2020-10-21, 18:36
Medlem
qwerty-66s avatar
UK drar ju fortsatt iväg uppåt i statistiken men kan det bli så många döda under höst/vinter?

"Tens of thousands of deaths are now inevitable in a second wave of coronavirus infections sweeping across England because of the failure to contain the virus, a government scientific adviser has warned."

https://www.theguardian.com/world/2020/oct/21/warning-of-tens-of-thousands-of-deaths-in-england-from-covid-19-second-wave
Citera
2020-10-21, 18:40
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Amazing-Grace
Men de länder som har krav på munskydd och som har ökad smittspridning trots det? Man kan inte komma ifrån att det finns en risk att man inte håller avstånd med ett munskydd. De skydd som man ser att folk bär, är ju inte de tätaste och säkraste direkt. Dessutom har många det där skyddet under hakan, under näsan och gud vet vad.

Fast Sveriges lilla användning av munskydd kan nog vara ganska funktionell ändå. Dom som väljer att bära munskydd i Sverige är nog i regel ganska uppskrämda och undviker säkert folk så gott dom bara kan.

Sedan kan jag bara tala för mig själv men när jag ser någon med munskydd så försöker jag hålla lite extra avstånd av respekt för att dom uppenbarligen är skärrade och kanske har flera allvarliga underliggande sjukdomar som gör dom extra utsatta.
Citera
2020-10-21, 18:45
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skidlift
Prjoketioner är inget man ska göra så stor grej av, dessutom har vi ovanligt många åldringar i och med 40-tslisterna

Är väll ganska uppenbart att viruset fanns i Sverige före 14 mars
Det är ett faktum att storleken på barnkullarna har förändrats år från år, och baserat på detta vet man hur många äldre av olika åldrar det kommer finnas nästa år i Sverige. Vet man det så kan man även göra bra projektioner av hur många per 100 000 personer som kommer att dö.

Man ska absolut göra en stor grej av projektioner. Det är definitivt mer korrekt att tänka på detta vis.

Det var i princip ingen som dog av covid I Sverige innan mitten av mars. Meningslöst påstående av dig.
Citera
2020-10-21, 18:46
Medlem
Jag håller alltid extra avstånd till äldre och till folk med munskydd av respekt för dem. Inte för att jag tror att de är pestsmittade som munskyddsklubben i tråden fått för sig.

Undrar vad som händer i Tjeckien förresten. Har de inte lärt sig nånting under dessa 7 månader?
Citera
2020-10-21, 18:49
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Jag skrev förra veckan om att grafen över dagliga dödsfall i Tjeckien var väldigt lik våran från i våras, men den är nog t o m snarare något styggare. 106 dödsfall redan igår tisdag, hade räknat med att det skulle ske torsdag eller fredag denna veckan. "Bara" 100 dödsfall idag iallafall så låt oss hoppas att dom når en peak där liksom vi gjorde i våras.

Man kan ju hoppas. Tyvärr visar inte deras graf över nya fall någon tendens att avstanna vilket tyder på att vi kommer se ökade dödsfall länge.

Om jag var religiös skulle jag kalla det karma för att de tog ut segern i förskott. Nu kallar jag det istället att de genom sitt agerande över sommaren skapat en situation med väldigt många fler mottagliga än andra länder.
Citera
2020-10-21, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Asshe
Det är bara att kolla på statistiken på detta så kallade virus. 47 miljoner konstaterat smittade och 1 miljon döda. Det blir en dödlighet på 2,5% multiplicera sedan antal smittade med 10 så blir dödligheten ca 0,2% dessutom är det så få svårt sjuka. ni fanatiker här inne vill verkligen att den ska vara farlig så att ni har något att skriva om för er patetiska liv handlar bara om statiskt och död. Allt annat i era ögon är "förnekare"
Precis ett virus med IFR som influensa. Och för att eventuellt marginellt bromsa smittspridningen finns det hjärndöda stollar som tycker man ska införa ytterligare suboptimala restriktioner för att rädda gammelfarfar på ålderdomshemmet på bekostnad av att miljoner barn kommer kastas i fattigdom och svält. Sorgligt att se så mycket egoistiska och epatilösa människor i denna tråd och i vår omvärld...
Citera
2020-10-21, 18:52
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Hur föreslår du då att man pressar ner reproduktionstalet till under 1, nu under hösten och kommande vinter?

Du håller på att gå i samma fälla som Ivor Cummins gick i. Ivor Cummins gav ut en video som har diskuterats mycket här på Flashback. I videon hävdade han att den ökade smittspridningen i Spanien var en "casedemic", med mängder av infektionsfall som inte gav utslag i form av patienter på sjukhusen, och dödsfall.

Ivor Cummins lät sig luras av fördröjningen mellan infektioin och dödsfall. Efter att Ivor Cummins hade gett ut sin video, så kom ökningen av dödsfall i Spanien. Det var ingen "casedemic". Det var en verkligt ökad smittspridning. Ivor Cummins hade gissat fel.

Ja, men frågan är vad som fick reproduktionstalet att sjunka till under 1 under sommaren.

Jag tror inte på din teori. Den minskade smittspridningen under sommaren, gav utslag i form av mycket färre patienter på sjukhusen. Så hade det inte blivit ifall sommarens minskning hade berott på en ovilja att testa sig under sommaren.

Nu ökar antalet patienter på sjukhusen. Det kan inte förklaras med en ökad benägenhet att testa sig.

Vad i Ivor Cummings resonemang har motbevisats menar du? Titta på grafen på sida 5 (röda staplar) i Spaniens officiella dagliga rapport och sig mig sen att de upplever samma dödkurva som i våras
https://www.mscbs.gob.es/eu/profesionales/saludPublica/ccayes/alertasActual/nCov/documentos/Actualizacion_232_COVID-19.pdf
Citera
2020-10-21, 18:52
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Kommer höstlovet skapa en liten "dipp" i ökningstakten?

"Han kan inte ge några numerärer men uppskattar att det nu finns ett par anställda och någon elev med aktiv smitta på de flesta av Malmös grundskolor.
Han uppfattar att smittspridningen har ökat snabbt och har förhoppningar om att höstlovet kommande vecka kan mildra situationen."
Vem är det som säger detta?
Citera
2020-10-21, 18:53
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Så vad var medelåldern på båten?
Det får du googla fram själv. Förslagsvis så söker du efter "Diamond Princess IFR". Det skrevs en intressant rapport om detta i mars vill jag minnas, där dom byggde en matematisk model som justerade för passagerarnas högre genomsnittsålder.

Skriv gärna ett nytt inlägg sen, och redogör för vad du hittade.
Citera
2020-10-21, 18:56
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Man kan ju hoppas. Tyvärr visar inte deras graf över nya fall någon tendens att avstanna vilket tyder på att vi kommer se ökade dödsfall länge.

Om jag var religiös skulle jag kalla det karma för att de tog ut segern i förskott. Nu kallar jag det istället att de genom sitt agerande över sommaren skapat en situation med väldigt många fler mottagliga än andra länder.

Det mesta pekar väl åt att det kan bli rätt mycket värre där. Men jag hoppas fortfarande lite naivt på att det bara är en viss andel av befolkningen som är mottaglig för infektion.

Vad gäller det tidiga firandet har man sett det gå åt helvete alldeles för många gånger, jag kommer aldrig förstå hur någon vågar utmana ödet så.
Citera
2020-10-21, 19:00
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Fast Sveriges lilla användning av munskydd kan nog vara ganska funktionell ändå. Dom som väljer att bära munskydd i Sverige är nog i regel ganska uppskrämda och undviker säkert folk så gott dom bara kan.

Sedan kan jag bara tala för mig själv men när jag ser någon med munskydd så försöker jag hålla lite extra avstånd av respekt för att dom uppenbarligen är skärrade och kanske har flera allvarliga underliggande sjukdomar som gör dom extra utsatta.

Absolut. Men det blir andra risker om det skulle bli ett tvång. Har en kompis som nyligen var i Frankrike och berättade hur väldigt många bar munskydd "för syns skull" och drog ner det så fort de bara kunde. Jag skulle hellre åka tunnelbana med folk som ej bär munskydd men som håller rimligt avstånd, än en tunnelbana proppad med folk som bär munskydd.
Citera
2020-10-21, 19:07
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Nu ökar antalet patienter på sjukhusen. Det kan inte förklaras med en ökad benägenhet att testa sig.

Det kan förklaras med att det är höst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in