2020-10-21, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crocodilelilo
Nu kanske jag inte kommer ihåg rätt men var det inte MR som påstod att span hade satt sig vid bordet brevid när Karin och MR sågs på restaurangen precis innan överlämningen? Skumt!

Minns inte men vill lyfta igen att KL har tydligt minne av att kvinnan före henne i toakön tog lång tid på sig va. Innan betalning på restaurangen. Micke smet ut före men att de stod och smusslade där på Norra Latin minns hon inget av trots att det finns på bild.

Hade hon varit oskyldig så hade det väl varit ett ypperligt tillfälle att minnas lite mer eftersom de följt henne från guldaffären hela varvet runt. Här har hon lite att förklara men kanske kör samma spår i rätten att hon inte minns så bra.
Citera
2020-10-21, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bengt-Birger
I Wesström-fallet blev det väl så att de bortsåg från allt han ljög om eftersom att de ansåg att övrig bevisning inte nådde upp till kravet på egen hand? Här tänker jag att det blir lite annorlunda eftersom det är just vad hon säger(anstiftan/stämpling) som utgör själva bevisningen? Och kan hon då inte lämna en rimlig förklaring så faller det väl.

Åklagaren i Wesström-fallet hade dock inga problem med att hänvisa till lögnerna(förutom att domare Björn Lindén suckade djupt vid varje förfrågan då).
Det är ju så att det är domarna som dömer, och inte åklagaren. Tyvärr skulle jag kunna säga. Hade fupen fått läsas av rätten, så hade många skyldiga sytts in istället för att frikännas.
Citera
2020-10-21, 14:50
Medlem
Citat:
I Wesström-fallet blev det väl så att de bortsåg från allt han ljög om eftersom att de ansåg att övrig bevisning inte nådde upp till kravet på egen hand? Här tänker jag att det blir lite annorlunda eftersom det är just vad hon säger(anstiftan/stämpling) som utgör själva bevisningen? Och kan hon då inte lämna en rimlig förklaring så faller det väl.

Åklagaren i Wesström-fallet hade dock inga problem med att hänvisa till lögnerna(förutom att domare Björn Lindén suckade djupt vid varje förfrågan då).

Inte så mycket BQ-mobiler, kokainlangare, bankrånare, ungdomsligister, investeringsguld, familjevåld, rättsprocesser, span osv ja bara att fylla på listan som i detta fallet även om det andra fallet var bra mycket märkliga indicier.
Senast redigerad av Avel 2020-10-21 kl. 14:52.
Citera
2020-10-21, 15:17
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Inte så mycket BQ-mobiler, kokainlangare, bankrånare, ungdomsligister, investeringsguld, familjevåld, rättsprocesser, span osv ja bara att fylla på listan som i detta fallet även om det andra fallet var bra mycket märkliga indicier.
Hon ljuger typ trivialt om korkade saker, som i domen då hon nästintill biter sig fast i bordskanten och trakasserar gäster och ska avhysas men vägrar enligt traditionellt reptilbeteende. Det finns både vittnen och och restaurangägare att hon inte suttit och ätit öht.
Så kan de kontra så blir det inte mycket sannolikhetsbedömning till KLs fördel.
Citera
2020-10-21, 15:41
Medlem
crocodilelilos avatar
Citat:

Fast nu har inte Karin direkt ljugit i förhören så hon har större frihet att lägga upp svaren på sitt sätt i huvudförhandlingen utan att gamla förhör dras upp i rätten.
Citera
2020-10-21, 15:47
Medlem
crocodilelilos avatar
Citat:
Minns inte men vill lyfta igen att KL har tydligt minne av att kvinnan före henne i toakön tog lång tid på sig va. Innan betalning på restaurangen. Micke smet ut före men att de stod och smusslade där på Norra Latin minns hon inget av trots att det finns på bild.

Hade hon varit oskyldig så hade det väl varit ett ypperligt tillfälle att minnas lite mer eftersom de följt henne från guldaffären hela varvet runt. Här har hon lite att förklara men kanske kör samma spår i rätten att hon inte minns så bra.

Finns många olika förklaringar hon skulle kunna dra om guldet som åklagaren skulle ha svårt att slå hål på ex vis skulle hon kunna hävda att guldet är till för en husaffär utomlands och att MR skulle smuggla guldet utomlands, inget man vill skylta med i förhören. Hon litar inte på bankerna eftersom hon hävdar att hon tidigare blivit lurad av Raiffeisen. etc etc. Finns inget i fup som motsäger det så något från förhören kan åklagaren inte dra upp.
Citera
2020-10-21, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crocodilelilo
Fast nu har inte Karin direkt ljugit i förhören så hon har större frihet att lägga upp svaren på sitt sätt i huvudförhandlingen utan att gamla förhör dras upp i rätten.
Hon har väl ljugit om en hel del grejer. På rak arm:

Hon visste inte att Cecilia och Ömer skulle komma till Långvind
Hon har aldrig rört sig utanför tullarna och känner ingen i någon förort
Hon har lånat ut bankkort och SL-kort
Hon var upp till hotellrummet
Hon var isolerad i lägenheten
Hon gav inte pengar till Cecilia för att köpa kniv
Hon har inte köpt BQ’n för kriminella syften
Citera
2020-10-21, 16:30
Medlem
Jofs avatar
Citat:

Kommer hon att ljuga i rätten också? Jag tror det😀.
Citera
2020-10-21, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Efternamn08
Ja varför ge den till en taxichaufför och inte slänga den i sjön? Finns ju vatten i hela Stockholm eller någon papperskorg ute.

Om man är förvirrad och uppspelt av att äntligen tipsvinsten trillar in, kanske man inte är helt fokuserad. Kanske inte räknade med det där samtalet från ”kompis” journalisten, och var tok bakis. Inte helt orimligt enligt mig.
Citera
2020-10-21, 17:18
Medlem
Citat:
Hon är ju lite speciell när hon försöker slå i förhörsledaren att hon ju inte kan ha något att dölja och om hon haft det så skulle hon veta precis hur göra sig av med hundbajspåsen för hon praktiserade på advokatbyrå redan på 80-talet där hon lusläste fupar och myste med gubbarna.

”H: Ja, men nu råkar det vara så att jag är inte bara extremt högintelligent, utan jag har jobbat
med detta, yrkesmässigt själv, sen jag börjar sitta ting på Stockholms Tingsrätt 94, men även
långt tidigare, för redan 1988 började jag hjälpa… eh… brottmålsadvokaten Bo Victor, och
träffade Dag Victor typ nästan en gång i veckan, och det enda vi pratade om, jag och Dag och
jag och Bosse, var förundersökningar och brottmål.
FL: Så hade det här varit…
H: Så jag till och med liksom… praktiserade på advokatbyrån, så…
FL: Så skälet till att det här inte har någonting och göra med, på något sätt…
H: Då hade den ju inte varit där!
FL: För du hade aldrig gjort den typen av misstag?
H: Nej.

FL: Nej, okej. Då så. Om vi säger så här då, Karin, nu…
H: Alltså det där, jag…
FL: … nu har vi pratat…
H: … det där gjorde jag på mina sista, sista, jag har… jag kommer att tuppa av snart.”

Hon kliver gärna ur sitt jag, och börjar svamla som en tredje person, vad hon skulle gjort som skyldig etc. Börjar bedöma logiken i FLs frågor utifrån hur hon förminskat vitnen. Det här ger en smått komplex bild av en personlighet som ställer sig över alla, inkluderat rättssamhället.
Citera
2020-10-21, 17:24
Medlem
crocodilelilos avatar
Citat:

Du drar för stora växlar på det som du läst i FUP. Det är uppenbart för oss att hon ljuger men det är inte samma som att rätten kan dra den slutsatsen vid huvudförhandlingen.
Hon har exempelvis inte ljugit om kniven. Hon säger att hon inte har något minne av något möte med Cecilia etc etc. hon säger många ord men med lite innehåll.

Hon drar ut på svaren och klämmer in en hel del ovidkommande så att det inte blir något konkret svar som kan dras upp vid huvudförhandlingen att hon ändrat sin historia.
Citera
2020-10-21, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Elam
Jag har begärt ut personutredningen. Någonting som jag delar här.
https://docdro.id/FtmO0mr

Har läst ikapp på tidigare inlägg, detta var klart läsvärt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in