2020-05-10, 09:58
Medlem
Obolenskys avatar
skulle jag behöva till att enkelt foga samman två el-trådar (jag vill slippa lödkolv och metallämnen). Finns det till en rimlig kostnad? Vilken webb-shop inom Sverige söker jag upp?
Citera
2020-05-10, 10:06
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Obolensky
skulle jag behöva till att enkelt foga samman två el-trådar (jag vill slippa lödkolv och metallämnen). Finns det till en rimlig kostnad? Vilken webb-shop inom Sverige söker jag upp?

Löd eller crimpa är väl det du har att välja på.

Visst finns det en del konduktiva lim. Men utan att veta exakt vad det är för typ av kablar, vilka effekter och beräknade temperaturer som är aktuella och framförallt hur skarven skall placeras gällande mekanisk belastning och rörlighet så är det omöjligt att rekommendera något. De har dock en sak gemensamt: de är relativt kostsamma.
Citera
2020-05-10, 10:06
Medlem
constants avatar
Citat:
Varför inte använda någon av alla de lödfria metoder som redan finns?
Citera
2020-05-10, 11:05
Medlem
Obolenskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Varför inte använda någon av alla de lödfria metoder som redan finns?

Jaha? Upplys en novis i ämnet. Tack!
Citera
2020-05-10, 11:12
Medlem
Obolenskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Löd eller crimpa är väl det du har att välja på.

Visst finns det en del konduktiva lim. Men utan att veta exakt vad det är för typ av kablar, vilka effekter och beräknade temperaturer som är aktuella och framförallt hur skarven skall placeras gällande mekanisk belastning och rörlighet så är det omöjligt att rekommendera något. De har dock en sak gemensamt: de är relativt kostsamma.

"Crimpa"; vad är det för metod?

Jag behöver foga samman en glödlampskontakt med en 3 millimeter-tunn elkabel från ett 12-voltsbatteri (tror jag) på en moped som puttrar runt i stadsmiljö i mellansverige från tidig vår till sent på hösten!
Citera
2020-05-10, 11:16
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
"Crimpa"; vad är det för metod?

Jag behöver foga samman en glödlampskontakt med en 3 millimeter-tunn elkabel från ett 12-voltsbatteri (tror jag) på en moped som puttrar runt i stadsmiljö i mellansverige från tidig vår till sent på hösten!

Crimpa är kontaktpressning.

Moped? Löd och sätt krympslang eller crimpa, eller en sockerbit med krympslang över. Lägg ner Lim tankarna.
Citera
2020-05-10, 16:35
Medlem
Ondquists avatar
Citat:
Loctite 3863 har hög ledningsförmåga.
Citera
2020-05-10, 19:24
Medlem
constants avatar
Citat:
Jaha? Upplys en novis i ämnet. Tack!
Här tex: Röd skarvhylsa 10-pack: https://www.kjell.com/se/produkter/el-verktyg/biltillbehor/kabelskor/rod-skarvhylsa-10-pack-p67238?gclid=Cj0KCQjwzN71BRCOARIsAF8pjfhYhkhOqOdGH yq7AvWHcpDeluSkfR3-9h5_pYWc YByyLk7nnWxMvdYaAiYQEALw_wcB&gclsrc=aw.ds

Eller här: Kopplingslist: https://www.svenssons.se/p/belysning/tillbehor-till-belysning/kopplingslist-vit-1-5-mm-12-st/128923?utm_source=stylight.se&utm_medium=referral
Citera
2020-05-10, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Crimpa är kontaktpressning.

Moped? Löd och sätt krympslang eller crimpa, eller en sockerbit med krympslang över. Lägg ner Lim tankarna.
Finns det så tjock krympslang?
Citera
2020-05-11, 06:45
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
Finns det så tjock krympslang?

Krympslang finns i precis alla tänkbara diametrar upp till flera meter.
Citera
2020-05-11, 06:46
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondquist
Loctite 3863 har hög ledningsförmåga.

Fungerar inte om skarven kan röra på sig eller flexa. Jag lovar.
Citera
2020-05-11, 06:48
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Här tex: Röd skarvhylsa 10-pack: https://www.kjell.com/se/produkter/el-verktyg/biltillbehor/kabelskor/rod-skarvhylsa-10-pack-p67238

Som sagt, kontaktpressning rockar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in