt nu, ingenting att oroa sig för, cirkulera? Lät inte så i mina öron.
Citera
2020-10-21, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Får vi se värre/bättre siffror då? Eller handlade Skånepressisen om att det är lungt nu, ingenting att oroa sig för, cirkulera? Lät inte så i mina öron.

Är du dum i huvudet?
Jag skrev det med tanke på att någon sa att det inte alls verkade vara spritt i hela Skåne just nu.
Enligt PKn så är det hela västkusten + Lund och Kristianstad. Dvs alla de tätt befolkade delarna. Den enda platsen som är någorlunda förskonad är sydöstra delen.

Vad är du ute efter?
Citera
2020-10-21, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Är du dum i huvudet?
Jag skrev det med tanke på att någon sa att det inte alls verkade vara spritt i hela Skåne just nu.
Enligt PKn så är det hela västkusten + Lund och Kristianstad. Dvs alla de tätt befolkade delarna. Den enda platsen som är någorlunda förskonad är sydöstra delen.

Vad är du ute efter?

Sorry, missförstånd.
Citera
2020-10-21, 18:32
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Det är verkligen helt sinnessjukt det som händer i Tjeckien. 10x mer fall än Sverige dagligen trots mindre testning än här. Samma antal invånare ungefär. Antalet på IVA är redan fler än när det var som värst i Sverige. Det blir en lång vinter i Tjeckien. Måtte ett vaccin komma snart. Tjeckien förtjänar bättre.

Jag skrev förra veckan om att grafen över dagliga dödsfall i Tjeckien var väldigt lik våran från i våras, men den är nog t o m snarare något styggare. 106 dödsfall redan igår tisdag, hade räknat med att det skulle ske torsdag eller fredag denna veckan. "Bara" 100 dödsfall idag iallafall så låt oss hoppas att dom når en peak där liksom vi gjorde i våras.
Senast redigerad av trazke 2020-10-21 kl. 18:35.
Citera
2020-10-21, 18:32
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Nu tror jag i och för sig inte att den ökande smittspridningen i Sverige beror på att det är fler än tidigare som inte följer rekommendationerna. Det var stor försiktighet i mars/april, men efter påsken släppte det. Efter påsk har det sett ungefär likadant ut med den sociala distanseringen.

Fördelen är att det är lättare nu att komma över munskydd, så jag råder dig att köpa nu om du inte redan lagt upp ett lager. Priserna har fallit. Jag har nu inga problem att komma över mycket bra FFP3 skydd. Har inga munskydd på mig hemma i bunkern, utan bara när jag måste vistas tillsammans med andra, vilket jag undviker så långt det bara är möjligt. Det fungerar rätt bra. Folk tittar väl lite konstigt på mig, men så fort jag möter deras blick, tittar de bara åt ett annat håll. Då ler jag lite inombords bakom mitt munskydd. Känner mig nästan lite som en punkare - en rebell...
Lite absurt egentligen. I andra länder får man böter om man inte bär skydd. I Sverige ses man som en avvikare om man BÄR skydd.

Men de länder som har krav på munskydd och som har ökad smittspridning trots det? Man kan inte komma ifrån att det finns en risk att man inte håller avstånd med ett munskydd. De skydd som man ser att folk bär, är ju inte de tätaste och säkraste direkt. Dessutom har många det där skyddet under hakan, under näsan och gud vet vad.
Citera
2020-10-21, 18:33
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Man behöver inte räkna bort såna faktorer.

Hur föreslår du då att man pressar ner reproduktionstalet till under 1, nu under hösten och kommande vinter?

Citat:
Faktum är att efter toppen i våras så sjönk det, och tittar man på 7-dagarsmedelvärdet för dödsfall (worldometers) så har vi inte mycket till uppgång nu heller. Antal smittade tycks iofs öka (även om det åtminstone delvis kan beror på variation i faktorer kring testning) men det tycks inte nämnvärt avspegla sig i dödsfall.

Du håller på att gå i samma fälla som Ivor Cummins gick i. Ivor Cummins gav ut en video som har diskuterats mycket här på Flashback. I videon hävdade han att den ökade smittspridningen i Spanien var en "casedemic", med mängder av infektionsfall som inte gav utslag i form av patienter på sjukhusen, och dödsfall.

Ivor Cummins lät sig luras av fördröjningen mellan infektioin och dödsfall. Efter att Ivor Cummins hade gett ut sin video, så kom ökningen av dödsfall i Spanien. Det var ingen "casedemic". Det var en verkligt ökad smittspridning. Ivor Cummins hade gissat fel.

Citat:
En viss variation upp och ned är inte förvånande med tanke på hur många faktorer som kan påverka.

Hade r inte tryckts ner under 1 så borde vi ha haft en konstant ökning hela tiden, vilket vi uppenbarligen inte har haft.

Ja, men frågan är vad som fick reproduktionstalet att sjunka till under 1 under sommaren.

Citat:
Att man ser en ökning under hösten är kanske för att under sommaren ville ingen tvingas isolera sig om de konstaterades smittade, men nu under gråa oktober så är lite ledighet hemma mer välkommen, så alla rusar naturligtvis iväg för att testa sig. En veckas hemmasemester = bingo!

Jag tror inte på din teori. Den minskade smittspridningen under sommaren, gav utslag i form av mycket färre patienter på sjukhusen. Så hade det inte blivit ifall sommarens minskning hade berott på en ovilja att testa sig under sommaren.

Nu ökar antalet patienter på sjukhusen. Det kan inte förklaras med en ökad benägenhet att testa sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in