2020-10-20, 15:58
Medlem
En uppgift som jag kom på:
Undersök lösningarna till ekvationen e^ax = x^2 för olika värden på a. Undersök också för komplexa värden på x. Undersök alltså hur många lösningar ekvationen har.
Ett komplext värde bör du kunna gissa!
Senast redigerad av AlgotR 2020-10-20 kl. 16:34.
Citera
2020-10-20, 18:40
Medlem
cirkusregeringuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlgotR
Undersök lösningarna till ekvationen e^ax = x^2 för olika värden på a. Undersök också för komplexa värden på x. Undersök alltså hur många lösningar ekvationen har.

Haha kom du på den! Det är inte så att du vill att vi ska hjälpa dig lösa en uppgift i din bok som du inte kan lösa på egen hand?

Om du tar den naturliga logaritmen av högerledet samtidigt som du höjer upp det med naturliga basen, så kan vi likställa exponenterna. Därefter har du alla dina lösningar.
Citera
2020-10-20, 18:52
Bannlyst
Citat:

Vad händer om du tar e-logaritmen på VL och HL? Detta borde inte vara problem då funktionerna är kontinuerliga och ln(x) också är kontinuerlig.

a*ln(e^x)=2ln(x)
ax=2lnx
a=2lnx/x
HL kan inte bli 0 så a ska vara skiljt ifrån 0.
För andra reella a har ekvationen en unik lösning. x ska också vara skiljt med 0 men det påverkar väl dock inte vad a får anta?
Vet inte om det rätt, någon annan för ta över.
Senast redigerad av DrMuffins 2020-10-20 kl. 18:56.
Citera
2020-10-20, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cirkusregeringus
Haha kom du på den! Det är inte så att du vill att vi ska hjälpa dig lösa en uppgift i din bok som du inte kan lösa på egen hand?

Om du tar den naturliga logaritmen av högerledet samtidigt som du höjer upp det med naturliga basen, så kan vi likställa exponenterna. Därefter har du alla dina lösningar.
Nej, Jag vill inte ha hjälp att lösa en uppgift! Jag har säkert läst mer än de flesta, för 50 år sedan.
För övrigt så är det inte så enkelt som du säger.
Citera
2020-10-20, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrMuffins
Vad händer om du tar e-logaritmen på VL och HL? Detta borde inte vara problem då funktionerna är kontinuerliga och ln(x) också är kontinuerlig.

a*ln(e^x)=2ln(x)
ax=2lnx
a=2lnx/x
HL kan inte bli 0 så a ska vara skiljt ifrån 0.
För andra reella a har ekvationen en unik lösning. x ska också vara skiljt med 0 men det påverkar väl dock inte vad a får anta?
Vet inte om det rätt, någon annan för ta över.
a kan vara = 0 i ursprungliga ekvationen.
Citera
2020-10-20, 19:10
Bannlyst
Citat:
a kan vara = 0 i ursprungliga ekvationen.

ja om x=0

ok så får a=0 så måste x=0 annars saknas lösning
om a är skiljt ifrån noll och x är skiljt ifrån noll finns entydig lösning.
Citera
2020-10-20, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrMuffins
ja om x=0

ok så får a=0 så måste x=0 annars saknas lösning
om a är skiljt ifrån noll och x är skiljt ifrån noll finns entydig lösning.
e^0 = x^2 är lösbar! Och x=0 är ingen lösning.
Frågan är också hur många lösningar ekvationen har!
Citera
2020-10-20, 19:32
Medlem
Citat:
Skojig, men omfattande så jag orkar inte just nu, och i synnerhet inte på iPad...
En ”rolig” lösning är x=i för alla a=(2n+1)PI.
Citera
2020-10-21, 18:37
Medlem
Citat:
Jag tror frågan är lite för generell. Mathematica ger svaret
Kod:
x = - 2/a * ProductLog[ ±Sqrt(a^2/2) ]
Om man istället begränsar sig till \(a,x\in\mathbb{R}_{>0}\) och frågar hur många lösningar ekvationen har beroende på \(a\) blir det en överkomlig övning i derivata för gymnasiet.
Citera
2020-10-21, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Math-Nerd
Jag tror frågan är lite för generell. Mathematica ger svaret
Kod:
x = - 2/a * ProductLog[ ±Sqrt(a^2/2) ]
Om man istället begränsar sig till \(a,x\in\mathbb{R}_{>0}\) och frågar hur många lösningar ekvationen har beroende på \(a\) blir det en överkomlig övning i derivata för gymnasiet.
Tack för det, men hänger inte med. Vad betyder productlog? Och så fungerade inte TeX, trots Google Chrome med tillägget aktiverat.
Hur många lösningar som finns kan man ta reda på genom att rita exp-funktionen och x^2 kurvan för några värden på a, ex a=1, 0.75 och 0.6. Sedan måste den nog lösas numeriskt.
En komplex lösning ser du ganska snart, men finns det flera komplexa lösningar?
Senast redigerad av AlgotR 2020-10-21 kl. 20:10.
Citera
2020-10-21, 20:57
Medlem
Citat:
Tack för det, men hänger inte med. Vad betyder productlog? Och så fungerade inte TeX, trots Google Chrome med tillägget aktiverat.
Hur många lösningar som finns kan man ta reda på genom att rita exp-funktionen och x^2 kurvan för några värden på a, ex a=1, 0.75 och 0.6. Sedan måste den nog lösas numeriskt.
En komplex lösning ser du ganska snart, men finns det flera komplexa lösningar?
ProductLog finns dokumenterad på denna sida.

Brukligt i problem med att finna antalet lösningar beroende på en parameter, säg a, är att teckna ekvationen a = f(x) och därefter finna utseendet på f(x) och sedan uttala sig om antalet lösningar beroende på a. Lösningen involverar derivata, lokalt maximum/minimum, teckenstudie samt div. asymptoter. Problemet är vanligt förekommande i Analys 1 på högskola men även en gymnasist skulle med lätthet klara av problemet, speciellt med dagens grafräknare.
Citera
2020-10-25, 15:08
Medlem
Tack för det, MathNerd.
Men ProductLog hittar väl bara en lösning? Jag har inte provat Mathematica!
Och den andra frågan - Finns det andra lösningar för komplexa tal.förutom den uppenbara med a= pi och x blir = i.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in