2020-05-11, 08:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Obolensky
skulle jag behöva till att enkelt foga samman två el-trådar (jag vill slippa lödkolv och metallämnen). Finns det till en rimlig kostnad? Vilken webb-shop inom Sverige söker jag upp?

Citat:
Ursprungligen postat av Obolensky
"Crimpa"; vad är det för metod?

Jag behöver foga samman en glödlampskontakt med en 3 millimeter-tunn elkabel från ett 12-voltsbatteri (tror jag) på en moped som puttrar runt i stadsmiljö i mellansverige från tidig vår till sent på hösten!

Jag blir faktiskt oerhört nyfiken på varför du över huvud taget fått för dig att limma ihop två elkablar skulle vara nåt att hänga i granen? Har du verkligen inte sett hur kablar mer normalt ansluts, kopplas samman, eller skarvas...? Har du sett limmade kabelanslutningar/skarvar någonstans över huvud taget...?

Och varför vill du undvika lödkolv och metallämnen...? Kabeln är ju delvis av metall den med... liksom.... Och det finns ju kabelskor, som man klämmer fast på kablar med en avsedd tång och som då skapar en fullgod kontakt och är stabil.

Vore spännande att få dina tankegångar i saken....
Citera
2020-05-11, 08:28
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Fungerar inte om skarven kan röra på sig eller flexa. Jag lovar.
Såg inte att det skulle röra sig i trådstarten, sedan svarade jag bara på frågan jag fått.
Citera
2020-10-21, 18:41
Medlem
duden83s avatar
Skummade lite snabbt igenom tråden så kanske missförstått något...

Men ska du sammanfoga två trådar elektriskt enkelt så föreslår jag en Wagoklämma.
Kostar typ 5 kr styck och håller jäkligt bra och är extremt enkelt (man bara för in trådarna och stänger till).

https://www.clasohlson.com/se/Anslutningskl%C3%A4mma-Wago-221/p/Pr366520000
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in